• 1
  • 2
2025-08-15, 09:51
Medlem
Tänkte testa att inte sova på en vecka.

Fick idén från ingenstans egentligen, vill egentligen bara se hur långt jag kan pusha min kropp. Tror längsta jag varit uppe innan är lite över ett dygn, men hur svårt kan det vara att vara uppe längre än så. Det är väll bara att köpa rejäla mängder energidryck och koffeinpiller sen hålla sig sysselsatt och upptagen?

Har ni någon erfarenhet av detta innan? Har ni några tips eller funderingar får ni gärna skriva.
Citera
2025-08-15, 09:53
Medlem
Kanske om man äter det dubbla?
Citera
2025-08-15, 09:54
Medlem
AlfaQhards avatar
Börja i små omgångar. När du känner dig bekväm med 48 timmar så pushar du 24 timmar till, osv...

Om du har balkong och fönster bör du barnlåsa dessa.
Citera
2025-08-15, 09:58
Medlem
Det är inge bra om du vill få psykisk ohälsa som ett brev på posten. Du kommer definitivt börja få hallucinationer efter ett tag....
Citera
2025-08-15, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Det är inge bra om du vill få psykisk ohälsa som ett brev på posten. Du kommer definitivt börja få hallucinationer efter ett tag....

Inte efter en vecka
Citera
2025-08-15, 10:03
Medlem
vitalsignss avatar
Det var någon radiopratare som försökte sig på det för längesen. Det ångrade han bittert. Han blev i stort sett av med förmågan att sova efter att ha varit vaken i elva dygn. Det krävdes massor med sömnmedicin för att han skulle kunna sova efter det.
Jag var vaken femton dygn en gång men det var på amfetamin och de sista två dagarna gömde jag mig i skogen mitt i januari och gömde mig för Säpo och konstiga militärer och allt annat möjligt som jag trodde var ute efter mig. Återställd efter mat och några dygns sömn.
Senast redigerad av vitalsigns 2025-08-15 kl. 10:51.
Citera
2025-08-15, 10:04
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte efter en vecka

Jo, hallucinationer kommer efter några dygn men det går ju självklart över.
Citera
2025-08-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peje1337

Fick idén från ingenstans egentligen, vill egentligen bara se hur långt jag kan pusha min kropp. Tror längsta jag varit uppe innan är lite över ett dygn, men hur svårt kan det vara att vara uppe längre än så. Det är väll bara att köpa rejäla mängder energidryck och koffeinpiller sen hålla sig sysselsatt och upptagen?

Har ni någon erfarenhet av detta innan? Har ni några tips eller funderingar får ni gärna skriva.

Du kan inte själv påverka det, oavsett hur mycket energidryck eller koffein du häller i dig. Och vad ska du sysselsätta dig med under sju dygn?

Hjärnan kommer att "stänga av" sig själv, när den inte längre klarar av att hålla sig vaken, och det kan du inte påverka. Skulle gissa att du däckar kring 36 timmar.
Citera
2025-08-15, 10:08
Medlem
Citat:

Efter mer än 24 börjar man bli rejält vimsig, efter 36 timmar börjar hjärnan ta stryk. Du kan sätta i dig hur mycket koffein du vill, det enda som händer är att du mår superkass, är darrig och får rännskita och hjärtklappning. Och du kommer till sist somna ändå, så fort du sätter dig ned, till sist rentav stående.

Du kommer inte kunna hålla dig vaken så länge som du tror, jag skulle tippa absolut mest 48 timmar, och du kommer inse att det enda som händer är att du mår asdåligt av det och blir dum i huvudet. Det finns ett skäl till att förvägran av sömn är en populär tortyrmetod i diverse skitländer.

Med det sagt, vill du hålla dig vaken i så mycket som en vecka så är det amfetamin som gäller, inget snack om saken. En drogutlöst psykos går i regel över bara du får sova, äta och dricka ordentligt. Tänk på att en psykos inte nödvändigtvis är något man vill ha i journalen.
Citera
2025-08-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Börja i små omgångar. När du känner dig bekväm med 48 timmar så pushar du 24 timmar till, osv...

Om du har balkong och fönster bör du barnlåsa dessa.

Har tyvärr inte tiden att trappa upp, har semester i typ två veckor till så tänkte att jag börjar med experimentet redan på måndag.

Bor på bottenvåningen dessutom så behöver inte bekymra mig över att ramla ut genom ett fönster.
Citera
2025-08-15, 10:15
Medlem
Lycka till. Men det är en jävligt dålig ide. Eft ca 3 dygn bränner du hjärnceller så innihelvete. Googla tjackskador.
Citera
2025-08-15, 10:18
Medlem
Citat:

Har varit vaken i ~60 timmar som längst och ~48 timmar ett par gånger. Skulle säga att två dygn inte är några större problem om man har något kul att göra (typ fastnar i något spel eller så). Eller har barn som är vakna på nätterna. Men efter två dygns vakenhet börjar det ta emot rejält. Man mår fysiskt illa till slut, eller jag gör det i alla fall, kroppen skriker efter att få sova.

PS! Sömnlöshet leder till döden i det långa loppet men förmodligen får vi som inte lider av en störning micropauser då och då när vi håller oss vakna med vilje (hjärnan sover ett par sekunder här och där). Men jag skulle inte experimenterat för hårt med detta utan att en läkare håller koll på dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in