2026-08-15, 01:10
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Snyggt ihopsnickrat! Väntar snällt på någon form av respons från dem.

Tack!

Blir säkert nåt pk-HR-svar om att de tar med sig synpunkter och inte kommenterar enskilda samarbetspartners. Men jag lägger upp innehållet om jag får svar.
Citera
2026-08-15, 01:15
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatever1986
Ja men hon kan ju lägga upp det som samarbete för att verka populärare än hon är haha. Ibland ber hon väl nästan om sponsring när de äter mycket av nåt eller minns jag fel? Tänker att inget förvånar mig med famoljekollektivet längre 🙈🤣

Förvisso sant, men då lär företagen vilja veta vilka knäppisar som försöker associeras med deras produkter. Pontus Rasmusson gjorde ju nåt liknande och blev bannad från att använda adlinks, eftersom företagen inte ville förknippas med skattefuskande barnpredatorer som flyttat karriären från avdankad barnidol till onlyfans...
Citera
2026-08-15, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Förvisso sant, men då lär företagen vilja veta vilka knäppisar som försöker associeras med deras produkter. Pontus Rasmusson gjorde ju nåt liknande och blev bannad från att använda adlinks, eftersom företagen inte ville förknippas med skattefuskande barnpredatorer som flyttat karriären från avdankad barnidol till onlyfans...

Ja det har du rätt i.
Citera
2026-08-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Jag har funderat på det ett tag och snickrade ihop följande och skickade till ett par av proteinbarsföretagen som figurerat.

Hej!

Jag har lite frågor till er som företag eftersom jag sett att ni sponsrar/samarbetar/har PR-markerade inlägg på instagram som görs av Alice Wåxberg alias Inalicekitchen.

Personen ifråga har en förhållandevis stor flashbacktråd med människor som uttrycker allvarlig oro inför hennes hälsa, både psykiskt och fysiskt. Utifrån en dom, som är en offentlig handling och finns i tråden, blev hon i början på 2026 tvångsinlagd under LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för att behandla anorexia i form av livshotande undervikt, hjärtsvikt och riskerade refeeding syndrome. Då erkände hon själv på instagram att hon vägde 29kg. 

Utöver detta präglas kontot av rättshaveristiskt beteende gentemot olika vårdgivare, där hon även blivit portad från minst en vårdcentral, eftersom sjukdomsinsikten är obefintlig och hon vägrar acceptera den diagnos läkare satt. Hon anser istället att symptomen beror på olika sällsynta neurologiska tillstånd som hon hittat med hjälp av chatgpt och kräver olika avancerade vårdinsatser för.

Mycket av detta som jag räknat upp förmedlas genom många dagliga reels och syns därmed inte när man tittar på de vanliga/fasta inläggen när man går in på hennes sida.

Många av de som kommenterar i tråden tar mycket illa vid sig av att ni öppet sponsrar en psykiskt sjuk person med en aktiv ätstörning, som faktiskt är livshotande och ger bestående skador, särskilt när det inte heller finns någon sjukdomsinsikt. Flera har kommenterat att de känner avsmak inför er produktplacering och numera aktivt väljer bort era produkter.

Jag har några frågor:

Har ni någon uppfattning om Alices typ av influencerskap?

Tycker ni att det är etisk reklam att sponsra en person med aktiva ätstörningar?

Tycker ni att det är etiskt att enable:a människors potentiellt dödliga sjukdomar?

Tycker ni att hon är en bra samarbetspartner för att ge en rättvis bild av hur ni vill framstå som företag?

Bonusfråga: I flashbacktråden förekommer också hänvisningar till officiella inkomstuppgifter om att den berörda influencern nolltaxerar. Är det förenligt med de värderingar ni har som företag och de pengar jag antar att ni betalar för samarbeten eller utebliven redovisning av skattepliktighet för sponsprodukter m.m?

Otroligt bra formulerat. Återkom gärna när/om du får svar.
Citera
2026-08-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatever1986
En fråga jag slänger fram här: är vi säkra på att det är samarbeten och pr-bud eller kan det vara så att Alice beställer grejerna själv? Har ingen koll men tanken har slagit mig.
Om hon köpt produkterna själv borde ju företagen svara att de inte har något samarbete.
Citera
2026-08-15, 10:18
Medlem
"Glutenfria, sockerfria, proteinsnickersrutor"
Storyn innan med ingredienserna visar hon en burk Skippy jordnötssmör. Den innehåller väl en massa socker? 🤦🏼‍♀️
Citera
2026-08-15, 11:11
Medlem
Och DÄR var det slut på lugnet, nu har hon SÅ FRUKTANSVÄRT ONT igen.
Citera
2026-08-15, 11:22
Medlem
Jag hade tråkigt en dag på semestern och skrollade igenom alla hennes inlägg, ända ner till det första som publicerades 2021. En sak jag lade märke till var att hon har använt cirka 5–10 bilder på sig själv som hon sedan har återpublicerat under alla dessa år. Även recepten återkommer.

Tidigare talade hon mycket mer öppet om att hon hade levt med psykisk ohälsa och anorexi, och det kändes nästan som att det var hennes ”USP” för kontot då. Det är det ju inte alls längre.

Hon skrev även 2021 att hon hade haft ett krampanfall och att vården då gjorde en massa undersökningar och röntgen, men att man inte hittade något fel på hjärnan. Krampanfall kan ju vara ett symtom vid svår undernäring. På bloggen skriver hon att hon blev frisk från anorexin 2018, men jag har svårt att tro att hon verkligen blev helt frisk. Det är så tragiskt att tänka på att hon kan ha gått runt och varit så undernärd att kroppen påverkats så pass allvarligt.
Citera
2026-08-15, 11:44
Medlem
Nu har hon räknat ut att om hon höjer sitt community med 10 kr och få in några fler så har hon råd med privat sjukvård.

Stackars stackars Alice. Låter som att hon försöker ge folk dåligt samvete, få folk att tycka synd om henne för att fiska nya prenumeranter. Också att hon har över 400 personer som betalar men väldigt lite kommentarer på sina inlägg, undra varför.

Den där bilden där hon står och drar i sitt hår också - förlåt men hon ser galen ut. Att göra hela sin personlighet runt sitt hår eller annat som kan förändras är inte bra. Tänk om Alice hade fått cancer och allt hår ramlade av pga behandlingar, hon hade varit förstörd.
Citera
2026-08-15, 11:46
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badou
Jag hade tråkigt en dag på semestern och skrollade igenom alla hennes inlägg, ända ner till det första som publicerades 2021. En sak jag lade märke till var att hon har använt cirka 5–10 bilder på sig själv som hon sedan har återpublicerat under alla dessa år. Även recepten återkommer.

Tidigare talade hon mycket mer öppet om att hon hade levt med psykisk ohälsa och anorexi, och det kändes nästan som att det var hennes ”USP” för kontot då. Det är det ju inte alls längre.

Hon skrev även 2021 att hon hade haft ett krampanfall och att vården då gjorde en massa undersökningar och röntgen, men att man inte hittade något fel på hjärnan. Krampanfall kan ju vara ett symtom vid svår undernäring. På bloggen skriver hon att hon blev frisk från anorexin 2018, men jag har svårt att tro att hon verkligen blev helt frisk. Det är så tragiskt att tänka på att hon kan ha gått runt och varit så undernärd att kroppen påverkats så pass allvarligt.

Det skulle absolut kunna bli det igen! Tror hon hade fått stort stöd och spridning med lite självinsikt och ärlighet om hur brutala sådana sjukdomar kan vara, att man själv inte förstår att man är sjuk "skyddar sjukdomen" m.m. Här finns definitivt folkbildning att göra, särskilt innan det kommer till en kritisk nivå för den enskilda sjuka.
Citera
2026-08-15, 11:50
Medlem
Det var ngn här som skrev om att Alice inte har ngn utbildning, jag kom då att fundera på vet ngn om hon har slubetyg från gymnasiet eller om hon ens gått ut grundskolan med godkända betyg ?
Citera
2026-08-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789
Nu har hon räknat ut att om hon höjer sitt community med 10 kr och få in några fler så har hon råd med privat sjukvård.

Stackars stackars Alice. Låter som att hon försöker ge folk dåligt samvete, få folk att tycka synd om henne för att fiska nya prenumeranter. Också att hon har över 400 personer som betalar men väldigt lite kommentarer på sina inlägg, undra varför.

Den där bilden där hon står och drar i sitt hår också - förlåt men hon ser galen ut. Att göra hela sin personlighet runt sitt hår eller annat som kan förändras är inte bra. Tänk om Alice hade fått cancer och allt hår ramlade av pga behandlingar, hon hade varit förstörd.

Och jag har räknat ut att om hon och hennes mamma slutar shoppa så mycket och börjar tänka mer ekonomiskt när de handlar mat kommer de ha sparat ihop pengar på max tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in