2025-07-23, 11:47
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Finns kameror på klass 1 på många ställen
Tror du KV kommer släppa filmerna? Har vi fått sett vad som hände Epstein tex? Samma skit i alla länder.
Citera
2025-07-23, 11:48
Tragiskt. Men vem fan blir inte galen av att arbeta inom stat eller kommun numera?! Det som förr var fina yrken med respekt för varandras yrkesroller är idag en toppstyrd hierarki där det sitter rena rama sociopater och superkarriärister på en massa chefsstolar hela vägen ner. Minsta kritik mot chef eller verksamhet och man åker ut i kylan och inte sällan utan hjälp av falska anklagelser, förfalskade dokument och rövslickare till kollegor som avger falska anklagelser för att hålla sig väl med dårcheferna etc. etc. Det går fan i mig inte att jobba längre i detta land. Så lycklig att jag har tagit ut min löjligt låga pension i förtid. Lever hellre på vatten och gröt och jobbar när jag själv vill, än att en idiot till chef någonsin mera ska få hunsa med mig som fastanställd. Jag vet inget om det här fallet, vem som har rätt eller fel och om ärendet har hanterats korrekt, men man kan ju ha detta i bakhuvudet ändå.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-07-23 kl. 11:51.
Citera
2025-07-23, 11:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyS
Mannen i fråga älskade sitt yrke och kunde inte leva med att bli orättvist behandlad och såg detta som en sista utväg. En intagen började slåss mot två anställda varpå de fick förstärkning. Mannen i fråga lyckades avvärja den intagna varpå de två anställda anmälde mannen för överdrivet våld. Lesson learned, hjälp inte dina kollegor och låt de ta stryk av den intagna i stället.

Har du väntat sedan 2016 för att skriva detta? Har du insyn eller finns det officiella källor?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om det är sant så blev han så oerhört kränkt att hans liva rasade ihop. Jag kan se den situationen. Måste vara samma för lärare som älskar sitt jobb och sina elever men brusar till och kan bli spärrade och utpekade som våldsmän.

Svensk rigid reglering i detalj är en av de värsta sidorna av Sverige. Vi svenskar får lida i åratal i onödan för att vi är så lydiga, och någon byråkrat hittar på att alla plastsugrör och kassar bara måste bort. Hoppsan de måste tydligen inte alls bort, allt var ett litet skämt. Man får inte ta mobilen från en elev. Hoppsan nu får man det. Hoppsan nu MÅSTE man tal mobilen från eleven.

Stämmer. Det är både det bästa och sämsta (lite överdrivet) med Sverige. Tidigare tyckte jag dock det fanns en linje där man såg mellan fingrarna på folk som av misstag eller tillfälligt slarv gjorde fel och fick fortsätta fast med ögonen på sig under en tid. När vi var en homogen befolkning och folk jobbade i åratal på samma arbetade var det nog lättare att läsa av lögnarna men även se de som tillfälligt gjorde ett enstaka misstag.
När det kommer till ryckigheten i svensk politik så tycker jag Kasselstrand i sitt Sommartal på Swebbtv häromdagen har en klockren förklaring till det.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Förutsatt att det du skriver skulle vara sant.

Du tycker inte att det kanske verkar som att den som då tände eld på sig själv ev kan ha varit lite väl våldsam? Om man för en sådan skitgrej som du nu nämner väljer att bränna sig till döds, så har man ju någon form av störning. Och den kanske visar sig på andra sätt i vardagen, inte minst i ens yrkesroll.

+1
Citera
2025-07-23, 11:58
Medlem
Sluta tramsa, VEM var det?
Citera
2025-07-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmarenochmusen
Jag har jobbat inom KV, det stämmer tyvärr. Det finns ett fåtal vårdare som inte stöttar när kollegor uppför sig så och faktiskt försöker få stopp på det. Lite som att personal skriver rapport på personal. Det brukar då tyvärr sluta i att den personalen som försvarar intagna misstänkliggörs för ”otillbörlig relation” och blir istället trakasserad tills man slutar. Och rapporten brukar aldrig leda till nånting då det är ”resurskrävande” att utreda så man väljer att lita på resterande personal trots att dom är idioter. Kvinsparna vill inte heller försvara någon som är misstänkt för något och tycker att det blir mindre jobb med en personalgrupp som kommer överens så dom låter det hända. KV är skit
Exakt. Det är bra att du upplyser om hur det faktiskt ligger till. Är inte rätt att intagnas pågående mål ska förstöras pga att någon plit vill jävlas. Det är inte rimligt. Det måste finnas mer kontroll på personalen. Dom har för mycket förtroende och utnyttjar sin makt.
Senast redigerad av Ultramember 2025-07-23 kl. 12:29.
Citera
2025-07-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Att sätta eld på sig själv är överdrivet. Det hade varit bättre om han hade skjutit sig själv i huvudet, som den tidigare polischefen hade gjort.
Jaa just det, hade fan glömt bort han. Sjukt hur allt tystade ner angående det självmordet.
Citera
2025-07-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Exakt. Det är bra att du upplyser om hur det faktiskt ligger till. Är inte rätt att intagnas pågående mål ska förstöras pga att någon plit vill jävlas. Det är inte rimligt. Det måste finnas mer kontroll på personalen. Dom har för mycket förtroende och utnyttjar sin makt.

Nej det ska ju inte vara så, jag har även bevittnat vårdare som hittat på incidenter och hot som lett till uppskjuten VF, sen sitter den personalgruppen och skrattar åt det i efterhand. Har varit på 2 klass 1 och 1 häkte, det är samma mentalitet överallt. På ett häkte gav dom inte mat till en kille på 2 dagar, innan hans ens var dömd, för att dom inte tyckte om det han var anklagad för.
Man får tycka vad man vill om kriminella, det är sak samma, men vårdare som sitter och utför vidrigheter mot människor bara för att dom själva anser att personen förtjänar det gör inte dom till bättre personer.
Kriminalvården är bunden enligt lag och SKA jobba för att hjälpa intagna, det är vad hela skiten handlar om. Ens personliga åsikter ska inte spela in på hur man bemöter intagna, ändå sätter man dom mest inkompetenta på att göra jobbet. Inget i rättsväsendet ska vara känslostyrt, du ska följa lagboken och göra ditt jobb, punkt. Jobbet är att hjälpa människor att komma ”bättre ut” för deras egna skull och för att samhället inte ska drabbas vidare, med den här behandlingen så skickar man ut människor som blivit behandlade som djur i flera år istället, det kommer inte gynna någon.
Visst finns det många intagna som inte bryr sig och kommer vara idioter ändå, men för dom som faktiskt vill bättre så får dom ingen chans för ett bättre liv.
Citera
2025-07-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja men det är klart att du har rätt. En händelse räcker för att dra en generell slutsats om nästan 300 000 personer på en mängd olika myndigheter med väldigt varierande inriktningar och sammansättning av personal.

Jag kan trösta dig med att jag som är en av dessa mår utmärkt och att de flesta jag träffat under mina rätt många år inom olika myndigheter verkar göra det också. De flesta knogar på och gör det de ska. Många är oerhört duktiga: Kompetenta och flitiga. Det gäller även de som jobbar längst ner i pyramiden med många gånger skamligt betalda arbeten. De flesta förstår också att enskilda människors uppfattning om oss färgas av fördomar och generaliseringar. Och kanske ännu mer av sina egna möten. Det ligger i sakens natur att den som inte känner att den fått den hjälp den tycker sig ha rätt till eller har utsatts för åtgärder den upplever som integritetskränkande lätt extrapolerar det till att statsanställda i det stora hela är inkompetenta, härsklystna, hårdhjärtade, olämpliga för sina arbeten etc.

Inte sällan finns det (som andra varit inne på) åtminstone ett visst samband mellan att man har en personlighet som lätt fastnar i dessa stereotypa föreställningar och att man hamnat i situationer som inneburit för en själv negativa myndighetskontakter.

KV har höga siffror när det gäller stress och psyk ohälsa bland anställda. Kanske inte så konstigt 20-25 procent bland vårdardarna slutar varje år.
Citera
2025-07-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyS
Mannen i fråga älskade sitt yrke och kunde inte leva med att bli orättvist behandlad och såg detta som en sista utväg. En intagen började slåss mot två anställda varpå de fick förstärkning. Mannen i fråga lyckades avvärja den intagna varpå de två anställda anmälde mannen för överdrivet våld. Lesson learned, hjälp inte dina kollegor och låt de ta stryk av den intagna i stället.
Du kanske bara hittar på men om det är sant finns det väl ingenting som försvarar övervåld, utöver nödvärnsexcess.
Citera
2025-07-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Du kanske bara hittar på men om det är sant finns det väl ingenting som försvarar övervåld, utöver nödvärnsexcess.
Just Det påhitt som vanligt...
Skattebetalare har ingen som helst insikt i utredningar (nu menar jag inte FUPs)

När identitet på självantändande person kommer, lär det eventuellt att bli intressant att läsa denna tråd igen.
Citera
2025-07-23, 13:39
Medlem
Detta låter väldigt osvenskt.
Citera
2025-07-23, 13:44
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Just det där med internutredningar, avstängningar och avskedanden kan ställa till det fullständigt i huvudet på en del. Att man tänder på sig själv är förstås lite drastiskt, men jag har träffat folk som blivit av med familj, vänner och som blivit arbetslösa för livet just för att de vägrar prata om något annat den där tjänsten de inte fick 1995. Slutar inte sällan med att de hoppar framför tåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in