• 1
  • 2
2025-08-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ingenting är på riktigt om 5 år. Jag såg en bra video på youtube som sökte "söta påfågelungar" och alla var AI-skapade, vilket man kunde se om man satte dit ett datum i sökningen före 2022 och före AI.

Sedan sökte han info om filmen John Wick 5. Fanns massor med statistik, vilka som var med, innehåll, t.o.m. en reklamfilm. Fast bara det att den filmen inte ens börjat produceras, den är bara planerad. Allt var AI fejk.

När man får upp 10 AI-fejk på raken så slutar man googla tänker jag och vi återgår till läget före internet 1995 där vi är olyckligt ovetande om det mesta.

Jag som skriver detta kan vara en AI-bot och alla forum kommer att dö inom några år. Man vill inte tala med en bot.

Haha!

Ja det är en synnerligen bisarr värld och äkthet tror jag kommer vara något som i åtminstone vissa samhällsklasser kommer vara starkt värderat framöver.
Knappt jag orkar vara här på Flashen längre. Man är osäker på om man läser riktiga diskussioner eller diskussioner mellan människor och bottar satta att provocera. Reddit är ännu värre.

Tycker också synd om den äldre generationen som inte växt upp i det och blir "blåsta"/inte förstår sig på nuvarande läge.
En släkting till mig skickade videos på polarforskare som gullar med isbjörnar de tagit in på däck och verkade ha "köpt" det hela. En ännu äldre vän och bekant som jobbat som programmerare på 80-talet gick det liksom inte att få in i, att numera kan du hålla en konversation med en robot och den svarar människolikt. "Vavava? Nej, det här tror jag inte på. Den måste ju programmeras först Va,? Nej? Det är inte sant? Fejk."

Men gällande recept från AI så gör jag detta ofta, helt avsiktligt. Använder både GPT och Gemini som inspiration, med rätt prompter blir det delikata festkvällar. Den verkar ha en hygglig uppfattning om vilka smaker som passar ihop och mängden kryddning som ska kombineras med en annan, speciellt om man hybridiserar mat från olika kulturer vilket är en av mina personliga favoriter.
Citera
2025-08-12, 10:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Haha!

Ja det är en synnerligen bisarr värld och äkthet tror jag kommer vara något som i åtminstone vissa samhällsklasser kommer vara starkt värderat framöver.
Knappt jag orkar vara här på Flashen längre. Man är osäker på om man läser riktiga diskussioner eller diskussioner mellan människor och bottar satta att provocera. Reddit är ännu värre.

Tycker också synd om den äldre generationen som inte växt upp i det och blir "blåsta"/inte förstår sig på nuvarande läge.
En släkting till mig skickade videos på polarforskare som gullar med isbjörnar de tagit in på däck och verkade ha "köpt" det hela. En ännu äldre vän och bekant som jobbat som programmerare på 80-talet gick det liksom inte att få in i, att numera kan du hålla en konversation med en robot och den svarar människolikt. "Vavava? Nej, det här tror jag inte på. Den måste ju programmeras först Va,? Nej? Det är inte sant? Fejk."

Men gällande recept från AI så gör jag detta ofta, helt avsiktligt. Använder både GPT och Gemini som inspiration, med rätt prompter blir det delikata festkvällar. Den verkar ha en hygglig uppfattning om vilka smaker som passar ihop och mängden kryddning som ska kombineras med en annan, speciellt om man hybridiserar mat från olika kulturer vilket är en av mina personliga favoriter.
Men är det verkligen kul med en spagetti där man blandar i ostbågar fast det är gott? (sett på expressen). Och faller inte känslan lite när man säger till sina gäster "gjort av en dator".

Jag tror det blir helt naturligt ganska snabbt att alla bilder och filmer får Noll värde för alla svenskar eftersom de kan vara AI-genererade. Man går bara på isbjörns-filmen en gång, därefter har foton på isbjörnar inget värde.

Jag kan inte tänka ut konsekvenserna av att en bild eller film saknar värde helt. Kanske att man bara tittar på foton man tagit själv. Kanske att man slutar titta på TV och nyheterna om någon kan göra AI-filmer om Gaza. Det är annars ett rätt utprovat koncept sedan 1850, att en bild är värd 1000 ord, men det konceptet kan dö på en gång.

Samma med musik. Finns redan AI-grupper på spotify som har miljoner klick. Jag kommer alltså ännu mer att begränsa mitt musiklyssnande till hårdrock 1969-85.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-12 kl. 10:47.
Citera
2025-08-12, 11:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzapaomelett
Men vi som har gamla konton innan ai fanns måste väl vara safe att alltid veta det är en människa bakom texten? Nya konton däremot litar jag inte på
Finns en kul film, ett år gammal., på youtube med en kille som experimenterar med en reddit-bot som han skrivit själv, använder enkel LLM. Han kopplar in den på sitt konto och den skriver enkelt och snabbt 5.000 inlägg och får 50.000 kommentarer från riktiga människor. Och kanske en del andras bottar.

Jag har sett ETT enda inlägg på FB som kändes som bot-skriven, ett väldigt ovanligt ord användes, men det kan också varit en kines som använde ett översättningsprogram. Så det är inget stort problem än, bottarna är för dåliga. Men när en bra bot kommer så är det döden på en dag för ett forum. Den kan ta över alla trådar på en sekund, en bot sover inte.
Citera
2025-08-12, 12:54
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Finns en kul film, ett år gammal., på youtube med en kille som experimenterar med en reddit-bot som han skrivit själv, använder enkel LLM. Han kopplar in den på sitt konto och den skriver enkelt och snabbt 5.000 inlägg och får 50.000 kommentarer från riktiga människor. Och kanske en del andras bottar.

Jag har sett ETT enda inlägg på FB som kändes som bot-skriven, ett väldigt ovanligt ord användes, men det kan också varit en kines som använde ett översättningsprogram. Så det är inget stort problem än, bottarna är för dåliga. Men när en bra bot kommer så är det döden på en dag för ett forum. Den kan ta över alla trådar på en sekund, en bot sover inte.

Intressant problem. Jag tror man kommer motverka detta i längden med identifiering av användare och certifiering av innehåll. Då kan ansvar utkrävas när någon fyller någon platform med slop trots att denne någon klickat i boxen där han lovat att inte göra så. Folks behov av anonymitet kommer att få vika ner sig i AI åldern. Men jag kan ha helt fel.
Citera
2025-08-12, 13:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Intressant problem. Jag tror man kommer motverka detta i längden med identifiering av användare och certifiering av innehåll. Då kan ansvar utkrävas när någon fyller någon platform med slop trots att denne någon klickat i boxen där han lovat att inte göra så. Folks behov av anonymitet kommer att få vika ner sig i AI åldern. Men jag kan ha helt fel.
FB har en enminuters-regel så en bot kan inte posta mer än 60 gånger i timmen, om man inte på något sätt lyckas öppna många konton för i så fall saknar FB helt skydd just nu.

Notera att all testprogramvara som någonsin kan skrivas för att upptäcka bottar utifrån vad de skriver alltid kommer att knäckas av bottarna. På samma sätt som man tror man pratar med en människa med chatgpt så är det enkelt att få bottarna att tala som människor, besvara frågor, vara personlig osv. jag kan vara en bot.
Citera
2025-08-12, 17:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
FB har en enminuters-regel så en bot kan inte posta mer än 60 gånger i timmen, om man inte på något sätt lyckas öppna många konton för i så fall saknar FB helt skydd just nu.

Notera att all testprogramvara som någonsin kan skrivas för att upptäcka bottar utifrån vad de skriver alltid kommer att knäckas av bottarna. På samma sätt som man tror man pratar med en människa med chatgpt så är det enkelt att få bottarna att tala som människor, besvara frågor, vara personlig osv. jag kan vara en bot.

Tänk dig att det finns en certifiering som heter "real me". Det är ett företag som skapat certifieringen. Forumet "real people forum" vill inte ha AI slop så de kräver att alla användare är "real me" certifierade. Det kräver att de loggar in med bank id och laddar ner "real me"s app som håller koll på att de inte AI manipulerar sitt content genom att logga knapptryckningar, appanvändning, internetaktivitet och liknande i samband med att de använder forumet. Inget är 100% men det är en rejäl filtrering som forumet senare kan gå vidare med och kräva ansvar vid överträdelser eller utestänga ett hanterbart antal konton.

Jag spekulerar bara i vilka lösningar som kan komma med tiden.
Citera
2025-08-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
P3 Dystopia har ett bra inslag om det där, väl värt att lyssna: https://www.sverigesradio.se/avsnitt...nternet-theory

Tycker också det avsnittet var intressant. Lyssnade det två gånger när det sändes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in