Citat:
Ursprungligen postat av
Under10
Jag tror inte ett ögonblick på att soc sagt att hennes familj får försörja henne. Jag tror de sagt att kravet för att de ska hjälpa henne är att hon aktivt söker arbete under tiden hon får ekonomiskt stöd. (Det var kravet för mig när jag fick ekonomisk stöd under 1 år när jag var 19) Alice har förmodligen sagt att hon inte kan arbeta pga sjukdom. Soc har då vidare troligen sagt att det då behövs ett intyg ifrån läkare som beskriver och bekräftar vad Alice lider av och vad hon inte klarar när det gäller arbete.
Och det är där det tar stopp för Alice. Man hittar inga sjukdomar på henne som kan bekräfta att hon inte är arbetsför. Alls.
Hade Alice bara sagt till sin läkare att hon vill ha stöd i att komma ut I arbete, hade man hjälp henne med det. Hon hade fått börja arbetsträna, kanske bara 2 timmar, 2 dagar i veckan till en början. Då hade hon säkerligen fått ekonomisk hjälp via socialtjänsten.
Precis! Tror du satte allt här.
Dom hade krav och det gillade inte Alice och kunde/ville inte leva upp till, gissar jag på. Nu vet jag inte när du var 19, men tror dom blivit ännu hårdare nu än dom var innan. Är inte bara att knalla dit och få pengar.
Är ju inte som att hon bor på gatan, inte har råd att äta, inte kan sköta sin hygien och liknande. Hon köper smink, fixar naglar, springer på Normal, köper massa godis och massa onödig lyxkonsumtion. Så känner inte att samhället sviker henne och är elaka.