2025-08-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, precis, det var inte mörkbruna människor, mörkhyad är väldigt vagt. Jag jämförde med eritreaner, men det gick inte heller, för eritreaner är enligt dem väldigt mörka. Eller inte:

https://www.artphotolimited.com/uk-en/fine-art-photography/portrait/woman/photo/alain-beaudouard/tizia-the-eritrean

Hur ser du på att det var den bruna gruppen som hade blå ögon och den ljusaste gruppen som hade bruna, som tillsammans blev till oss (med en tredje grupp) ljushyade och blåögda?

Jag ser även idag ljushyade människor med bruna ögon och även mörkhyade med blå ögon. Så det är inget uppseendeväckande med det. Det som hände sedan var ju att i princip alla var ljushyade och sedan varierade det lite med bruna ögon eller blå ögon, även om blå ögon dominerade kraftig de också.

Jag tror att forskarna mycket väl kan ha fått de resultaten, men att de kanske drar lite för stora slutsatser och att det inte ens då var så ensidigt att folk med mörk hy hade blå ögon eller att folk med ljus hy hade bruna ögon. Alltså jag menar att det inte var 100% i någon av grupperna.

Det som jag kanske varit mest nyfiken på är hur länge (hur många generationer) har folk med mörkare hy kvar sin hudfärg efter de har kommit till norden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-05 kl. 21:08.
Citera
2025-08-05, 21:30
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Det som jag kanske varit mest nyfiken på är hur länge (hur många generationer) har folk med mörkare hy kvar sin hudfärg efter de har kommit till norden.

Det är nog nåt emellan 500-1000 år. Killgissning! Men det skulle vara kul att höra nån forskare som kan ge mer ungefärligt/ halv precist svar. Det är väl en biologisk fråga som bör gå att svara på om man har det som sin disciplin
Citera
2025-08-05, 21:33
Medlem
Känns som bs för att ytterligare vattna ut det vita folkets identitet.
Citera
2025-08-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Det är nog nåt emellan 500-1000 år. Killgissning! Men det skulle vara kul att höra nån forskare som kan ge mer ungefärligt/ halv precist svar. Det är väl en biologisk fråga som bör gå att svara på om man har det som sin disciplin

Frågan har varit svår att besvara för det finns inte tillräckligt med underlag samtidigt som det i modern tid blivit fler skäl till att olika generationer ser olika ut. Tänker då främst på att man mixar folk mer.

När jag försökte studera USA och den afroamerikanska befolkningen så märkte jag att det var svårt för det har inte varit så många generationer ännu, man vet inte om ena föräldern var vit eller om båda var afrikaner och sedan så fort det är någon som blivit såpass ljus i sin hy att de inte tas för en afrikan längre så försvinner de in i anonymiteten.
Citera
2025-08-05, 21:36
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Yamnaya vad jag förstår kunde ha ljusa ögon, men att just de blå kom från jägarna. Jag har dock ingen aning om dominansen mellan blå och säg gråaktiga när deras gener slogs samman.

Jag får väl konstatera att mitt genetiska kunnande kommer till korta här, men Yamnaya hade så vitt jag förstått nästan lika hög frekvens som västliga jägare-samlare av OCA2/HERC2-varianterna som kodar för blå ögon. Men det finns en del andra genvarianter som påverkar ögonfärg, så det är inte omöjligt att du har rätt.

Sedan tycks iofs de västliga jägare-samlarna i Skandinavien ha haft ännu högre frekvenser av ljusa ögon än WHG generellt, kanske lika mycket som dagens skandinaver. Av de sex individer från Motala (ca 6000 f.Kr) som man kunnat bestämma HERC2 för hade fem AA vilket tyder på blå ögon och en GA vilket tyder på melerade ögon. (Detta enligt sökning på Grok utan källkontroll, men den sortens rena fakta brukar AI oftast fixa.)
Citera
2025-08-05, 21:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag får väl konstatera att mitt genetiska kunnande kommer till korta här, men Yamnaya hade så vitt jag förstått nästan lika hög frekvens som västliga jägare-samlare av OCA2/HERC2-varianterna som kodar för blå ögon. Men det finns en del andra genvarianter som påverkar ögonfärg, så det är inte omöjligt att du har rätt.

Sedan tycks iofs de västliga jägare-samlarna i Skandinavien ha haft ännu högre frekvenser av ljusa ögon än WHG generellt, kanske lika mycket som dagens skandinaver. Av de sex individer från Motala (ca 6000 f.Kr) som man kunnat bestämma HERC2 för hade fem AA vilket tyder på blå ögon och en GA vilket tyder på melerade ögon. (Detta enligt sökning på Grok utan källkontroll, men den sortens rena fakta brukar AI oftast fixa.)

Jag vet inte, det blev för mycket nu.
Citera
2025-08-05, 21:48
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Idag? För alltid. Det finns inget evolutionärt tryck längre.

För att en viss genvariant ska bli vanligare måste folk som har den genen fortplanta sig mer än de som saknar den. Vilket under stenåldern innebar att de som saknade genen oftare dog redan som barn, innan de hunnit fortplanta sig, därför att avsaknaden av genen minskade din genetiska fitness relativt till dem som hade den.

Blå ögon och ljus hy blev vanligare i Nordeuropa på grund av en kombination av naturlig selektion (blå ögon ger dig en aning bättre mörkerseende och gör dig på så vis till en lite bättre jägare; ljus hy underlättar upptaget av D-vitamin) och sexuell selektion (blå ögon och ljus hy ansågs snyggt och ledde till att du fick knulla mer, kanske också till att en fientlig stam som besegrade din egen var mer benägen att ta sig som fånge än att döda dig).

Ingen av dessa saker är aktuella i ett samhälle med socialbidrag och preventivmedel. Således står evolutionen stilla, eller åtminstone har den ingen tydlig riktning. Möjligen kan negrer bli ljusare på några tusen år ifall ljusare negrer får fler barn än mörkare negrer, men om det är så vete fåglarna. Det har i varje fall ingenting med att bo i Norden att göra så länge det finns D-vitamintillskott och socialbidrag så att negrers mörkare hudfärg eller andra neger-egenskaper inte leder till döden.
Citera
2025-08-05, 21:52
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Stäppfolket var muskingar som i vissa fall blev blonda med tiden, att våra förfäder hade mörk hy är ett faktum, inte konstigt med tanke att vi kommer från Afrika.
Ja det tycker du är viktigt.
Jag tycker lärdomen vi ska dra av de olika folk förflyttningarna och förändringarna av hudfärg att om folk kommer flyttandes så utplånas den nuvarande kulturen.
I framtiden kommer ingen skriva wokeinlägg som du utan all inlägg kommer handla om hur man gifter sig med sina kusiner slänger ut sina döttrar genom fönstren och moffar i sig baklava.
Det är inte så intressant at poängtera att folk inte var ljusa innan de blev ljusa captain obvious.
Citera
2025-08-05, 22:00
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Här har vi fallet Ludvig

https://www.nationalgeographic.com/premium/article/exclusive-skull-ritual-site-motala-reconstructed

https://skandinavisktarkeologiforum.org/viewtopic.php?t=1819

Minst 7700 år gammal hittad i Motala. Inte direkt mörkhyad.
Nu har man ju förmodligen bara rekonstruerat antistrukturen utifrån ett skelett om man inte har hans gener.
Sedan har en konstnär målat honom som en vit person.
Edit :Eller tydligen så har man analyserat generna.
Men i vissa fall verkar man bara rekonstruerat formen av ansiktet.
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-05 kl. 22:04.
Citera
2025-08-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Idag? För alltid. Det finns inget evolutionärt tryck längre.

För att en viss genvariant ska bli vanligare måste folk som har den genen fortplanta sig mer än de som saknar den. Vilket under stenåldern innebar att de som saknade genen oftare dog redan som barn, innan de hunnit fortplanta sig, därför att avsaknaden av genen minskade din genetiska fitness relativt till dem som hade den.

Blå ögon och ljus hy blev vanligare i Nordeuropa på grund av en kombination av naturlig selektion (blå ögon ger dig en aning bättre mörkerseende och gör dig på så vis till en lite bättre jägare; ljus hy underlättar upptaget av D-vitamin) och sexuell selektion (blå ögon och ljus hy ansågs snyggt och ledde till att du fick knulla mer, kanske också till att en fientlig stam som besegrade din egen var mer benägen att ta sig som fånge än att döda dig).

Ingen av dessa saker är aktuella i ett samhälle med socialbidrag och preventivmedel. Således står evolutionen stilla, eller åtminstone har den ingen tydlig riktning. Möjligen kan negrer bli ljusare på några tusen år ifall ljusare negrer får fler barn än mörkare negrer, men om det är så vete fåglarna. Det har i varje fall ingenting med att bo i Norden att göra så länge det finns D-vitamintillskott och socialbidrag så att negrers mörkare hudfärg eller andra neger-egenskaper inte leder till döden.

Ja, det är svårt veta för allt går så himla fort. Allt har ju hänt på en halv mansålder, dvs de flesta som är födda på 70-talet minns ju en värld där i stort sett alla var ljushyade och de mörkaste kom från länder som jugoslavien. Att bedöma om någon mörkyad blir ljusare i norden, det har vi bara haft 20-30 år på oss och där finns ingenting förutom mixat med ljus/mörk förälder som gör skillnad på så kort tid. Den allra största delen av invandrargruppen är fortfarande född utomlands eftersom massinvandringen startade först efter år 2000 med över 100.000 personer om året.

Så vi vet fortfarande inte ens om det är någon nackdel att vara svart och bo i ett nordligt ljusfattigt land. Vi vet att många från afrika är smått galna, hur mäter man då om de råkar ut för depression pga för lite D-vitamin? De vet inte själva.

Nej, svaren får vi kanske först år 2100-2200 då man kan börja märka vissa tendenser. Vid det laget äter man kanske en hel skål D-vitaminer i pillerform och har depressionsbidrag för att man inte orkar göra något vettigt överhuvudtaget. Jag bara gissar.
Citera
2025-08-05, 22:06
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Kolla hans fårskinn.

Fanns det inte en likande snubbe i Sverige som legat i ett kärr?

Kärrstensmannen?
Bronsålder.
Citera
2025-08-05, 22:06
Avstängd
Citat:
För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta och deras gener för det går flera tusen år bakåt innan dess, de är vår huvudsakliga förfader, därför har vi den genen, de andra grupperna vi brås på hade inte den genen, men dessa kanske vi brås på till 40 % sammanlagt.

"För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta"
Det där stämmer inte överens med ny forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in