2012-12-18, 19:24
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Jag har läst samma sak tidigare men vissa hävdar att det behövs en "separation" om upplevelsen är allt för främmande.

Förr när jag var i vibrationstillståndet brukade jag försöka rulla ut eller rycka åt ett håll tills jag bara släppte från kroppen, men tre av fyra gånger gick det inte och vibrationerna dog ut. Sen slutade jag aktivt försöka separera och insåg att det gick mycket bättre, för min del åtminstone, att bara vänta snällt och inte tänka så mycket. Efter någon halvminut, ibland mindre/mer, så lossnar man av sig själv. Man upplever det som att kroppsdel efter kroppsdel blir tyngdlös och börjar sväva uppåt. Mäktig känsla!

Citat:
Det finns en ny video med tom campbell när han föreläser i Irland.

Campbell är väldigt fascinerande! Har inte läst hans böcker och kommer nog inte göra det i första taget heller, främst med tanke på hur långa dom är. Försöker dock applicera min skepticism även på hans teorier och ibland undrar jag om inte han också är en knäpp new age-gubbe han med.
Senast redigerad av AstralProjector 2012-12-18 kl. 19:28.
Citera
2012-12-18, 21:10
Medlem
Krafses avatar
Får tacka Flashborn för tipset att gå in på obe4u och ladda ner e-boken, det står mycket matnyttigt där!
Jag försökte igår och det gick väl sådär. Hamnade i sömnparalys några gånger och lyckades komma ut lite halvt. Typ ut ur sägen och ner på golvet eller nåt, men jag trodde jag hade kravlat ur sängen på riktigt, fattade inte att det var en oobe. Synd att man luras så lätt hela tiden.

AstralProjector - Jao, känner igen det där. Det funkar oftast bäst för mig med, att bara slappna av, sluta tänka och kämpa så jävligt, och bara chansa på att man flyter ut! Det jobbiga är bara att det är så lätt att somna om då.

Att forcera fram en oobe har dock fungerat några gånger för mig också, så jag säger varken bu eller bä till någon av teknikerna. Antar att man får försöka olika tekniker. En dag kanske det fungerar att forcera sig ut, nästa dag kanske det fungerar bättre att bara slappna av mer.
Citera
2012-12-19, 03:20
Medlem
messiasibids avatar
Jag ansluter mig till obe-truppen. Har aldrig lyckats med en obe har dock fått min hand att separera. Väldigt märklig upplevelse, jag tänkte att en gummilina drog i min hand likt bungee-jump. Vips så kändes det som om min hand flög iväg i en lång korridor utan slut. Jag kände att min hand var där borta och jag själv var här, udda känsla att vara på två ställen samtidigt.

Ska försöka på mig ett försök inatt.
Citera
2012-12-19, 16:18
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Förr när jag var i vibrationstillståndet brukade jag försöka rulla ut eller rycka åt ett håll tills jag bara släppte från kroppen, men tre av fyra gånger gick det inte och vibrationerna dog ut. Sen slutade jag aktivt försöka separera och insåg att det gick mycket bättre, för min del åtminstone, att bara vänta snällt och inte tänka så mycket. Efter någon halvminut, ibland mindre/mer, så lossnar man av sig själv. Man upplever det som att kroppsdel efter kroppsdel blir tyngdlös och börjar sväva uppåt. Mäktig känsla!

Campbell är väldigt fascinerande! Har inte läst hans böcker och kommer nog inte göra det i första taget heller, främst med tanke på hur långa dom är. Försöker dock applicera min skepticism även på hans teorier och ibland undrar jag om inte han också är en knäpp new age-gubbe han med.

Ja, jag har då aldrig lyckats =D
I nämnda ebok står det mycket om hur separation genomförs på enklast sätt. Ska ge det några försök.

Campbell säger mycket intressant ur en vetenskaplig synpunkt och om hans idéer bara är hittepå så har han bra fantasi. Med det sagt så känns det sannerligen som att han applicerat new age-flumm till en god fysikteori. Vad vet jag? Kanske har han rätt men jag har och kommer aldrig nöja mig med att tro. Jag måste veta.

Krafse, det glädjer mig att du gillade boken!

Må väl vänner
Citera
2012-12-19, 17:11
Medlem
Norrbottenss avatar
Jag hoppar in i diskussionen utan att ha läst tidigare inlägg vidare ingående.

Jag vill (naturligtvis) ge min syn på vad som eventuellt händer när vi upplever sådant som vi inte är vana vid i den naturliga världen.
Detta är rena spekulationer från min sida och jag kommer att försöka koppla ihop sådant som jag redan känner till om vår natur och vår hjärna.

Vår hjärna är ett myller av elektriska impulser som färdas fram och tillbaka mellan nervtrådar. Jag är tämligen säker på att jag läst om att hjärnan kan 'tränas' och skapa nya nervtrådar/kopplingar mellan olika delar av hjärnan.

Här ett försök till ett exempel.
Säg att synen av en hund får dig att tänka på din numera döda hund och således också på sorgen som det innebär. Om du vistas i en omgivning där du ofta stöter på en hund och ofta tänker de negativa tankarna, då skapas/förstärks kopplingarna till den delen av hjärnan där 'sorgen' finns.

Vidare till droger. Närmare bestämt hallucinogener.

När man tar droger så som LSD, Psilocybin, Ayahuasca m.m så kan man ibland 'se musik'.
Det tyder, anser jag (med min mycket bristfälliga kunskap om hjärnan) att vissa delar av hjärnan som normalt inte kommunicerar med varandra, gör det under ett hallucinogent rus.

Vad har då allt detta att säga oss om astralresor, känslan av att sväva, eller andra paranormala fenomen?!
Kanske inte ett skit
Som jag sa så spekulerar jag hejvilt här.

Men det kan vara så att de som upplever dessa saker på något sätt antingen förstärker signalerna mellan de delar av hjärnan som normalt inte ska 'jobba tillsammans', eller kanske mer sannolikt, att de dämpar de signalerna som inte är 'önskvärda' för dessa upplevelser.
Eller kanske mest sannolikt, både och.
En medveten förvrängning av verkligheten, med resultat som antingen är eller inte är förutsägbara.

Frågan är då, hur långt kan man dra detta?
Hur starka kopplingar kan man träna upp och mellan vilka delar av hjärnan?
Och framför allt... Är det någon som förstår vad jag kacklar om?
Citera
2012-12-19, 17:35
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens

Jag vill (naturligtvis) ge min syn på vad som eventuellt händer när vi upplever sådant som vi inte är vana vid i den naturliga världen.
Detta är rena spekulationer från min sida och jag kommer att försöka koppla ihop sådant som jag redan känner till om vår natur och vår hjärna.

Vår hjärna är ett myller av elektriska impulser som färdas fram och tillbaka mellan nervtrådar. Jag är tämligen säker på att jag läst om att hjärnan kan 'tränas' och skapa nya nervtrådar/kopplingar mellan olika delar av hjärnan.

Säg att synen av en hund får dig att tänka på din numera döda hund och således också på sorgen som det innebär. Om du vistas i en omgivning där du ofta stöter på en hund och ofta tänker de negativa tankarna, då skapas/förstärks kopplingarna till den delen av hjärnan där 'sorgen' finns.

När man tar droger så som LSD, Psilocybin, Ayahuasca m.m så kan man ibland 'se musik'.
Det tyder, anser jag (med min mycket bristfälliga kunskap om hjärnan) att vissa delar av hjärnan som normalt inte kommunicerar med varandra, gör det under ett hallucinogent rus.

Vad har då allt detta att säga oss om astralresor, känslan av att sväva, eller andra paranormala fenomen?!
Kanske inte ett skit

Men det kan vara så att de som upplever dessa saker på något sätt antingen förstärker signalerna mellan de delar av hjärnan som normalt inte ska 'jobba tillsammans', eller kanske mer sannolikt, att de dämpar de signalerna som inte är 'önskvärda' för dessa upplevelser.
En medveten förvrängning av verkligheten, med resultat som antingen är eller inte är förutsägbara.

Absolut! Och du gör en god poäng.
Det som förbryllar mig allra mest(om man bortser från kortexperimentet) är nära döden upplevelser. Majoriteten upplever exakt samma scenario oberonde av religion eller kultur. Varför? Finns det någon evolutionär fördel att hallucinera sina avlidna släktingar när man dör? Självklart inte. Varför skulle evolutionen göra det om man ändå ska dö?

Varför "vaknar" en viss procentdel av alzheimerspatienter upp en stund innan döden och känner igen vänner och familj trots minimal hjärnaktivitet?

Vad är medvetande? Hur många hjärnceller ger ett medvetande? Är det här ens på riktigt?

Cogito ergo sum - jag tänker därför finns jag. Det är det enda säkra i denna absurda värld.
Citera
2012-12-19, 17:50
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Absolut! Och du gör en god poäng.
Det som förbryllar mig allra mest(om man bortser från kortexperimentet) är nära döden upplevelser. Majoriteten upplever exakt samma scenario oberonde av religion eller kultur. Varför? Finns det någon evolutionär fördel att hallucinera sina avlidna släktingar när man dör? Självklart inte. Varför skulle evolutionen göra det om man ändå ska dö?

Varför "vaknar" en viss procentdel av alzheimerspatienter upp en stund innan döden och känner igen vänner och familj trots minimal hjärnaktivitet?

Vad är medvetande? Hur många hjärnceller ger ett medvetande? Är det här ens på riktigt?

Cogito ergo sum - jag tänker därför finns jag. Det är det enda säkra i denna absurda värld.

Jag har jobbat som personlig assistent hos en man med långtgående Parkinsons.
Den typen som får kroppen att stelna till. Ansiktsuttrycken försvinner nästan helt och de får väldigt svårt att röra sig.

MEN...

När man ställde honom framför ett pingisbord med ett racket i handen och servade honom så klickade något till och kroppen började fungera, inte perfekt, men väldigt bra.
Att slå bollar fram och tillbaka blev helt plötsligt en barnlek för honom.

Samma sak när vi slog på gammal dansmusik och den ena kvinnliga assistenten tog tag i honom.
Då helt plötsligt fungerade benen och han dansade på med bravur.

Vad är det som händer egentligen?
Just det där kan ju inte vara någon direkt hemlighet iaf. Det blir till att googla i natt
Citera
2012-12-19, 18:01
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Finns det någon evolutionär fördel att hallucinera sina avlidna släktingar när man dör? Självklart inte. Varför skulle evolutionen göra det om man ändå ska dö?

Det där får mig att tänka på ett par upplevelser jag haft när jag ätit psilocybinsvamp.
Jag har en tendens att ställa mig framför spegeln och glo när jag är riktigt trippad.
Ansiktena förvrängs huller om buller och för det mesta är det sådant jag inte kan sätta fingret på, men de två ansiktena som oftast dyker upp och som jag kan identifiera, det är mina två bröders.

Att värna om och således tänka på sina närmaste familjemedlemmar är ju definitivt en evolutionär fördel.

Kan man på något sätt dra kopplingen där?
Citera
2012-12-19, 18:50
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Det där får mig att tänka på ett par upplevelser jag haft när jag ätit psilocybinsvamp.
Jag har en tendens att ställa mig framför spegeln och glo när jag är riktigt trippad.
Ansiktena förvrängs huller om buller och för det mesta är det sådant jag inte kan sätta fingret på, men de två ansiktena som oftast dyker upp och som jag kan identifiera, det är mina två bröders.

Att värna om och således tänka på sina närmaste familjemedlemmar är ju definitivt en evolutionär fördel.

Kan man på något sätt dra kopplingen där?

Möjligtvis. Men det är fler saker som sker i majoriteten av nära-döden-upplevelser. Det finns en forskningsavdelning sprungen ur Princeton universitet som pysslar med medvetandets inverkan på materia.

De placerade ut slumpgeneratorer på olika platser i världen. Generatorerna ger ett visst antal utfall per sekund och ger antingen ettor eller nollor. 50/50 alltså. När en stor del människor fokuserade på en viss del av världen(ex 9/11. Haiti, tsunamin etc) så slutade siffrorna att genereras i oordning och blev istället prydligt sorterade.

Detta är en av de mest seriösa forskningsinstitut jag funnit som pysslar med just medvetande och det är fasligt intressant.

Googla och du skola finna!
Citera
2012-12-19, 19:01
Avslutad
Citat:

Kanske inte ett skit

Det är en intressant teori men av egna erfarenheter så kan jag nog säga att den inte stämmer i fallet OBE (Ifall jag inte missförstod dig). De första gångerna jag var med om OBE så hade jag ingen som helst aning om vad det var, hade alltså inte tränat min hjärna till att uppleva detta utan det bara kom av en slump när jag låg stilla i sängen.

Blev rejält chockad kan jag säga, för vid den tiden förkastade jag verkligen det mesta som inte vetenskapen kunde bevisa. Dessa upplevelser blev lite som ett uppvaknande för mig.
Citera
2012-12-19, 19:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Möjligtvis. Men det är fler saker som sker i majoriteten av nära-döden-upplevelser. Det finns en forskningsavdelning sprungen ur Princeton universitet som pysslar med medvetandets inverkan på materia.

De placerade ut slumpgeneratorer på olika platser i världen. Generatorerna ger ett visst antal utfall per sekund och ger antingen ettor eller nollor. 50/50 alltså. När en stor del människor fokuserade på en viss del av världen(ex 9/11. Haiti, tsunamin etc) så slutade siffrorna att genereras i oordning och blev istället prydligt sorterade.

Detta är en av de mest seriösa forskningsinstitut jag funnit som pysslar med just medvetande och det är fasligt intressant.

Googla och du skola finna!

Jag känner igen det där. Har läst lite löst om det för något år sedan.
Vill minnas att det inte handlade om något som kan kallas 'prydligt sorterade', utan snarare en mindre anomali i det slumpmässiga. Något som då tyder på att de registrerar någonting utifrån.
Jag kan ha fel, men det är vad jag minns. Ska kolla upp det.

Det som instinktivt slår mig är att det vid händelser som du pratar om ofta blir ett enormt mediapådrag och jag skulle kunna tänka mig att ovanligt många påslagna TV apparater kanske skulle kunna påverka en sådan Random Number Generator.
Citera
2012-12-19, 19:09
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det är en intressant teori men av egna erfarenheter så kan jag nog säga att den inte stämmer i fallet OBE (Ifall jag inte missförstod dig). De första gångerna jag var med om OBE så hade jag ingen som helst aning om vad det var, hade alltså inte tränat min hjärna till att uppleva detta utan det bara kom av en slump när jag låg stilla i sängen.

Blev rejält chockad kan jag säga, för vid den tiden förkastade jag verkligen det mesta som inte vetenskapen kunde bevisa. Dessa upplevelser blev lite som ett uppvaknande för mig.

Det skulle ju kunna vara så att dessa kopplingar även kan ske spontant och utan yttre input alls.
En nervtråd som 'svänger fel' så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in