Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Hur ser du på att det var den bruna gruppen som hade blå ögon och den ljusaste gruppen som hade bruna, som tillsammans blev till oss (med en tredje grupp) ljushyade och blåögda?
Nu var det där väl inte riktat till mig, men det där stämmer inte riktigt, enligt min förståelse i alla fall. Yamnaya hade ljus hy och blandade ögonfärger, men med fler ljusögda än anatolierna. Så de är överlag den grupp där flest hade ljus hy OCH ljusa ögon.
Oavsett vilket hade ju ingen av de ingående grupperna lika hög frekvens av ljushyade och ljusögda som slutresultatet när Yamnaya, anatolierna och de västliga jägare-samlarna hade blandats upp här i Skandinavien och bildat den nordiska/nordgermanska rasen så som vi känner den idag. Men om jag förstått rätt var alltså Yamnaya (som utgör den absolut största delen av våra förfäder, ~70-80%) ljusast i både hy och ögon av de tre huvudgrupper som vi bildades från.
EDIT: Nu var jag lite för snabb. Jägare-samlarna hade en ännu högre frekvens av ljusa ögon, men var som sagt mörkhyade. Men jämfört med anatolierna var alltså Yamnaya ljusare i både hy och ögon, om jag förstått rätt. Skillnaden var dock relativt liten, och båda grupperna hade identifierats som vita européer idag, men mörkare än dagens skandinaver. Kanske snarare som centraleuropéer, åtminstone så vitt hy och ögon beträffar.