• 1
  • 2
2025-08-11, 09:49
Medlem
Lyssnade på senaste Meny i P1. Avsnittet länkas nedan. Thomas Tengby har gjort avsnittet och de pratar om AI med diverse människor i olika branscher. Inriktning på fejk-konton som sprider recept med bilder och varför de finns. De testar även att prova recept och sådär.
Tror du att du själv råkat försöka göra ett recept som en AI skapat och hur blev det?

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2602719

Själv är jag en del på Pinterest i jobbet och de där matbilderna är så B. Har aldrig klickat på något men de var lite roliga först och sen vill jag typ inte se dem eftersom det är omöjligt att göra det som är på bilderna.
Citera
2025-08-11, 10:15
Medlem
ICA-handlares avatar
Avinstallera sociala medier, du vet inte om det du tittar på är på riktigt längre.
Du kanske dör om fel person med fel intentioner lägger ut det receptet just du lagar!
Citera
2025-08-11, 11:46
Medlem
Paris24s avatar
Ingenting är på riktigt om 5 år. Jag såg en bra video på youtube som sökte "söta påfågelungar" och alla var AI-skapade, vilket man kunde se om man satte dit ett datum i sökningen före 2022 och före AI.

Sedan sökte han info om filmen John Wick 5. Fanns massor med statistik, vilka som var med, innehåll, t.o.m. en reklamfilm. Fast bara det att den filmen inte ens börjat produceras, den är bara planerad. Allt var AI fejk.

När man får upp 10 AI-fejk på raken så slutar man googla tänker jag och vi återgår till läget före internet 1995 där vi är olyckligt ovetande om det mesta.

Jag som skriver detta kan vara en AI-bot och alla forum kommer att dö inom några år. Man vill inte tala med en bot.
Citera
2025-08-11, 13:10
Medlem
kalkryggars avatar
De stora plattformarna måste börja utveckla en strategi över hur de ska kunna förbjuda AI-material om de vill överleva. Folk är inte intresserade av det som kallas socialt AI helt enkelt.
Citera
2025-08-11, 13:21
Medlem
Samma sak på Facebook, youtube och sannolikt alla andra sociala medieplattfornar. Instämmer med föregående kring att de behöver utveckla system för att blockera ut AI. Jag har slutat använda de feeds som algoritmer föreslår helt och återgått till att följa de kreatörer som ibland producerar någonting sevärt.
Citera
2025-08-11, 15:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Enklast att bara avsluta alla konton på sociala medier. Internet är så gott som dött redan, om några år finns det inga människor kvar på nätet. FB kommer också att förstöras av AI skapade trådar, dom har börjat dyka upp redan.

Kanske AI blir mänsklighetens räddning om vi går tillbaka till samhället som det var innan internet.
Citera
2025-08-11, 15:00
Medlem
neomunaas avatar
Blev tipsad om Mayo + Choklad av ChatGPT en gång.....
Citera
2025-08-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ingenting är på riktigt om 5 år. Jag såg en bra video på youtube som sökte "söta påfågelungar" och alla var AI-skapade, vilket man kunde se om man satte dit ett datum i sökningen före 2022 och före AI.

Sedan sökte han info om filmen John Wick 5. Fanns massor med statistik, vilka som var med, innehåll, t.o.m. en reklamfilm. Fast bara det att den filmen inte ens börjat produceras, den är bara planerad. Allt var AI fejk.

När man får upp 10 AI-fejk på raken så slutar man googla tänker jag och vi återgår till läget före internet 1995 där vi är olyckligt ovetande om det mesta.

Jag som skriver detta kan vara en AI-bot och alla forum kommer att dö inom några år. Man vill inte tala med en bot.

P3 Dystopia har ett bra inslag om det där, väl värt att lyssna: https://www.sverigesradio.se/avsnitt...nternet-theory
Citera
2025-08-11, 20:07
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Men vi som har gamla konton innan ai fanns måste väl vara safe att alltid veta det är en människa bakom texten? Nya konton däremot litar jag inte på
Citera
2025-08-12, 07:05
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att bara ge t.ex. Chat en lista på den maten du har och det köket du har är ganska häftigt! Den ger bra förslag, detaljerade rekommendationer. T.o.m tjejer som jag tipsat detta om har kommit tillbaka och vart nöjda. En hade t.o.m börjat använda Chat för att se om hon eller hennes kille hade rätt när dom grälade om saker
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzapaomelett
Men vi som har gamla konton innan ai fanns måste väl vara safe att alltid veta det är en människa bakom texten? Nya konton däremot litar jag inte på

På Xhitter märker jag att även gamla konton kan vara bedrägliga, dom tar lösenord eller köper dom av äldre personer i syfte att bedra. Ett intressant fenomen är fejkade AI lotto-vinster. Dom skriver att dom vunnit flera miljoner och vill ge bort det, du behöver bara kontakta dom för att få pengar. Sen är det massa genererade bilder där dom står och packar buntar med dollarsedlar i kartonger för att posta till dig och andra. Undrar vad bluffen är men där såg jag konton reggade 2014. Så mycket förplanering kan dom inte haft.
Citera
2025-08-12, 07:14
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enklast att bara avsluta alla konton på sociala medier. Internet är så gott som dött redan, om några år finns det inga människor kvar på nätet. FB kommer också att förstöras av AI skapade trådar, dom har börjat dyka upp redan.

Kanske AI blir mänsklighetens räddning om vi går tillbaka till samhället som det var innan internet.
Ja, låt oss backa all utveckling till hur den var när ni boomergubbar var unga och hade hår och framtidstro. Det har säkert ingen annan generation före er önskat.

Personligen har jag inga problem med AI. Vad spelar det för roll om jag pratar med en AI om den ger mig svar på mina frågor eller presenterar något tänkvärt? Jag känner ett antal människor som är dummare än AI och därför mindre intressanta att prata med, så mänskligheten är inte ofelbar. Jag har faktiskt ingasomhelst krav på att det jag läser ska vara skrivet av en köttmänniska. Det blir inte bättre för det. Jag välkomnar AI och hoppas på att kunna använda tekniken på positiva sätt istället för att få ångest över att utvecklingen går fortare än jag hinner med.
Citera
2025-08-12, 08:16
Medlem
Då finns det en risk att någon följer ett AI-genererat recept med giftiga ingredienser och äter det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in