Citat:
Och deras förfäder då?
Så kan vi fortsätta. Man kommer inte ifrån att människan från början hade mörk hy. Varför skulle det vara sån svår grej att acceptera?
Sen undrar jag vad man menar med mörk hy? Precis som du är inne på är inte ens alla i Afrika kolsvarta. Sanfolket i Kalahari är inte inte kolsvarta.
Men att människan innan den spred sig från Afrika hade nån form av brun hy är ju helt klart. Sedan tog det ett tag innan ljus hy utvecklades. Européer ploppade inte upp plötsligt ur jorden. Det är lika löjligt att förneka det som att tro att ljus hy uppstod på vikingatiden...
Så kan vi fortsätta. Man kommer inte ifrån att människan från början hade mörk hy. Varför skulle det vara sån svår grej att acceptera?
Sen undrar jag vad man menar med mörk hy? Precis som du är inne på är inte ens alla i Afrika kolsvarta. Sanfolket i Kalahari är inte inte kolsvarta.
Men att människan innan den spred sig från Afrika hade nån form av brun hy är ju helt klart. Sedan tog det ett tag innan ljus hy utvecklades. Européer ploppade inte upp plötsligt ur jorden. Det är lika löjligt att förneka det som att tro att ljus hy uppstod på vikingatiden...
Jo, kan hålla med dig därvidlag . Och som du säger, visst har det alltid funnits en naturlig variation i hudpigmentering hos Homo Sapiens Sapiens (samt även Neanderthalare). Enligt DNA-undersökningar så fanns t ex blonda/ljushylta Neanderthalare redan för 50000 år sedan ,eller ännu längre tillbaka, även om nu långt ifrån alla var det ( Denovisanerna var dock uppenbarligen i regel betydligt mer mörkhylta än Neanderthalarna ), och detta långt innan anatomiskt moderna människor fick riktigt ljus hy. Ljus pigmentering har självfallet givit människor i Central- och Nordeuropa en klar evolutionistisk fördel under det solfattiga vinterhalvåret, och troligen har ljushylta individer även sedan lång tid tillbaka setts som mer sexuellt attraktiva än mörkhyade och kunnat sprida sina gener i högre grad. Detta kan man ju t ex utläsa i den forntida "Rigstula" , där trälarna beskrivs som mörka, mörkhåriga och fula, och lägre stående än de ljushylta "Karl" och "Jarl"- samhällsklasserna https://sv.wikipedia.org/wiki/Rig .
Jag lägger nu inga "rasistiska" värderingar på det , men jag har väldigt svårt att tro att t ex "Cheddar Man" var lika mörkhyad som han sensationellt framställts i media ( utifrån en tolkning av hans DNA profil) ,eftersom han och hans gelikar då högst sannolikt skulle ha drabbats av svår D-vitaminbrist under den mörkare tiden på året i England , och därigenom tidigt i livet dukat under av sjukdom i denna extremt tuffa miljö. Det är möjligt att det ev fanns så pass mörkhyade individer i sydligaste Europa under tidig Paleolitikum för ca 40000 år sedan, men näppeligen här uppe i norr/ centrala Europa för 10000 år sedan . https://www.nhm.ac.uk/discover/cheddar-man-mesolithic-britain-blue-eyed-boy.html
Här är f ö ett annat exempel från Mesolitikum, danska "Lola" ,där jag tror att man också sannolikt har feltolkat DNA-datan, och gjort individen betydligt mer mörkhyad än hon egentligen var i verkligheten. https://museumlollandfalster.dk/en/stiftsmuseet/gaa-paa-opdagelse/lola-fortaellingen/
DNA tolkning är ingen exakt vetenskap ,så notera "troligen" i beskrivningen av hennes utseende. För ett antal år sedan så såg jag f ö att man hade spårat ca 2 % "sub-saharan "autosomalt DNA i en mesolitisk person från Gotland ( tror att det var i Stora Förvar grottan på Gotland) , men kan dessvärre inte finna den studien och referera till nu. Jag tvivlar dock starkt på att detta stämmer, då DNA forskningen har gått framåt betydligt under de senaste 15-20 åren , så det måste ha handlat om en feltolkning/ felkälla , eller undermålig kvalitet på DNA-provet.
Det skulle inte förvåna mig det ringaste om man om några år pudlar, och gör Cheddar Man och Lola betydligt ljusare än nu , typ sydeuropeisk hudpigmentering. Har du någonsin tagit ett ancestry DNA test, så vet du nog hur det fluktuerar med DNA-resultat . Som ett litet personligt exempel , så från att fram till för ca 3 månader sedan alltid ha varit 100 % svensk enligt "Myheritage" DNA testet , så är jag nu tydligen endast ca 73 % svensk ,och resterande delen dansk och norsk , samt 3 % finsk/estnisk . Man bör sålunda ta DNA-resultat/forskning med en stor näve salt. Kontentan är alltså att jag inte alls bestrider att de flesta européer var "mörkhyade" under Paleolitikum/Mesolitikum , men de hade, imho, under de senaste 15000 åren inte "brun" hudpigmentering ( dock ofta svart/svartbrunt hår) , utan istället olivfärgad hy , vilket de flesta i Sydeuropa ännu idag har.