Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Med de där 3 åren menas säkert teknisk livslängd. Det vill säga att de blir omodernaför att det kommer nyare standarder i den takten.
Det som pajar först är fläkten om det finns någon. Normalt finns ingen fläkt för det är så låg effekt.
Därefter kommer elektrolytkondensatorer. När de pajar sväller de så det syns. De är hyfsat stora så en händig man som jag kan byta dem.
Ja, troligtvis menas de där åren när supporten upphör. En del produkter har längre support än tre år. Det går dock att använda produkten långt efter att supporten har upphört. Jag har en enhet som var begagnad redan vid inköp och den har gått i snart 20 år utan problem.
Angående elektrolytkondensatorer så har de blivit mycket bättre kvalitet med tiden. Jag hade en D-Link router en gång där en kondensator gick sönder efter några års dygnet runt drift. Jag köpte en ny hos Elfa och sedan så fungerade den problemfritt i ett decennium.
Jag har också varit med om att en diod i serie med reset knappen har gått sönder så att routern fabriksåterställs varje gång den startar.
Det här var i slutet av 90-talet och de senaste 15 åren har jag aldrig haft något hårdvarufel på en konsumentrouter som går dygnet runt.