2025-08-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Har varit vaken i ~60 timmar som längst och ~48 timmar ett par gånger. Skulle säga att två dygn inte är några större problem om man har något kul att göra (typ fastnar i något spel eller så). Eller har barn som är vakna på nätterna. Men efter två dygns vakenhet börjar det ta emot rejält. Man mår fysiskt illa till slut, eller jag gör det i alla fall, kroppen skriker efter att få sova.

PS! Sömnlöshet leder till döden i det långa loppet men förmodligen får vi som inte lider av en störning micropauser då och då när vi håller oss vakna med vilje (hjärnan sover ett par sekunder här och där). Men jag skulle inte experimenterat för hårt med detta utan att en läkare håller koll på dig.

Den kan jag hålla med om. När WOW var nytt var det inget problem att dra en helg. Man har något att göra som håller en fullt i gång. Men samtidigt är repetitivt och inte kräver något fysiskt. Samt att man konstant dricker och äter.

Men det är inte att rekommendera som sagt. Du kommer att små hallucinera lite; inte så att du börjar se grejer men du kommer att börja rycka till mot skuggor och ljud och annat. Du kommer frysa och svettas om vartannat. Kroppen kommer att försöka söva dig men det går i någon mening att trycka sig igenom. Men till slut så är det inte längre meningsfullt. Utan du bara sitter och stirrar. Till slut så börjar du bara slumra till sittandes. Vakna med ett ryck och så där.

Så som sagt generellt. Går det att vara vaken några dagar? Ja. Att vara vaken i ett dygn eller två kan du pressa dig till med vilja och motivation. Vill du vara vaken längre? Samtidigt vara funktionsduglig till att göra något? Då måste du nog ta droger av någon typ. Annars kommer det där inte att fungera.

Inte att rekommendera på något sätt.

Så går det att vara vaken, utan sömn, i en vecka? Tveksamt. Om du är vid liv och inte har kollapsat är du väl någon form av zombie eller hög på droger. Annars vet jag inte hur det skulle gå till. Du kommer inte att göra något. Inget kommer att fungera. Din hjärna kommer troligen vara helt muppad och din kropp har redan börjat leva sitt eget liv.
Senast redigerad av 101000111 2025-08-15 kl. 19:15.
Citera
2025-08-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Den kan jag hålla med om. När WOW var nytt var det inget problem att dra en helg. Man har något att göra som håller en fullt i gång. Men samtidigt är repetitivt och inte kräver något fysiskt. Samt att man konstant dricker och äter.
Ja herregud.. WoW var en galen upplevelse. Visst hade man suttit uppe och LAN:at en hel natt innan med World of Warcraft var på en ny nivå. Jag minns att jag spelade en hel natt med en vän I hans lägenhet och dagen efter kom vi på efter ett tag att vi började bli hungriga. "Fan vi får gå och köpa en pizza!" Problemet var bara att det hunnit bli andra natten redan, utan att vi ens märkt det, så allt var stängt. En hel dag hade gått utan att någon av oss ens reagerat. Det var bara att öppna en till cola, tända en cigg och ställa sig i kö till nästa BG
Citera
2025-08-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Ja men det här låter ju som en briljant plan. Absolut ingenting kan gå fel här. Kroppen älskar att bli fråntagen sömn i en vecka, det är som ett gratis spa för hjärnan. Energidryck och koffeinpiller i industriella mängder låter också som en helt riskfri kombo, särskilt för hjärta och blodtryck.

Tänk bara hur produktiv du kommer vara när du sitter och hallucinerar efter dag tre och inte längre kan skilja tangentbordet från en brödrost.
Tänk på att ej handha farliga maskiner eller ge sig ut i trafiken. Ett par dygns vaka = lika "trafiksäker" som en rattfull.
Citera
2025-08-15, 21:02
Medlem
Risken är att du tar skada om du är vaken så länge.
Mitt rekord var drygt 48timmar i konstant pålägg under lumpen.
Blev en incident och jag var själv på posten 42 timmar.
Sen de sista 6 kom en som gick på.
Han förklarade sen att jag gjort jobbet men som en maskin men inte varit talbar om annat.
Sen när jag blev avlöst gick jag och åt Sen sov jag i samma ställning 18timmar.
Iklädd full uniform inklusive skor och mössa ovanpå sängen.
Ingen upplevelse man vill ha igen.
Nuförtiden försöker jag undvika att vara vaken met än 20 timmar i sträck.
Citera
2025-08-15, 21:06
Medlem
Håll dig till 48 timmar. Där kan du få hallisar men efter de så tar kroppen och hjärnan för mycket stryk, knappt värt det. Är du deprimerad eller impulsiv så gör det inte.
Citera
2025-08-15, 23:29
Medlem
Nej det är inte "bara att". Med motivation, koffeinpiller o energidryck klarar du max två dygn. Skaffa tjack om du är seriös med detta. När det blir farligt har jag ingen aning men varit vaken 4-5 dagar som mest och va helt förstörd
Citera
2025-08-16, 00:40
Medlem
Klas-Vegass avatar
Gick en gång som 19-åring upp en fredagmorgon och la mig måndag kväll (slumrade till på ett golv nån sekund på lördagsnatten när jag var full)*.
det värsta var att bli väckt på tisdagen efter att sovit. Jag ville bara döda.

Speed funkar ju och många andra uppåt...(inte för att jag testat)
Citera
2025-08-16, 01:23
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Risken är att du tar skada om du är vaken så länge.
Mitt rekord var drygt 48timmar i konstant pålägg under lumpen.
Blev en incident och jag var själv på posten 42 timmar.
Sen de sista 6 kom en som gick på.
Han förklarade sen att jag gjort jobbet men som en maskin men inte varit talbar om annat.
Sen när jag blev avlöst gick jag och åt Sen sov jag i samma ställning 18timmar.
Iklädd full uniform inklusive skor och mössa ovanpå sängen.
Ingen upplevelse man vill ha igen.
Nuförtiden försöker jag undvika att vara vaken met än 20 timmar i sträck.

Jag tvivlar starkt på att militären lät dig sova 18 timmar i sträck.
Citera
2025-08-16, 01:27
Medlem
Nej, det kan du inte. Jag var det och fick hallucinationer och tillslut trodde jag grannen skulle bryta sig in i min lägenhet. Satt också och pratade med en person som bara existerade i mitt huvud.

Du kan räkna ut hur det slutade.
Citera
2025-08-16, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Två veckor är mitt rekord med hjäkp av massa kokain och sprit när jag var ung och keoppen tålde det. Men sedan fick jag så förbannat ont i hjärtat att jag säker var nära döden om jag hade brytt mig om att ens festa så hårt för det första somjag gjorde på den tiden.

Och då sov jag inte alls utan 100% vaken festande hela tiden i ett land där det var för billigt med droger och man glömmer alla dagar som bara rullar på när man knarkar kokain på detta sättet.

Nu ljuger du. Du har alltså värlsrekordet i att gå utan sömn?
Citera
2025-08-16, 01:45
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Nu ljuger du. Du har alltså värlsrekordet i att gå utan sömn?
Knappast, jag har känns många pundare som varit vakna mycket längre än så.
Det är du som hävdar något nu här med en oneliner och har bevisbördan till att påstå att jag ljuger.
Det kan du såklart inte och detta är mitt svar på det.
Citera
2025-08-16, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Knappast, jag har känns många pundare som varit vakna mycket längre än så.
Det är du som hävdar något nu här med en oneliner och har bevisbördan till att påstå att jag ljuger.
Det kan du såklart inte och detta är mitt svar på det.

Vi vet att du är en pundare och att man måste ljuga på internet då. Men nej, du har inte varit vaken i två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in