• 3
  • 4
2025-08-27, 20:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Är du säker på att det inte är uptime du menar? För tre år låter närmare genomsnittlig uptime snarare än livslängd.

Hahaha den va bra.
Senast redigerad av Sladdaren 2025-08-27 kl. 20:29.
Citera
2025-08-28, 09:30
Medlem
PeterNosters avatar
När jag jobbade med tillförlitlighet på elektronikkomponenter utsatte man komponenterna för stresstest med temperaurväxlingar från -40 till +100 för att påskynda åldringen.

En del komponenter har en glaskropp t.ex en diod. Eftersom glas har en annan utvidgningskoefficient än anslutningstrådarna som kommer ut ur dioden så kan det bli sprickor i glaset så att fukt kommer in till kiselbrickan och den rostar.

Efter några dygn med temperaturväxlingar så lades de i en fluorescerande vätska och utsattes för högt tryck. Efteråt kollade man med ultraviolett ljus om den fluorescerande vätskan tagit sig in till dioden.

Motsvarande test gjordes på integrerade kretsar. Samma problem som med dioden att det blir läckage där anslutningstrådarna går in i kapseln som kan vara keramisk eller av plast. De integrerade kretsarna är ju inte genomskinliga så man mättes elektriska parametrarna före och efter testen.

Alla tester finns standardiserade enligt IEEE.

Lång historia kort:
Ge fan i att slå av elektronikutrustning.
Citera
2025-08-28, 11:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
I snitt har jag hört att en router som bara drivs med wifi hela tiden (ej fibrer) håller ca 3 år.
Jag menar att routern är bara uppkopplad till bredbands masterna

Var har du hört det? Måste ju vara en mängd routrar som pajar efter bara en vecka eller så i sådana fall. Min har ju hållt i över tio år, och den är knappast ensam, så om snittet är 3 år måste ju en jävla massa hålla betydligt kortare än så. Då är det knappast elektroniken i sig som failar, utan helt enkelt dålig kvalitet.

Och vad kan det rimligtvis ha för betydelse hur routern kopplar upp sig till nätet?
Citera
2025-08-28, 17:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Var har du hört det? Måste ju vara en mängd routrar som pajar efter bara en vecka eller så i sådana fall. Min har ju hållt i över tio år, och den är knappast ensam, så om snittet är 3 år måste ju en jävla massa hålla betydligt kortare än så. Då är det knappast elektroniken i sig som failar, utan helt enkelt dålig kvalitet.

Och vad kan det rimligtvis ha för betydelse hur routern kopplar upp sig till nätet?

Hört det, typ max 3-3,5 för routrar kring 1500 spänn iaf. Jag tänker mig att en svajande ostadigt mobil bredbandfrekvens som sändes ifrån en mast flera mil eller 5 kilometer bort som är luftburen, sliter mer på en routers ständiga mottagning av inkonsekventa signalstyrkor och variationer av det på komponenterna relativt att en direkt ansluten fiberoptisk kabel som är nedgrävd i marken sänder renare signaler som routern behöver inte bearbeta lika mycket eftersom signalen flukturerar mindre av störningar
Citera
2025-08-28, 18:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hört det, typ max 3-3,5 för routrar kring 1500 spänn iaf. Jag tänker mig att en svajande ostadigt mobil bredbandfrekvens som sändes ifrån en mast flera mil eller 5 kilometer bort som är luftburen, sliter mer på en routers ständiga mottagning av inkonsekventa signalstyrkor och variationer av det på komponenterna relativt att en direkt ansluten fiberoptisk kabel som är nedgrävd i marken sänder renare signaler som routern behöver inte bearbeta lika mycket eftersom signalen flukturerar mindre av störningar

Med de där 3 åren menas säkert teknisk livslängd. Det vill säga att de blir omodernaför att det kommer nyare standarder i den takten.

Det som pajar först är fläkten om det finns någon. Normalt finns ingen fläkt för det är så låg effekt.
Därefter kommer elektrolytkondensatorer. När de pajar sväller de så det syns. De är hyfsat stora så en händig man som jag kan byta dem.

Citat:
Tillförlitlighet för elektronikkomponenter handlar om hur bra en komponent är på att utföra sin funktion under en viss tid utan att gå sönder eller orsaka problem. För att säkerställa detta används olika metoder som att välja komponenter från pålitliga leverantörer, utföra rigorösa tester, dokumentera hela processen och använda sig av internationella standarder för att förutsäga felbenägenhet.

Mer att läsa:
https://www.aef.se/Elektronikutveckl...rlitlighet.htm
Citera
2025-08-28, 21:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Med de där 3 åren menas säkert teknisk livslängd. Det vill säga att de blir omodernaför att det kommer nyare standarder i den takten.

Det som pajar först är fläkten om det finns någon. Normalt finns ingen fläkt för det är så låg effekt.
Därefter kommer elektrolytkondensatorer. När de pajar sväller de så det syns. De är hyfsat stora så en händig man som jag kan byta dem.

Mer att läsa:
https://www.aef.se/Elektronikutveckl...rlitlighet.htm

Har ochså haft miniroutrar förr iaf med batteri inbyggt, inte större än att de rymdes i handflatan. De svällde upp som en handgranat efter bara nåt år och sprack i skarven i skalet och sen knallade dom av och blev kapott. Blev väl överhettad eller nåt och de gick på en billigare peng men finns dyrare ochså inte större än tex såhär : https://www.netonnet.se/art/dator-su...id=21133326178
Citera
2025-08-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ja, troligtvis menas de där åren när supporten upphör. En del produkter har längre support än tre år. Det går dock att använda produkten långt efter att supporten har upphört. Jag har en enhet som var begagnad redan vid inköp och den har gått i snart 20 år utan problem.

Angående elektrolytkondensatorer så har de blivit mycket bättre kvalitet med tiden. Jag hade en D-Link router en gång där en kondensator gick sönder efter några års dygnet runt drift. Jag köpte en ny hos Elfa och sedan så fungerade den problemfritt i ett decennium.

Jag har också varit med om att en diod i serie med reset knappen har gått sönder så att routern fabriksåterställs varje gång den startar.

Det här var i slutet av 90-talet och de senaste 15 åren har jag aldrig haft något hårdvarufel på en konsumentrouter som går dygnet runt.
Citera
2025-08-28, 21:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Ja, troligtvis menas de där åren när supporten upphör. En del produkter har längre support än tre år. Det går dock att använda produkten långt efter att supporten har upphört. Jag har en enhet som var begagnad redan vid inköp och den har gått i snart 20 år utan problem.
Dessutom kan man ibland använda ett tredjeparts-firmware som fortfarande uppdateras. FreshTomato använder jag oavsett om supporten från tillverkaren upphört eller inte.
Citera
2025-08-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Dessutom kan man ibland använda ett tredjeparts-firmware som fortfarande uppdateras. FreshTomato använder jag oavsett om supporten från tillverkaren upphört eller inte.

Jag kollar alltid hårdvaruversionen om en router stöds av någon tredjeparts firmware. Jag brukar föredra DD-WRT eller OpenWRT.

FreshTomato såg rätt intressant ut, så jag kanske testar den på någon av mina enheter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in