2026-08-14, 18:50
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under10
Bra! Vi ska kanske göra samma sak. Ju fler som skriver desto större chans att de slutar med sina samarbeten med henne...de göder bara på hennes ätstörningsproblematik. Vilket företag vill ha det ryktet om sig...

Jag har funderat på det ett tag och snickrade ihop följande och skickade till ett par av proteinbarsföretagen som figurerat.

Hej!

Jag har lite frågor till er som företag eftersom jag sett att ni sponsrar/samarbetar/har PR-markerade inlägg på instagram som görs av Alice Wåxberg alias Inalicekitchen.

Personen ifråga har en förhållandevis stor flashbacktråd med människor som uttrycker allvarlig oro inför hennes hälsa, både psykiskt och fysiskt. Utifrån en dom, som är en offentlig handling och finns i tråden, blev hon i början på 2026 tvångsinlagd under LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för att behandla anorexia i form av livshotande undervikt, hjärtsvikt och riskerade refeeding syndrome. Då erkände hon själv på instagram att hon vägde 29kg. 

Utöver detta präglas kontot av rättshaveristiskt beteende gentemot olika vårdgivare, där hon även blivit portad från minst en vårdcentral, eftersom sjukdomsinsikten är obefintlig och hon vägrar acceptera den diagnos läkare satt. Hon anser istället att symptomen beror på olika sällsynta neurologiska tillstånd som hon hittat med hjälp av chatgpt och kräver olika avancerade vårdinsatser för.

Mycket av detta som jag räknat upp förmedlas genom många dagliga reels och syns därmed inte när man tittar på de vanliga/fasta inläggen när man går in på hennes sida.

Många av de som kommenterar i tråden tar mycket illa vid sig av att ni öppet sponsrar en psykiskt sjuk person med en aktiv ätstörning, som faktiskt är livshotande och ger bestående skador, särskilt när det inte heller finns någon sjukdomsinsikt. Flera har kommenterat att de känner avsmak inför er produktplacering och numera aktivt väljer bort era produkter.

Jag har några frågor:

Har ni någon uppfattning om Alices typ av influencerskap?

Tycker ni att det är etisk reklam att sponsra en person med aktiva ätstörningar?

Tycker ni att det är etiskt att enable:a människors potentiellt dödliga sjukdomar?

Tycker ni att hon är en bra samarbetspartner för att ge en rättvis bild av hur ni vill framstå som företag?

Bonusfråga: I flashbacktråden förekommer också hänvisningar till officiella inkomstuppgifter om att den berörda influencern nolltaxerar. Är det förenligt med de värderingar ni har som företag och de pengar jag antar att ni betalar för samarbeten eller utebliven redovisning av skattepliktighet för sponsprodukter m.m?
Citera
2026-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
För 6 timmar sen la hon ut att hon skulle äta protein proteinbar och glass som dessert efter lunchen. Det var alltså ungefär kl. 15. Nyss skrev hon ju att hon äter lunch kl. 08...

Jag har börjat lyssna på boken "Jag vill bara vara fin" som någon skrev om här i tråden. Har lyssnat på nästan hälften och många gånger kan man tro att det är Alice egna tankar som läses upp.. t.ex. hur författaren blir besatt av att laga mat till sin familj och blir galen om hon inte får göra det, bara för att ha koll så dom inte ska bli smalare än henne.

Många likheter tycker jag. De är väldigt sjuka.
Citera
2026-08-14, 19:32
Medlem
Undrar om företagen som sponsrar har hört av sig och frågat om anorexi, och det är därför hon säger att hon ska vidta åtgärder mot alla som nu säger att hon har anorexi 😅 roligt att hon ställde frågan ”KAN det vara olagligt”, ja allt kan väl vara olagligt om man ställer frågan så 😂 skrattar så åt henne
Citera
2026-08-14, 20:23
Medlem
En fråga jag slänger fram här: är vi säkra på att det är samarbeten och pr-bud eller kan det vara så att Alice beställer grejerna själv? Har ingen koll men tanken har slagit mig.
Citera
2026-08-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789
Precis! Tror du satte allt här.
Dom hade krav och det gillade inte Alice och kunde/ville inte leva upp till, gissar jag på. Nu vet jag inte när du var 19, men tror dom blivit ännu hårdare nu än dom var innan. Är inte bara att knalla dit och få pengar.

Är ju inte som att hon bor på gatan, inte har råd att äta, inte kan sköta sin hygien och liknande. Hon köper smink, fixar naglar, springer på Normal, köper massa godis och massa onödig lyxkonsumtion. Så känner inte att samhället sviker henne och är elaka.

Precis som du säger lever Alice inte upp till myndigheternas krav vilket är anledningen till att hon inte får någon ersättning. För att få ersättning Försäkringskassan krävs att man har någon sysselsättning i botten, dvs student, anställd, arbetssökande osv. Alice har ingen sysselsättning alls, har inte varit inskriven på Arbetsförmedlingen eller arbetat på många år, så det är inte konstigt att FK inte ger henne några pengar.
Försörjningsstöd är samhällets yttersta skyddsnät och syftet är att det ska va ett kortvarigt stöd tills personen blir självförsörjande. Sedan 1 juli ställs dessutom krav på sysselsättning även för att få försörjningsstöd.

Alice har varken studerat eller varit inskriven på Arbetsförmedlingen eller deltagit i någon annan åtgärd för att få jobb, så det är helt rätt att hon inte får några pengar. Tänk bara vad alla hennes sjukvårdsbesök, prover, undersökningar och inläggningar på sjukhuset kostat samhället enorma summor. Alice borde verkligen bara vara tacksam för hon kostar samhället enormt mycket utan att själv bidra med en enda skattekrona.
Citera
2026-08-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatever1986
En fråga jag slänger fram här: är vi säkra på att det är samarbeten och pr-bud eller kan det vara så att Alice beställer grejerna själv? Har ingen koll men tanken har slagit mig.
Hon lägger själv upp vissa varor som PR, med text om att det är ett samarbete, hon säger det väldigt tydligt i en del reals. Så det är det sannolikt, annars är hon ännu dummare än vi insett - ger dem reklam gratis!
Citera
2026-08-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under10
Jag tror inte ett ögonblick på att soc sagt att hennes familj får försörja henne. Jag tror de sagt att kravet för att de ska hjälpa henne är att hon aktivt söker arbete under tiden hon får ekonomiskt stöd. (Det var kravet för mig när jag fick ekonomisk stöd under 1 år när jag var 19) Alice har förmodligen sagt att hon inte kan arbeta pga sjukdom. Soc har då vidare troligen sagt att det då behövs ett intyg ifrån läkare som beskriver och bekräftar vad Alice lider av och vad hon inte klarar när det gäller arbete.
Och det är där det tar stopp för Alice. Man hittar inga sjukdomar på henne som kan bekräfta att hon inte är arbetsför. Alls.
Hade Alice bara sagt till sin läkare att hon vill ha stöd i att komma ut I arbete, hade man hjälp henne med det. Hon hade fått börja arbetsträna, kanske bara 2 timmar, 2 dagar i veckan till en början. Då hade hon säkerligen fått ekonomisk hjälp via socialtjänsten.
Pang! Huvet på den berömda spiken.
Citera
2026-08-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Jag har funderat på det ett tag och snickrade ihop följande och skickade till ett par av proteinbarsföretagen som figurerat.

Hej!

Jag har lite frågor till er som företag eftersom jag sett att ni sponsrar/samarbetar/har PR-markerade inlägg på instagram som görs av Alice Wåxberg alias Inalicekitchen.

Personen ifråga har en förhållandevis stor flashbacktråd med människor som uttrycker allvarlig oro inför hennes hälsa, både psykiskt och fysiskt. Utifrån en dom, som är en offentlig handling och finns i tråden, blev hon i början på 2026 tvångsinlagd under LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för att behandla anorexia i form av livshotande undervikt, hjärtsvikt och riskerade refeeding syndrome. Då erkände hon själv på instagram att hon vägde 29kg. 

Utöver detta präglas kontot av rättshaveristiskt beteende gentemot olika vårdgivare, där hon även blivit portad från minst en vårdcentral, eftersom sjukdomsinsikten är obefintlig och hon vägrar acceptera den diagnos läkare satt. Hon anser istället att symptomen beror på olika sällsynta neurologiska tillstånd som hon hittat med hjälp av chatgpt och kräver olika avancerade vårdinsatser för.

Mycket av detta som jag räknat upp förmedlas genom många dagliga reels och syns därmed inte när man tittar på de vanliga/fasta inläggen när man går in på hennes sida.

Många av de som kommenterar i tråden tar mycket illa vid sig av att ni öppet sponsrar en psykiskt sjuk person med en aktiv ätstörning, som faktiskt är livshotande och ger bestående skador, särskilt när det inte heller finns någon sjukdomsinsikt. Flera har kommenterat att de känner avsmak inför er produktplacering och numera aktivt väljer bort era produkter.

Jag har några frågor:

Har ni någon uppfattning om Alices typ av influencerskap?

Tycker ni att det är etisk reklam att sponsra en person med aktiva ätstörningar?

Tycker ni att det är etiskt att enable:a människors potentiellt dödliga sjukdomar?

Tycker ni att hon är en bra samarbetspartner för att ge en rättvis bild av hur ni vill framstå som företag?

Bonusfråga: I flashbacktråden förekommer också hänvisningar till officiella inkomstuppgifter om att den berörda influencern nolltaxerar. Är det förenligt med de värderingar ni har som företag och de pengar jag antar att ni betalar för samarbeten eller utebliven redovisning av skattepliktighet för sponsprodukter m.m?
Snyggt ihopsnickrat! Väntar snällt på någon form av respons från dem.
Citera
2026-08-14, 21:40
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbadarn
Ja och den sjukdom hon faktiskt verkar ha - anorexia - vägrar hon inse att hon har.
Hon nämner ofta att det är nästan omöjligt att få plocka bort saker ur sin sjukjournal. Eh ja? Tänk om alkoholister, psykiskt sjuka, hiv-smittade skulle få plocka bort diagnoser hit och dit? Blir otroligt farligt för patienten själv. Att radera ur sin journal görs bara om äkta misstag lagts in. Hon måste sluta förneka anorexin som hon själv skrivit om i en blogg och i tidigare instagram-inlägg...
Citera
2026-08-14, 21:52
Medlem
Skrivs om henne på Öppet Spår hos Bloggbevakning ikväll. Inget superintressant men ändå roligt att läsa lite tankar.
Citera
2026-08-14, 22:46
Medlem
Hur lång tid tror ni att det tar innan A tipsar om sin nya dessert - magnumglass instoppad i en "Kråasang" som hon uttalar Croissant?
Citera
2026-08-14, 22:46
Medlem
Ja men hon kan ju lägga upp det som samarbete för att verka populärare än hon är haha. Ibland ber hon väl nästan om sponsring när de äter mycket av nåt eller minns jag fel? Tänker att inget förvånar mig med famoljekollektivet längre 🙈🤣

Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Hon lägger själv upp vissa varor som PR, med text om att det är ett samarbete, hon säger det väldigt tydligt i en del reals. Så det är det sannolikt, annars är hon ännu dummare än vi insett - ger dem reklam gratis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in