Jag hoppar in i diskussionen utan att ha läst tidigare inlägg vidare ingående.
Jag vill (naturligtvis) ge min syn på vad som eventuellt händer när vi upplever sådant som vi inte är vana vid i den naturliga världen.
Detta är rena spekulationer från min sida och jag kommer att försöka koppla ihop sådant som jag redan känner till om vår natur och vår hjärna.
Vår hjärna är ett myller av elektriska impulser som färdas fram och tillbaka mellan nervtrådar. Jag är tämligen säker på att jag läst om att hjärnan kan 'tränas' och skapa nya nervtrådar/kopplingar mellan olika delar av hjärnan.
Här ett försök till ett exempel.
Säg att synen av en hund får dig att tänka på din numera döda hund och således också på sorgen som det innebär. Om du vistas i en omgivning där du ofta stöter på en hund och ofta tänker de negativa tankarna, då skapas/förstärks kopplingarna till den delen av hjärnan där 'sorgen' finns.
Vidare till droger. Närmare bestämt hallucinogener.
När man tar droger så som LSD, Psilocybin, Ayahuasca m.m så kan man ibland 'se musik'.
Det tyder, anser jag (med min mycket bristfälliga kunskap om hjärnan) att vissa delar av hjärnan som normalt inte kommunicerar med varandra, gör det under ett hallucinogent rus.
Vad har då allt detta att säga oss om astralresor, känslan av att sväva, eller andra paranormala fenomen?!
Kanske inte ett skit

Som jag sa så spekulerar jag hejvilt här.
Men det kan vara så att de som upplever dessa saker på något sätt antingen förstärker signalerna mellan de delar av hjärnan som normalt inte ska 'jobba tillsammans', eller kanske mer sannolikt, att de dämpar de signalerna som inte är 'önskvärda' för dessa upplevelser.
Eller kanske mest sannolikt, både och.
En medveten förvrängning av verkligheten, med resultat som antingen är eller inte är förutsägbara.
Frågan är då, hur långt kan man dra detta?
Hur starka kopplingar kan man träna upp och mellan vilka delar av hjärnan?
Och framför allt... Är det någon som förstår vad jag kacklar om?