• 1
  • 2
2025-08-11, 09:49
Medlem
Lyssnade p senaste Meny i P1. Avsnittet lnkas nedan. Thomas Tengby har gjort avsnittet och de pratar om AI med diverse mnniskor i olika branscher. Inriktning p fejk-konton som sprider recept med bilder och varfr de finns. De testar ven att prova recept och sdr.
Tror du att du sjlv rkat frska gra ett recept som en AI skapat och hur blev det?

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2602719

Sjlv r jag en del p Pinterest i jobbet och de dr matbilderna r s B. Har aldrig klickat p ngot men de var lite roliga frst och sen vill jag typ inte se dem eftersom det r omjligt att gra det som r p bilderna.
Citera
2025-08-11, 10:15
Medlem
ICA-handlares avatar
Avinstallera sociala medier, du vet inte om det du tittar p r p riktigt lngre.
Du kanske dr om fel person med fel intentioner lgger ut det receptet just du lagar!
Citera
2025-08-11, 11:46
Medlem
Paris24s avatar
Ingenting r p riktigt om 5 r. Jag sg en bra video p youtube som skte "sta pfgelungar" och alla var AI-skapade, vilket man kunde se om man satte dit ett datum i skningen fre 2022 och fre AI.

Sedan skte han info om filmen John Wick 5. Fanns massor med statistik, vilka som var med, innehll, t.o.m. en reklamfilm. Fast bara det att den filmen inte ens brjat produceras, den r bara planerad. Allt var AI fejk.

Nr man fr upp 10 AI-fejk p raken s slutar man googla tnker jag och vi tergr till lget fre internet 1995 dr vi r olyckligt ovetande om det mesta.

Jag som skriver detta kan vara en AI-bot och alla forum kommer att d inom ngra r. Man vill inte tala med en bot.
Citera
2025-08-11, 13:10
Medlem
kalkryggars avatar
De stora plattformarna mste brja utveckla en strategi ver hur de ska kunna frbjuda AI-material om de vill verleva. Folk r inte intresserade av det som kallas socialt AI helt enkelt.
Citera
2025-08-11, 13:21
Medlem
Samma sak p Facebook, youtube och sannolikt alla andra sociala medieplattfornar. Instmmer med fregende kring att de behver utveckla system fr att blockera ut AI. Jag har slutat anvnda de feeds som algoritmer freslr helt och tergtt till att flja de kreatrer som ibland producerar ngonting sevrt.
Citera
2025-08-11, 15:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Enklast att bara avsluta alla konton p sociala medier. Internet r s gott som dtt redan, om ngra r finns det inga mnniskor kvar p ntet. FB kommer ocks att frstras av AI skapade trdar, dom har brjat dyka upp redan.

Kanske AI blir mnsklighetens rddning om vi gr tillbaka till samhllet som det var innan internet.
Citera
2025-08-11, 15:00
Medlem
neomunaas avatar
Blev tipsad om Mayo + Choklad av ChatGPT en gng.....
Citera
2025-08-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ingenting r p riktigt om 5 r. Jag sg en bra video p youtube som skte "sta pfgelungar" och alla var AI-skapade, vilket man kunde se om man satte dit ett datum i skningen fre 2022 och fre AI.

Sedan skte han info om filmen John Wick 5. Fanns massor med statistik, vilka som var med, innehll, t.o.m. en reklamfilm. Fast bara det att den filmen inte ens brjat produceras, den r bara planerad. Allt var AI fejk.

Nr man fr upp 10 AI-fejk p raken s slutar man googla tnker jag och vi tergr till lget fre internet 1995 dr vi r olyckligt ovetande om det mesta.

Jag som skriver detta kan vara en AI-bot och alla forum kommer att d inom ngra r. Man vill inte tala med en bot.

P3 Dystopia har ett bra inslag om det dr, vl vrt att lyssna: https://www.sverigesradio.se/avsnitt...nternet-theory
Citera
2025-08-11, 20:07
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Men vi som har gamla konton innan ai fanns mste vl vara safe att alltid veta det r en mnniska bakom texten? Nya konton dremot litar jag inte p
Citera
2025-08-12, 07:05
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att bara ge t.ex. Chat en lista p den maten du har och det kket du har r ganska hftigt! Den ger bra frslag, detaljerade rekommendationer. T.o.m tjejer som jag tipsat detta om har kommit tillbaka och vart njda. En hade t.o.m brjat anvnda Chat fr att se om hon eller hennes kille hade rtt nr dom grlade om saker
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzapaomelett
Men vi som har gamla konton innan ai fanns mste vl vara safe att alltid veta det r en mnniska bakom texten? Nya konton dremot litar jag inte p

P Xhitter mrker jag att ven gamla konton kan vara bedrgliga, dom tar lsenord eller kper dom av ldre personer i syfte att bedra. Ett intressant fenomen r fejkade AI lotto-vinster. Dom skriver att dom vunnit flera miljoner och vill ge bort det, du behver bara kontakta dom fr att f pengar. Sen r det massa genererade bilder dr dom str och packar buntar med dollarsedlar i kartonger fr att posta till dig och andra. Undrar vad bluffen r men dr sg jag konton reggade 2014. S mycket frplanering kan dom inte haft.
Citera
2025-08-12, 07:14
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enklast att bara avsluta alla konton p sociala medier. Internet r s gott som dtt redan, om ngra r finns det inga mnniskor kvar p ntet. FB kommer ocks att frstras av AI skapade trdar, dom har brjat dyka upp redan.

Kanske AI blir mnsklighetens rddning om vi gr tillbaka till samhllet som det var innan internet.
Ja, lt oss backa all utveckling till hur den var nr ni boomergubbar var unga och hade hr och framtidstro. Det har skert ingen annan generation fre er nskat.

Personligen har jag inga problem med AI. Vad spelar det fr roll om jag pratar med en AI om den ger mig svar p mina frgor eller presenterar ngot tnkvrt? Jag knner ett antal mnniskor som r dummare n AI och drfr mindre intressanta att prata med, s mnskligheten r inte ofelbar. Jag har faktiskt ingasomhelst krav p att det jag lser ska vara skrivet av en kttmnniska. Det blir inte bttre fr det. Jag vlkomnar AI och hoppas p att kunna anvnda tekniken p positiva stt istllet fr att f ngest ver att utvecklingen gr fortare n jag hinner med.
Citera
2025-08-12, 08:16
Medlem
D finns det en risk att ngon fljer ett AI-genererat recept med giftiga ingredienser och ter det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in