2025-08-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Finns en man som inte sovit sedan 60-talet, hans namn är Thai Ngoc, han skulle ju vara en grönsak idag tycker man om det nu skulle vara så skadligt?

Thai Ngoc snackar skit. Det finns inga bevis förutom hans egna ord, det längsta någon observerat honom var fyra dygn, och varken landets egna eller någon utländsk vetenskapsman har fått studera honom. Han har till och med erbjudits pengar + flygbiljett för att åka utomlands och bli ordentligt observerad och testad under vetenskapligt hållbara former, och han tackar nej trots att han är långt ifrån rik. Vad beror det på tro?
Citera
2025-08-15, 15:31
Medlem
svampdamps avatar
Jag har varit vaken i 48h en gång. Då gick det inte att sitta ner för man slocknade direkt. Lycka till
Citera
2025-08-15, 15:38
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Ingenting som jag rekommenderar att du gör. Du kommer få hallucinationer och känna dig väldigt sliten när du bryter det hela, fått sömn och sedan vaknat.
Citera
2025-08-15, 15:39
Medlem
efter48 Tim var jag så trött att jag kunnat sova stående, så nog svårt en vecka.
Mat däremot klarar sig människan länge utan, säkert veckor om man har vatten.
Citera
2025-08-15, 16:01
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peje1337
Tänkte testa att inte sova på en vecka.

Fick idén från ingenstans egentligen, vill egentligen bara se hur långt jag kan pusha min kropp. Tror längsta jag varit uppe innan är lite över ett dygn, men hur svårt kan det vara att vara uppe längre än så. Det är väll bara att köpa rejäla mängder energidryck och koffeinpiller sen hålla sig sysselsatt och upptagen?

Har ni någon erfarenhet av detta innan? Har ni några tips eller funderingar får ni gärna skriva.
Can You Die from Not Sleeping? Here's What You Need to Know

Hittade lite nyttig läsning för dig.
Citera
2025-08-15, 16:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte efter en vecka
Jo, garanterat. Man brukar få hallucinationer efter blott 3 dagar utan sömn.

Dock är det extremt osannolikt att man orkar vara vaken 7 dagar i sträck.
Citera
2025-08-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte efter en vecka
Jo. Det både räcker och blir över med en vecka för hallucinationer att uppstå.
Citera
2025-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peje1337
Tänkte testa att inte sova på en vecka.

Fick idén från ingenstans egentligen, vill egentligen bara se hur långt jag kan pusha min kropp. Tror längsta jag varit uppe innan är lite över ett dygn, men hur svårt kan det vara att vara uppe längre än så. Det är väll bara att köpa rejäla mängder energidryck och koffeinpiller sen hålla sig sysselsatt och upptagen?

Har ni någon erfarenhet av detta innan? Har ni några tips eller funderingar får ni gärna skriva.
Upplevde 52 timmar utan sömn en gång. Började hallucinera lite på slutet, väggarna började röra sig lite som havsvågor typ, och man tyckte sig se ljus-grejor typ fåglar eller små insekter, innan läkarna hjälpte mig somna.
Tror att olika personer reagerar på ganska olika sätt.

Hört från åtskilliga personer som drabbats av psykos eller liknande mentala tillstånd efter lång sömnlöshet, särskilt om det kombinerats med en del preparat. Blev inlagda på psyket.

Det är inte heller särskilt roligt, tyckte jag iaf. Kändes som man var inne i en dröm.
Inget som folk kommer respektera om du skryter om det heller.
Tänk om du "råkar" somna då, av misstag liksom. Har du "misslyckats" då? Måste börja om Säger till läkaren på psyket "Amen vafan ja somna ju efter 48h första gången ju, kan ju inte fega ur, måste ra revansch liksom".
Senast redigerad av Robbinist 2025-08-15 kl. 16:19.
Citera
2025-08-15, 16:24
Medlem
Kanske, om du orkar härda ut.
Det gäller att orka ta sig över
"sömntröskeln" utan att somna för att lyckas.
Efter ca 3 dygnet är det inget kul längre.
Man har ont i hela kroppen, mår fysiskt illa,blir svag och energilös,sugen på sötsaker och väldigt lättirriterad, spänd i hela kroppen, tankarna bara snurrar,ljud och ljus förstärks,enormt trögtänkt.

Sedan, när du vill sova blir det som att kroppen blivit inställd på att hålla sig vaken, blir enormt svårt att somna/sova, precis när du somnar rycker du till,känns som du faller, kroppen vill inte slappna av längre.

Gjordes något vetenskapligt experiment för många år sedan, i Tyskland kan det ha varit.
Ett antal personer skulle hållas vakna så länge som möjligt,under uppsikt av forskare och läkare.
Experimentet fick avbrytas efter ca 5-6 dagar, har jag för mig,då det blev slagsmål bland försökspersonerna.
Stämningen i gruppen blev mer och mer spänd ju längre tiden för sömnlösheten pågick.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-08-15 kl. 16:42.
Citera
2025-08-15, 16:32
Medlem
Du vet väl att sömnbrist används som tortyrmetod?

Du kan lika gärna ”pusha kroppen” genom att köra in en gaffel i benet så långt du kan… lika smart idé.
Citera
2025-08-15, 16:39
Medlem
Om du vill bli psykiskt sjuk så är det ju en bra idé att sluta sova.
Citera
2025-08-15, 17:53
Medlem
ps870s avatar
Testa. Fysisk aktivitet och att det händer mycket är viktigt.
I lumpen var jag vaken 70 timmar på en övning. Jag såg dubbelt på slutet och började kräkas kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in