Igår slösurfade jag runt på Youtube och fick denna video i min rekommenderade feed ("How I Learned To ASTRAL PROJECT In ONE DAY"):
https://www.youtube.com/watch?v=nhtzpNDEtdQ
Videon verkade en aning click-baity, men såg ändå igenom den då jag var lite intresserad. Till saken hör att jag för många år sedan hade lärt mig själv att i sängen medvetet inducera min kropp till att skapa "vibrationer" som ofta var väldigt intensiva, och på sin kulmen kändes som man samlas ihop till en liten boll strax ovanför huvudet och sedan åka iväg med ljusets hastighet - vilket är väldigt intensivt och varpå jag brukade bli rädd och återgå till min kropp. Jag kunde dock aldrig komma vidare bortom detta stadie.
Nu mitt i natten efter jag hade kollat på videon, som föreslår att man ska vakna som klarvaken mitt i natten och sedan försöka AP:a, så råkar jag faktiskt vakna helt klarvaken (vilket i sig inte inträffar ofta då jag brukar sova hela natten). Jag gick upp och drack vatten, och då slog tanken till att jag borde kanske testa att AP:a. Jag låg därefter i sängen kanske 20 minuter och försökte komma in i "vibrationer" men lyckades inte, och insåg att jag hade glömt av hur man gör, eftersom det nog var nästan 9 år sedan jag sysslade med det senast. Så till slut gav jag upp och somnade om.
Efter en tid, så vaknar jag, men denna gång är det bara mitt "medvetande som vaknar" men inte kroppen. Kroppen "sover fortfarande" - åtminstone ytligt. Detta är exakt den känslan som jag känner igen från mina tidigare erfarenheter med vibrationer och AP. Ögonlocken är stängda men min "tanke" är fullt medvetande och jag kan formulera tankar/ord med min inre röst, så jag tänker "wow, vilket läge, nu kör jag". Jag testar att resa mitt sinne ur kroppen, och när jag lyfter mig själv så känns det ungefär som att jag har en "avatar" i ett datorspel som med ett högt glid men samtidigt motstånd "wobblar" upp eller gör "situps" från kroppen, tills jag lossnar. Jag flyger sedan uppåt, och allt är fortfarande svart, men då minns jag personen i videon som säger att han brukar se en tunnel. Då uppenbarar sig en tunnel ur mörkret, som består av vita blixtar. Jag åker in en bit i tunneln, men vid det här laget så har känslan övergått från "svävande uppåt i hög hastighet" till något mer intensivt, mer likt intensiviteten i vibrationsstadiet som brukar vara påtagligt och därmed ganska skrämmande. Jag försöker tränga in djupare i tunneln men blir rädd och sedan faller jag tillbaka till kroppen igen. Jag testar exakt samma sak en gång till och kommer till tunneln en andra gång, och denna gång hör jag på vägen dessutom en hög sinuston som tjuter, precis som han beskrev i videon. Även denna gång misslyckas jag att ta mig in i tunneln, och när jag faller ner andra gången så är mitt minne att min kropp "vaknar" och då inser jag att det är kört, så då somnar jag om på riktigt.
När jag vaknade på morgonen så hade jag först ingen tanke på att detta hade hänt, men efter någon minut så insåg jag att "det där hände ju faktiskt!". Om jag ska beskriva det på något sätt, så kändes visionerna och sensationerna lite drömlika men upplevelsen samtidigt nästan helt verklig. För mig var det inte jättetydliga detaljer på blixtarna jag såg i tunneln, men det var samtidigt mer verkligt och skarpare än hur drömmar känns. Inget av detta är något jag "såg" med ögonen, utan det är något som jag "ser" i mitt inre liknande en extremt verklig dröm precis innan man vaknar ur REM, eller hur man kan använda sin hjärna för att föreställa sig saker med bortom den högsta inlevelsen man kan förmå - exempelvis om man föreställer sig hur en blå himmel med moln "ser ut". Det kändes mycket verkligare än en daglig fantasi, eftersom det även påverkade mitt ljud- och balanssinne och var väldigt intensivt. Jag har tidigare haft klardrömmar där jag inser att jag drömmer mitt i drömmen och kan styra hur "storyn" utspelar sig, men mina klardrömmar brukar vara suddiga. Även om nattens upplevelse var delvis "drömlik" i visionen så skulle jag säga att upplevelsen låg i princip mycket närmare verkligheten snarare än drömvärlden, min logiska hjärna var i princip helt "vaken" kognitivt (som det är på dagtid) och jag hade förmågan till fullständiga tankar och inte bara fragment som i drömmar. Detta var på ett "högre stadie" än klardrömmar.
Har ingen aning om detta var på "riktigt" eller om det bara är en annan typ av drömmande som man kan komma in i - där mina klardrömmar brukar verkligen ske inuti en dröm och man kan hoppa mellan platser i en ologisk följd osv - men detta var en kontinuerlig upplevelse där jag är fullt mentalt delaktig genom hela händelseförloppet.
Det jag tyckte var intressant var att vad han beskrev i videon, om en tunnel och en sinuston, är exakt vad som hände mig. Det är möjligt att jag själv "skapade" både tunneln och sinustonen efter att jag mindes vad han hade sagt om dem. I vilket fall är det spännande hur de kan kännas så verkliga om man skapar dem själv. Det är också möjligt att jag inte kunde ta mig igenom tunneln, eftersom jag inte har någon aning om vad som "ska" finnas på andra sidan. Jag tänkte att jag då kanske skulle kunna flyga runt i den vanliga världen, men motståndet för att ta mig igenom var för stort. När jag förut har inlett början till AP genom vibrationer mm, har jag aldrig sett något alls (varken en tunnel eller något annat) utan endast känt att jag samlas ihop till energi och strålar ut från kroppen en stund.
Tänkte därför höra om det är någon annan som har haft upplevelser av just tunnlar, och hur man kan tänka kring att ta sig igenom i så fall?
Efteråt så känns upplevelsen typ lite luddig som en dröm eller minne från några dagar sedan, som att kroppen (som ju sov) tror att det bara var en dröm. Men skillnaden är att min hjärna vet att detta var en sammanhängande och autentisk upplevelse, och därför kan jag också beskriva den utifrån min rationella/neokortex-hjärna och ett deskriptivt men inte intuitivt minne. Antagligen finns det ett mått av "upplösande" effekt där upplevelsen strax efter evaporerar som vid hypnogaga hallucinationer (och antagligen DMT) mm.
För den som är intresserad och vill testa detta, så kan det vara en idé att läsa lite om AP och om ni får chansen att vakna mitt i natten av en slump, tänk då helt enkelt tanken "perfekt tillfälle att testa OOBE!" och försök lyfta er ur kroppen därefter med
vilja snarare än verklig motorik. Jag tror också det är viktigt att man inte försöker väcka sin kropp genom att tänka
för mycket utanför upplevelsen (på världsliga ting), min känsla är man har en viss "valuta" av kognition som man inte får spendera allt för snabbt - det undermedvetna måste fortsätta styra också. PS: Jag sysslar inte med droger eller spiritualism överhuvudtaget om ni undrar, enda är att jag mediterar för avslappning/koncentrationsförmåga helt icke-spirituellt några gånger i veckan.