Jag kan göra så gott jag kan, jag är själv nybörjare, bara sysslat med detta några dagar men jag har läst desto mer om det.
"Mantran" som jag pratade om är helt enkelt hjälpmedel inom meditation. När (i alla fall jag) mediterar, vilket jag gjort ett fåtal gånger men som sagt läst desto mer så handlar allt om koncetration och avslappning.
När jag mediterar så ligger jag ned på rygg, fötterna och händerna separerade från kroppen så att kroppsdelarna inte har någon fysisk kontakt över huvud taget (något som annars skulle kunna störa mig). Jag tar några djupa andetag och så koncentrerar jag mig på de mest vitala muskler från huvud till tå och helt sonika tänker att de ska slappnas av, vanliga avslappningsövningar helt enkelt.
En teknik som verkar "gillas" är att man tänker sig små vättar eller tomtar om man så vill springer ut ur varje enskild muskel så att de ska bli så avslappnade som möjligt.
Nu börjar väl den svåra biten som tycks vara den nest problematiska att helt enkelt rensa tankarna och syftet här är egentligen att inte tänka på någonting över huvud taget, man ska helt enkelt lura kroppen att man somnar in fast man ska vara vaken i medvetandet, det är här "mantra" kommer in.
Många har svårt med att "inte tänka på någonting" så då använder man sig om man vill av något som kallas mantra, det är som sagt ett hjälpmedel i den här processen som gör det enklare att rensa tankarna, eller i det här fallet bara ha en tanke i huvudet (ditt mantra).
Mitt mantra har primärt varit andningen (eftersom att det mantrat kan jag någorlunda lätt släppa när jag mediterar. Jag har märkt om jag har ett fysiskt ljud som "mantra" och försöker släppa den under meditationens gång så fokuserar jag på det oavsett i mitt undermedvetna) då tänker jag helt enkelt på min andning, jag fokuserar enbart på min andning, (in,ut,in,ut) tänker jag för mig själv och det är enbart för att inga andra tankar ska bolla i mitt huvud.
När du lyckas släppa alla andra tankar (bortsett från andningen) så känner jag i alla fall ett välbefinnande, notera att din kropp ska ordagrannt vara blixtstilla under denna process (allt för att lura din kropp att du sover) och som sagt bara fokusera på ditt mantra (eller ännu bättre om du besitter den förmågan att inte tänka över huvud taget).
Jag har in kommit så långt i min "meditationsprocess" men när du är så pass avslappnad och fokuserad så kommer din kropp tillslut att somna in, din kropp kommer att skaka i ett tillstånd som kallas "vibrationsstadiet", det är i det här läget som man ska kunna lämna sin fysiska kropp och besäka den astrala världen.
När jag mediterade igår (vet inte om du läst mina tidigare poster) så låg jag fruktansvärt avslappnad och var väldigt fokuserad. Jag börjar plötsligt känna energi börja strömma genom min kropp, jag blev alldeles varm och jag kände ett väldigt obehagligt tryck över bröstet som nästan gjorde det omöjligt att andas, pulsen gick upp markant och jag blev allt för exalterad för jag trodde jag hade nått det omtalade "vibrationstillståndet" (vilket jag förmodligen inte hade efter lite research, men jag kan inte varit långt därifrån).
Det är väl så det går till i allmänhet i alla fall, någon som är lite mer insatt i det här får gärna komplettera, men nu vet du vad det går ut på och funkar på det största plan (och mer behöver man faktist inte veta, man "ska" inte göra massa research innan, bättre att gå sin egen väg, men det kan vara skönt att få lite draghjälp med tekniker).
Försök att skapa ditt egna mantra, kan vara precis vad som helst, visualisera dig din bilnyckel?
Andningen har som sagt fungerat bra för mig, prova vettja
Lycka till, uppdatera gärna oss med dina framsteg!