• 1
  • 2
2025-08-12, 20:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Trådlöst schema
Trådlöst schema:
Trådlös avstängningstid

På TP link routrar etc routrar kan du ju välja när du ska automatiskt släcka och säga godnatt till router tills nästa dag. Dvs en avstängningstid och en starttid

1. Varför måste man ange en uppstarts -tid ? Avstängningstiden är endast viktig för mig och Starttiden är för mig är när jag manuellt slår på modemet
2. Om jag avbryter vilotiden för modemet att den ska släcka kl 12:00 tom kl 16:00 ska den starta, vad händer med schemat ?
3. Av vilken orsak måste man reseta routern om man slår på router i vilotiden för att få uppkopplingen igen ? Det är vad som sker iaf

Är less på att lämna routrar påslagna glömda utan användning så vill ha ett schema
Citera
2025-08-12, 21:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
På TP link routrar etc routrar kan du ju välja när du ska automatiskt släcka och säga godnatt till router tills nästa dag. Dvs en avstängningstid och en starttid

1. Varför måste man ange en uppstarts -tid ? Avstängningstiden är endast viktig för mig och Starttiden är för mig är när jag manuellt slår på modemet
2. Om jag avbryter vilotiden för modemet att den ska släcka kl 12:00 tom kl 16:00 ska den starta, vad händer med schemat ?
3. Av vilken orsak måste man reseta routern om man slår på router i vilotiden för att få uppkopplingen igen ? Det är vad som sker iaf

Är less på att lämna routrar påslagna glömda utan användning så vill ha ett schema
Köp premium som jag, den sköter sig själv o går in i sleep mode automatisk när du ej surfat eller stream Ubiquiti AmpliFi Alien. en sköter fan ta mig allt självt, aldrig varit med om bättre router. Har inbyggd vpn o massa annat gottigt som wifi6 , kan agera server o portal när du är hemifrån-du surfar via den var som helst mao.
Citera
2025-08-13, 10:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Köp premium som jag, den sköter sig själv o går in i sleep mode automatisk när du ej surfat eller stream Ubiquiti AmpliFi Alien. en sköter fan ta mig allt självt, aldrig varit med om bättre router. Har inbyggd vpn o massa annat gottigt som wifi6 , kan agera server o portal när du är hemifrån-du surfar via den var som helst mao.

Köp Premium ifrån vad ?
Citera
2025-08-13, 15:01
Medlem
Tror firmware är buggig, brukar själv få starta om ibland när jag bryter schemat men har ingen koll på varför det är så
Citat:

Citera
2025-08-13, 21:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Är det verkligen hela routern du styr på detta vis? Jag trodde bara det var uppkopplingen, wifi osv. Dvs routern är igång hela tiden men ungarna kan inte surfa efter 20 eller vad du vill.
Citera
2025-08-13, 22:53
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Det enklaste borde vara en timer som bryter strömmen till enheten. Det finns programmerbara sådana som stänger av strömmen vid ett givet klockslag. Jag har även sett säkerhetstimers som har ett flertal knappar med fasta intervaller från 15 m och uppåt när strömmen bryts.
Citera
2025-08-13, 23:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det enklaste borde vara en timer som bryter strömmen till enheten. Det finns programmerbara sådana som stänger av strömmen vid ett givet klockslag. Jag har även sett säkerhetstimers som har ett flertal knappar med fasta intervaller från 15 m och uppåt när strömmen bryts.

Jo jag har fjärrstyrning av många uttag med fjärrkontroll men aldrig införskaffat timer men det är väl bara köra en enkel brytare

Kan man sätta in fjärruttaget där ochså fast det här var en ganska omodern timer till bilars motorvärmare ;-) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/s...KCoJTUq04yQhns

Absolut en bra idé
Citera
2025-08-13, 23:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Är det verkligen hela routern du styr på detta vis? Jag trodde bara det var uppkopplingen, wifi osv. Dvs routern är igång hela tiden men ungarna kan inte surfa efter 20 eller vad du vill.

Det här är en simkortsrouter som jag pratar om nu som är för mobil kontakt, inte fast. Dock kräver den ju ström eller en powerstation
Citera
2025-08-13, 23:51
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det här är en simkortsrouter som jag pratar om nu som är för mobil kontakt, inte fast. Dock kräver den ju ström eller en powerstation
Jag vet inte vad det har för betydelse. Vad är det för routermodell du har?

Tittade snabbt i manualen för TL-MR3420 och TL-MR3020 t.ex. Där under Access Control kan man skapa regler och schemalägga dessa, med en starttid och sluttid. Är det det du menar?
Citera
2025-08-14, 17:39
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Jo jag har fjärrstyrning av många uttag med fjärrkontroll men aldrig införskaffat timer men det är väl bara köra en enkel brytare

Kan man sätta in fjärruttaget där ochså fast det här var en ganska omodern timer till bilars motorvärmare ;-) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/s...KCoJTUq04yQhns

Absolut en bra idé

Den där timern går att använda om du har för avsikt att slå på och av routern vid fasta tidpunkter. Den jag tänkte på är enklare och kräver bara en knapptryckning och sedan så slår den av efter X antal minuter.

Den här från Jula har snabbval mellan 15 minuter och 6 timmar. Det finns också en knapp för kontinuerlig drift.

Digital säkerhetstimer IP20

Citat:
Välj när den ska stängas av

Likt en automatisk strömbrytare agerar inomhustimern – fast med utökade möjligheter att ställa in när den anslutna apparaten ska stängas av. Oavsett om du önskar hålla igång vattenkokaren i 15 minuter, kaffekokaren i två timmar eller lampan i 6 timmar finns det gott om val; digitaltimern har nämligen sex fasta tidsintervall för avstängning: 15 min, 30 min, 1 h, 2 h, 4 h och 6 h.

Här är en annan med nedräkningstimer mellan mellan 15 minuter och 12 timmar.

Sygonix SY-4499402 Brytarur digital Dagsprogram 3500 W START/STOPP-Funktion, Nedräkningsfunktion

Citat:
Nedräkningstimer upp till 12 tim
Höjdpunkter & detaljer
Huvudbrytare
11 omkopplingstider med olika tidsintervall
Med förhöjt beröringsskydd

Här är en annan med nedräkningstimer mellan mellan 15 minuter och 9 timmar. Samtliga timer jag länkade till kostar ca. en hundring.

Countdown timer socket outlet for indoor use. Countdown adjustable in 12 steps, with increased touch protection)

Citat:
The Digital Countdown Timer is ideal for use in the home to automatically switch connected electronic devices on and off. This not only saves time, but also energy and money. The countdown time of the unobtrusive socket with timer is easily set and operated via the 2 buttons. The countdown can be set in 12 steps from 15 minutes to 9 hours. A one-time countdown can be set via the CD/ON button, while a daily repeating countdown can be set via the Repeat button.
Citera
2025-08-14, 21:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Den där timern går att använda om du har för avsikt att slå på och av routern vid fasta tidpunkter. Den jag tänkte på är enklare och kräver bara en knapptryckning och sedan så slår den av efter X antal minuter.

Den här från Jula har snabbval mellan 15 minuter och 6 timmar. Det finns också en knapp för kontinuerlig drift.

Digital säkerhetstimer IP20

Här är en annan med nedräkningstimer mellan mellan 15 minuter och 12 timmar.

Sygonix SY-4499402 Brytarur digital Dagsprogram 3500 W START/STOPP-Funktion, Nedräkningsfunktion

Här är en annan med nedräkningstimer mellan mellan 15 minuter och 9 timmar. Samtliga timer jag länkade till kostar ca. en hundring.

Countdown timer socket outlet for indoor use. Countdown adjustable in 12 steps, with increased touch protection)

Tack för alla produkt- timers- förslag
Citera
2025-08-14, 21:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag vet inte vad det har för betydelse. Vad är det för routermodell du har?

Tittade snabbt i manualen för TL-MR3420 och TL-MR3020 t.ex. Där under Access Control kan man skapa regler och schemalägga dessa, med en starttid och sluttid. Är det det du menar?

Ja, det verkar vara enda funktionen för Timer Av-stängning men man måste slå på en viss tid ochså i paketet
eller "parent control" - föräldra kontroll. En så enkel sak som insomningstimer eller avstängningstidpunkt som funnits sen urgamla LCD tv apparater finns nog inte ...

En enkel router MR600
https://www.kjell.com/se/produkter/n...se+-+Webborder

Bara för andra rum ställen områden och på resande fot router med wifi
Senast redigerad av Sladdaren 2025-08-14 kl. 21:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in