Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Fetat är en intressant frågeställning. Är det bra eller dåligt att vi blivit ljusa i huden? Är det bra eller dåligt att det skedde senare än man trott tidigare? Är det en evolutionär förbättring eller en evolutionär degenerering?
Fråga till "vänstern": Gör det oss till bättre människor att vi för länge sedan hade mörk hud? Gör det oss till sämre människor för att vi slutade vara mörkhyade?
Fråga till "högern": Är det dåligt att vi har varit mörka? Blev vi bättre när vi blev ljusa?
Eftersom jag är höger:
Nej, det är inte dåligt att vi varit mörka, lika lite som det är dåligt att vi varit apor, råttliknande däggdjur och längst tillbaka encelliga organismer. Alltsammans är en del av den fantastiska process som kallas evolutionen, eller skapelsen om man så vill.
Ja, det blev bättre när vi blev ljusa. Dels underlättar det upptaget av D-vitamin på nordliga breddgrader, dels är det förbaskat snyggt. Det kan man konstatera utan att brista i respekt för vare sig våra mörkhyade förfäder eller mörkhyade folkslag idag. (Sedan står det dem fritt att tycka motsatsen, men tyvärr tycks de flesta snarare vara avundsjuka.)
Jag kan inte svara för vänstern, men från mitt perspektiv tycks de lida av missuppfattningen att mörkhyade förfäder --> förfäderna var negrer och araber --> därför har negrer och araber minst lika stor rätt till landet som vi. Ett "resonemang" som strider mot logik, biologiska fakta samt folkrätten. Eller möjligen bara "haha, de första svenskarna var mörkhyade, tji fick ni rassar" vilket är ett "resonemang" på lågstadienivå.