Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-23, 09:23
Medlem
Helt uppenbart så är fängelserna en miljö där det finns människor som är väldigt destruktiva och negativa att möta, jag kan mycket väl förstå att kriminalvårdarna tar mycket psykiskt stryk. Det är inte lätt att ens vara i närheten av människor med manipulerande kriminellt beteende och våld i sinne. Lättstötta typer som kan tända på två röda och då hugga dig femtielva ggr med någon liten slipad spik.

Arbetsmiljön är alltså rena krutdurken.

I den miljön behöver man stöd av sina kollegor och även veta att kollegerna inte är några sjuka typer själva som på något sätt idolrunkar de kriminella.

Jag antar att det blir locket på i det här ärendet där en kriminalvårdare tänder eld på sig själv. Vi kommer aldrig att få någon förklaring vad som hände.

Sådana här händelser gör mig bara ännu mer övertygad om att fängelserna måste automatiseras så att fångarnas kontakt med kriminalvårdarna är på ett absolut minimum. Det skulle öka tryggheten för kriminalvårdarna med hästlängder.
Citera
2025-07-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Också hört om att det är vanöigt med realtioner mellan personal, sexuella det vill säga. Utrymmen som används som knullrum med ställen där de gömt kondomer på t.ex.

Jag tror nog att anstalterna i Sverige är en extremt dysfunktionell plats att arbeta på, kanske topp 3 rent av medtanke på den sortens folk/kultur och "instängdhet" som råder.

Och medtanke på rådande problematik med personalbehovet (KV står ju för fan t.o.m. på julmarknader med ett stånd för rekrytering!) och antalet ökade behov av nya celler, så har jag svårt att se hur den psykosociala arbetsmiljön ska "stabiliseras" till att rätt individer anställs.

Svar ja, många har relationer med varandra, är otrogna med någon från en annan avdelning osv, på det sättet är det en ungdomsgård a la PH. Dom vet vilka rum som inte har kameror så det är lätt att undvika att bli påkommen så man faktiskt blir straffad för det. ”Finns det inget bevis så har det inte hänt”.

Dom pratar mycket om att kraven för att anställa folk är skärpta och blir tuffare men det är rent skitsnack. Jag hade god kontakt med flera rekryterare och dom skiter verkligen i kraven, det behövdes folk så dom anställde vem som helst. Mycket i regelverket säger att det ska vara säkerhetstänk osv men det är anpassat efter individen för att alla ska få samma förutsättningar med olika bakgrunder, det är ett stort svart hål som möjliggör att att ducka ansvar när saker händer. Till och med på utbildningen sa lärarna att det är aldrig bra för en myndighet att få uppmärksamhet för att fokus kommer skiftas till alla dåliga incidenter så dom försöker medvetet att undvika rampljuset. Det sista jag hörde var att även chefer på avdelningar ska ha sänkt krav för att anställas, ”det är bra för mångfalden och du kan göra ett bra jobb även utan erfarenhet och utbildning inom KV”.
Citera
2025-07-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltjagsagerarsant
Det känns inte speciellt ( insert generic svensk medelålders man's namn ) -likt att tända eld på sig själv... min teori är att det är en kriminalvårdare av utomeuropeisk härkomst.

Nja, förlorade en arbetskamrat på liknande sätt (inte vid arbetsplatsen utan på landväg) - helsvensk så vitt jag vet.
Citera
2025-07-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Typiskt kriminalsnack!
Vi ser i varje mening JAG JAG JAG!!!! Hela tidern är det JAGs behov som skall tillfredsställas. Typiskt knarkare, fyllo, kriminell, socialfall. Total oförmåga att uppfatta sig själv i ett större perspektiv. Bara JAG ska få allt! Total oförmåga att fatta eller ENS BRY SIG om arbetssituationen för hederliga anständiga svenska arbetare som försöker sköta sitt jobb under svåra omständigheter. Fängelset är rätta platsen för såna människor (även om jag föredrar arbetsläger). Man såg såna som du redan i mellanstadiet: såna som bara bråkade, förstörde för alla, var totalt likgiltiga för alla andra i klassen elller lärarna. Det enda ni tänker på är er själva. Och sen blir ni knarkare som visar än mer hur nu struntar i allt och alla. Inte arbeta, istället bara tröcka ner mer sprit och knark i era grisiga trynen, Sen får alla andra betala "vården". Fy bubblan!
Jag har en ingift släkting som har haft drogberoende och suttit på anstalt. Jag kan bekräfta det du skriver om jaget. Det är ohälsosam fokus på sina egna möten (läkare, advokater, soc, terapeuten, tandläkare, etc).
Samtidigt så är denna grupp av människor väldigt långt gångna i olika sjukdomar -pga hälsan är ofta väldigt dålig, så de har egentligen stort vårdbehov.
Eftersom dessa människor lever oftas i utkanten av social sammanhang, är de ensamma. Deras värld, vardag kretsar endast kring dem själva, medans normala människor har jobb, barn, föräldrar, kollegor, grannar och vänner som man delar upp sin tid, engagemang och omsorg på.
Att vistas med dessa människor är mycket påfrestande. Man vill få dem att förstå att det finns en värld som vi andra lever i, en värld där andras behov är viktigare än ens eget. Ens barn eller gamla pappas läkarbesök är viktigare än ens eget.

Att vara plit, är som att jobba i vården på sommaren, kan jag tänka mig. Det är bara det att deras arbetsmiljö inte uppmärksammas i media.
Citera
2025-07-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Det finns många plitar som njuter av att göra illa människor. Tänk er själva vart folk som vill trycka ner andra väljer för yrken. Kriminalvården är det enda yrke där man verkligen kan trycka ner andra. Utbildningen är kort, tror 6 veckor bara. Vilket är ett skämt för att jobba med det mest personingripande yrket som finns. Man behöver definitivt ändra bedrägeriet med kriminal"vård". Det är ingen vård utan ett straff och majoriteten kommer ut med mer trauma än när dom kom in. Självklart är det skillnad på folk. En importerad arab som rånar och våldtar har det ganska bra på anstalt, med tanke på sina brott. Men folk som sålt lite droger, eller andra icke våldsbrott är extremt utsatta där inne. Det är inte rätt. Många i personalen bör utredas för psykopati och narcissism. Många äckliga människor som jobbar där som njuter av andras lidande. Det är inga normala människor.

Du låter som en missnöjd kriminalvårdare, som har hämnat i konflikt med din chef. Vilken del av kriminalvården arbetar du?
Citera
2025-07-23, 10:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Denna händelse visar att saker och ting inte verkar stå rätt till inom statliga förvaltningsmyndigheter.

Fin slutledningsförmåga hörru. EN händelse som rör EN myndighet och där vi fortfarande saknar massa bakgrundsinformation räcker alltså för dig för att dra en generell slutsats om en hel samhällssektor.
Citera
2025-07-23, 10:12
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Men gisses, åtta sidor av massa tjat bara.
Vaktkurerna på anstalterna är ju rena skvallerlådorna. Ut med vem det var och varför han är så oense med ledningen.

Det är ju öppenbart att han ville dra enorm uppmärksamhet tills sin död. 1a i martyrhandboken att elda sig själv.
En riktig liten attentionwhore in i det sista. Skamkultur.
Citera
2025-07-23, 10:18
Avstängd
dansquelcass avatar
Man behöver inte gräva djupare för att upptäcka att anställda vid förvaltningsmyndigheter är sjuka och löper hög risk att skada sig själva, och att statliga förvaltningsmyndigheter arbete med att förebygga självmord har kritiserats som otillräckligt och saknar utveckling och samordning.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fin slutledningsförmåga hörru. EN händelse som rör EN myndighet och där vi fortfarande saknar massa bakgrundsinformation räcker alltså för dig för att dra en generell slutsats om en hel samhällssektor.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-07-23 kl. 10:21.
Citera
2025-07-23, 10:27
Medlem
Ratads avatar
Jag håller också med er, på grund av mina erfarenheter av personer med kriminell livsstil. Tendenserna har enligt mig mycket lite med socialnivå att göra då dessa oftast var bortskämda och curlade fittnyllen. Föräldrarnas gemensamma drag var att de projicerade och curlade. Hela världen skulle vara skitungarnas personliga lekplats och vi andra var bara NPC:er i filmen om deras liv.

Plitar verkar antingen vara robotar eller borderlinepuckon som lever för att "känna något" varje dag (och kanske få fittan slickad av någon kriminell bad boy som ingen annan "förstår"). För genetiskt kriminella är kategori 1 bättre, sedan får de gnälla över att personalen är distanserad och kall. Det är en annan benämning på att de inte ställer upp på deras sociala jävla lekar. Det var samma sak för dem i skolan. Zombielärarna och kuratorerna som inte tog skit hanterade dem bäst.

Tror Facklan kan ha varit vilken kategori av dessa som helst men bara det att han ska ställa till en scen när han offar sig själv samt de martyrvibbar jag får ger mig en hint.
Citera
2025-07-23, 10:27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Man behöver inte gräva djupare för att upptäcka att anställda vid förvaltningsmyndigheter är sjuka och löper hög risk att skada sig själva, och att statliga förvaltningsmyndigheter arbete med att förebygga självmord har kritiserats som otillräckligt och saknar utveckling och samordning.
Har du någon rapport eller sammanfattning du kan hänvisa till så släng upp en länk. Skulle vara intressant.
Citera
2025-07-23, 10:28
Avstängd
dansquelcass avatar
Att sätta eld på sig själv är överdrivet. Det hade varit bättre om han hade skjutit sig själv i huvudet, som den tidigare polischefen hade gjort.
Citera
2025-07-23, 10:30
Avstängd
dansquelcass avatar
Ingenting har hänt sedan dessa rapporter publicerades:

https://www.riksrevisionen.se/gransk...rce=perplexity

https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...rce=perplexity

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Har du någon rapport eller sammanfattning du kan hänvisa till så släng upp en länk. Skulle vara intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in