Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Ötzi var väl blatte, som en balkan människa eller turk. Inte vit i arisk eller finsk mening.
Nej, han var inte yamnaya, han var anatolier. Anatolierna var hyfsat ljusa, men bruna, medan yamnaya var ljusare, dock inte vita som vi skandinaver.
Vi ljusa skandinaver har något högre svart stenåldersjägare än t ex tyskar, därför har vi mer blå ögon.
Finnarna har en viss blandning även med sibiriskt folk.
Så vi fina arier är 3-4 folkslag. Medan det faktiskt fortfarande finns nästan helt rena anatoliska gener.