Citat:
Jag har funderat på det ett tag och snickrade ihop följande och skickade till ett par av proteinbarsföretagen som figurerat.
Hej!
Jag har lite frågor till er som företag eftersom jag sett att ni sponsrar/samarbetar/har PR-markerade inlägg på instagram som görs av Alice Wåxberg alias Inalicekitchen.
Personen ifråga har en förhållandevis stor flashbacktråd med människor som uttrycker allvarlig oro inför hennes hälsa, både psykiskt och fysiskt. Utifrån en dom, som är en offentlig handling och finns i tråden, blev hon i början på 2026 tvångsinlagd under LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för att behandla anorexia i form av livshotande undervikt, hjärtsvikt och riskerade refeeding syndrome. Då erkände hon själv på instagram att hon vägde 29kg.
Utöver detta präglas kontot av rättshaveristiskt beteende gentemot olika vårdgivare, där hon även blivit portad från minst en vårdcentral, eftersom sjukdomsinsikten är obefintlig och hon vägrar acceptera den diagnos läkare satt. Hon anser istället att symptomen beror på olika sällsynta neurologiska tillstånd som hon hittat med hjälp av chatgpt och kräver olika avancerade vårdinsatser för.
Mycket av detta som jag räknat upp förmedlas genom många dagliga reels och syns därmed inte när man tittar på de vanliga/fasta inläggen när man går in på hennes sida.
Många av de som kommenterar i tråden tar mycket illa vid sig av att ni öppet sponsrar en psykiskt sjuk person med en aktiv ätstörning, som faktiskt är livshotande och ger bestående skador, särskilt när det inte heller finns någon sjukdomsinsikt. Flera har kommenterat att de känner avsmak inför er produktplacering och numera aktivt väljer bort era produkter.
Jag har några frågor:
Har ni någon uppfattning om Alices typ av influencerskap?
Tycker ni att det är etisk reklam att sponsra en person med aktiva ätstörningar?
Tycker ni att det är etiskt att enable:a människors potentiellt dödliga sjukdomar?
Tycker ni att hon är en bra samarbetspartner för att ge en rättvis bild av hur ni vill framstå som företag?
Bonusfråga: I flashbacktråden förekommer också hänvisningar till officiella inkomstuppgifter om att den berörda influencern nolltaxerar. Är det förenligt med de värderingar ni har som företag och de pengar jag antar att ni betalar för samarbeten eller utebliven redovisning av skattepliktighet för sponsprodukter m.m?