Citat:
Ursprungligen postat av
dansquelcas
Man behöver inte gräva djupare för att upptäcka att anställda vid förvaltningsmyndigheter är sjuka och löper hög risk att skada sig själva, och att statliga förvaltningsmyndigheter arbete med att förebygga självmord har kritiserats som otillräckligt och saknar utveckling och samordning.
Ja men det är klart att du har rätt. En händelse räcker för att dra en generell slutsats om nästan 300 000 personer på en mängd olika myndigheter med väldigt varierande inriktningar och sammansättning av personal.
Jag kan trösta dig med att jag som är en av dessa mår utmärkt och att de flesta jag träffat under mina rätt många år inom olika myndigheter verkar göra det också. De flesta knogar på och gör det de ska. Många är oerhört duktiga: Kompetenta och flitiga. Det gäller även de som jobbar längst ner i pyramiden med många gånger skamligt betalda arbeten. De flesta förstår också att enskilda människors uppfattning om oss färgas av fördomar och generaliseringar. Och kanske ännu mer av sina egna möten. Det ligger i sakens natur att den som inte känner att den fått den hjälp den tycker sig ha rätt till eller har utsatts för åtgärder den upplever som integritetskränkande lätt extrapolerar det till att statsanställda i det stora hela är inkompetenta, härsklystna, hårdhjärtade, olämpliga för sina arbeten etc.
Inte sällan finns det (som andra varit inne på) åtminstone ett visst samband mellan att man har en personlighet som lätt fastnar i dessa stereotypa föreställningar och att man hamnat i situationer som inneburit för en själv negativa myndighetskontakter.