2025-08-07, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jo, de har generna, men jag måste förutsätta att de har mycket mindre än t ex jag?

Ja jämfört med svenskar, men jag har för mig att de inte skiljer sig så mycket från spanjorer. Innan romarna fick alla att tala latin var Spanien lite blandat; vissa var kelter, vissa talade något annat typ av indoeuropeiskt språk från innan kelterna, och vissa talade icke-indoeuropeiska språk. Kanske besläktade med baskiska men man har bara små fragment av de språken så man vet inte riktigt.
Citera
2025-08-07, 13:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jämfört med svenskar, men jag har för mig att de inte skiljer sig så mycket från spanjorer. Innan romarna fick alla att tala latin var Spanien lite blandat; vissa var kelter, vissa talade något annat typ av indoeuropeiskt språk från innan kelterna, och vissa talade icke-indoeuropeiska språk. Kanske besläktade med baskiska men man har bara små fragment av de språken så man vet inte riktigt.

Genetiken kan vara snårig, vad jag förstår har syditalienare även 1 % afrikanska gener sedan romarriket. De kan ju vara mörka men antar att de helt enkelt inte behövde blekas så mycket.
Citera
2025-08-07, 13:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Genetiken kan vara snårig, vad jag förstår har syditalienare även 1 % afrikanska gener sedan romarriket. De kan ju vara mörka men antar att de helt enkelt inte behövde blekas så mycket.

Jo och den här studien visar ju att det inte bara är en fråga om hur många procent från olika tidigare grupper utan att vissa gener kan selekteras hårt evolutionärt så att de blir dominerande. När gener för laktostolerans, glutentolerans, blå ögon, ljus hud och ljust hår blivit allt vanligare så betyder det inte att den generella fördelningen av de tre huvudkomponenterna i moderna Européers DNA "indoeuropeiska" gener (Yamnaya/Western Step herders), tidigare jordbrukare (Early European Farmers) och västliga jägarsamlare (Western Hunter Gatherers); har ändrats. Utan vissa specifika gener har ökat i frekvens.
Citera
2025-08-07, 14:11
Medlem
BS Indoeuropeiska folk som yamnaya hade ljus hy.
Citera
2025-08-07, 14:39
Medlem
Huvudsakligen är väl att man har det nu!!
Citera
2025-08-07, 15:34
Medlem
Vad är poängen med denna forskning? Menar de att hudfärg spelar stor betydelse?
Citera
2025-08-07, 16:25
Medlem
DrOutlaws avatar
Alla förstår ju att det är extremt intressant och relevant vilken hudfärg människan hade för 3000 år sen antivita propagandan i full effekt som vanligt
Citera
2025-08-07, 16:28
Medlem
Ja hudfärgen spelar roll.

Skyddet mot uv strålning black .
För att inte bli bländade av varandra i solen.
Citera
2025-08-07, 23:04
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyqdea/ny-studie-europeer-fick-ljus-hy-sent-i-historien

Hur ser ni på detta?

haha i lol näe min i gener fickade ljus hy direkt
Citera
2025-08-08, 02:21
Bannlyst
Ja men de var väl ute i solen hela dagen också. Jag är helt kritvit pga att jag använder solkräm
Citera
2025-08-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det fetade: det kan du knappast! Är exempelvis Barack Obama, eller den framlidne chefen för FBI, J Edgar Hoover, vita eller svarta?

Oavsett, varför skulle just yttre, synliga egenskaper vara så goda indikatorer på kvaliteten på "hela paketet"? Vi känner mängder av exempel på vad biologer kallar mimicry, där organismer från ibland avlägset besläktade arter uppnått nära fullkomning ifråga om yttre likhet, som blomflugor och getingar!

Hoover vet jag inte, för honom har jag inte sett. Men jag kan på en sekund avgöra att Barack Obama inte tillhör min egen ras, utan att för den skulle kunna säga exakt vad han är. Det kan även små barn göra.
Citera
2025-08-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Vad är poängen med denna forskning? Menar de att hudfärg spelar stor betydelse?

Människan får den hudfärg som är optimal för det klimatet den lever i. Över tid. Vi anpassar oss.

Det är inget konstigt med det här.

Svarta överlever i princip inte där det är mindre dagsljus och vita får hudcancer och dör om det är för mycket sol. Så har det alltid varit.

Tillgång på extremt mycket vitamin D i kosten kan ändra lite på det och idag kan man ta sprutor etc, men det är som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in