Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-01, 18:13
  #1
Medlem
Jag hade då satsat på ett bättre luftvärn. Sverige har ju aldrig haft något särskilt bra luftvärn.
Vad säger ni då, vad hade ni viljat förbättra i svenska försvarsmakten.
Citera
2006-09-01, 18:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallct
Jag hade då satsat på ett bättre luftvärn. Sverige har ju aldrig haft något särskilt bra luftvärn.
Vad säger ni då, vad hade ni viljat förbättra i svenska försvarsmakten.

Luftvärnets styrka brukar hänga samman med hur starkt Flygvapnet är. Sverige hade ett ganska respektabelt luftvärn under andra världskriget exempelvis medan Flygvapnet var svagt, tyskarna hade kunnat klå upp Flygvapnet med lillfingret, men 40 mm Boforsgranater var inget tyska flygare ville stöta på. Som bekant blev Flygvapnet högprioriterat under Kalla kriget, och därmed fanns det inga ekonomiska resurser kvar för ett starkt luftvärn. Ett exempel är luftvärnsvagnen VEAK från Landsverk som var långt före sin tid, men som inte togs i tjänst eftersom den var för dyr.

Idag är Flygvapnet fortfarande överdimensionerat i förhållande till de andra vapengrenarna, och därmed är det väl tveksamt om man bör slösa pengar på ett medel- och långdistansluftvärn. I sådana fall skulle det väl vara för försvar av strategiskt viktiga mål (läs: huvudstaden etc.) som finnarna använder sina Buk M1-bataljoner till. Men med tanke på Försvarsmaktens nya inriktning känns det lite överflödigt. Istället tycker jag att soldaterna bör ha den bästa personliga utrustningen som finns tillgänglig, moderna bildförstärkare åt alla som behöver det etc. Svenska soldater på uppdrag ute i världen är idag mycket bra utrustade, men tittar man på israeliska och amerikanska soldaters utrustningsnivå, så förstår man att svenska soldater kan få ännu bättre utrustning. Fler bepansrade fordon (fler Galten och varför inte Patria AMV) skulle också vara önskvärt.
Citera
2006-09-01, 20:15
  #3
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Sverige har ju aldrig haft något särskilt bra luftvärn.

Fel! Sverige har mestadels haft ett okej luftvärn, om än med vissa brister (framförallt rörlighet och mörkerförmåga). Luftvärn handlar inte bara om kanoner och robotar, utan det är en del av luftförsvaret där även radar, stridsledning och jaktflyg ingår. Och på de områdena låg Sverige bra till.

För att använda en sportklyscha kan man säga att hela försvaret ska slåss som ett lag. Luftvärnet ska lika lite som någon annan del köra solo, utan måste ses som en pusselbit i laget.

Idag är väl den största bristen att vi inte har något system som klarar av att skjuta ned kryssningsrobotar. Om fienden väljer att inte skicka sitt flygvapen för att möta våra 204 Gripen, utan istället stannar hemma och skjuter robotar, så ligger vi illa till.
Citera
2006-09-01, 20:25
  #4
Avstängd
McDucks avatar
Jag hade nog förbättrat försvaret så att alla män var tvugna att göra tjänstgöring.
Citera
2006-09-01, 20:33
  #5
Medlem
Evaristos avatar
Att besvara den frågan känns lite som att stå med endast ett signalhorn och ett punkterat däck i handen och fundera över hur bilen ska förbättras.
Citera
2006-09-01, 20:45
  #6
Medlem
krokodils avatar
Idag består det Svenska luftvärnet av 2 bataljoner med RBS70 och RBS97 (IHawk). RBS90 är skrotat men robotarna används i RBS70.

Innan FB2000 fanns det minst 11 st bataljoner RBS70/90 och 2 bataljoner med RBS77/97.
Citera
2006-09-02, 02:24
  #7
Medlem
Green Leaders avatar
Med tanke på den typ av militära uppdrag som vi kan förvänta oss inom ramen för EU och FN så skulle jag satsa på luftburet (helikopter och fallskärm) lätt infanteri.
Citera
2006-09-02, 03:46
  #8
Medlem
Engelbreckts avatar
- 12månaders obligatorisk värnplikt för båda könen. Enda alternativen utöver värnplikt är 2 års fängelse eller 18 månaders samhällstjänst.

- Möjlighet att kontraktsanställa personal direkt efter värnplikten.

- Med Tyskland som förebild skall det finnas goda möjligheter för officerare att göra uppehåll för att studera vid civila högskolor. All kompetens finns inte inom försvarsmakten.

- Uppdelningen mellan materielbudget och personalbudget skall tas bort.

- Pengar som inte används under det aktuella budgetåret skall, i motsats till idag, kunna sparas för att användas vid senare tillfälle.

- Samarbetet med polisen skall uppmuntras och utvecklas.

- Sträva mot att öka det civila meritvärdet av genomförd värnplikt.

- Återinföra rep-månaderna

- Återuppta kärnvapenprogramet

- Gå med i NATO
Citera
2006-09-02, 09:27
  #9
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Istället tycker jag att soldaterna bör ha den bästa personliga utrustningen som finns tillgänglig, moderna bildförstärkare åt alla som behöver det etc. Svenska soldater på uppdrag ute i världen är idag mycket bra utrustade, men tittar man på israeliska och amerikanska soldaters utrustningsnivå, så förstår man att svenska soldater kan få ännu bättre utrustning.

I min mening ett inlägg utan större verklighetsförankring eftersom mer tekniska prylar inte är det svenska soldater i utlandstjänst har efterfrågat. Jag var rätt nyligen i Liberia och varken jag eller någon annan på plutonen kände något större behov av det du efterlyser. Dessutom måste alla prylförespråkare inse att all ny utrustning som tillförs soldaten måste kunna medföras. Enligt de officerare som är med och tar fram MARKUS-systemet är vi redan idag farligt nära den gräns för hur mycket utrustning en soldat kan bära med sig och fortfarande klara av att lösa sin uppgift. Visst finns det modernare bildförstärkare och säkert också bättre radiosystem men eftersom den material vi har idag fungerar smärtfritt och är lätt att handha ser jag inget större behov av att byta.

Min och många andras uppfattning är att vad svenska soldater saknar är bättre möjligheter att ingripa med icke-dödliga-vapen. ASP-batong, kravallammunition och pepparspray är något av det som soldater under lång tid efterfrågat och nu äntligen har börjats köpas in av försvarsmakten.

Vad är det för utrustning som den amerikanske soldaten har men inte den svenske?

Vidare anser jag att den utbildning som bedrivs på våra förband skall ha ett militärtmeritvärde och inte ett civilt! Dagens värnpliktiga måste lära sig att skilja på det militära och civila!
Citera
2006-09-03, 07:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Vad är det för utrustning som den amerikanske soldaten har men inte den svenske?

För att citera mig själv; "moderna bildförstärkare åt alla som behöver det etc.". Israeliska reservister och soldater rasar mot den "dåliga utrustning" de tvingades kriga med, och likaså har Rumsfeld fått sig mer än en känga trots att amerikanernas utrustningsnivå ligger fyrtio år framför gerillakrigarnas. När man befinner sig i en krigszon där utrustningen avgör om man ska leva eller dö så blir det säkerligen lite mer angeläget att staten bemödar sig om att ge en det absolut bästa man har råd med, än om man befinner sig i Liberia.

Sen finner jag det märkligt att du påpekar att man har börjat nå en smärtgräns vad gäller hur mycket man kan medföra, samtidigt som du skriver;

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Visst finns det modernare bildförstärkare och säkert också bättre radiosystem men eftersom den material vi har idag fungerar smärtfritt och är lätt att handha ser jag inget större behov av att byta.

Krävs inte mycket för att räkna ut att modern utrustning har en tendens att bli lättare och mindre än föregångarna. Detta gäller i synnerhet radiosystem som kan krympa med flera kilo från föregångarna (i främsta ledet just nu står sannolikt israeliska Tadiran). Vilket för övrigt för mig in på exempel två vad gäller personlig utrustning, ett personligt radiosystem likt det britterna har.
Citera
2006-09-03, 09:14
  #11
Medlem
cavalls avatar
skrotat värnplikten och satsat på en mindre, men bättre yrkesarmé.
Citera
2006-09-03, 09:43
  #12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
skrotat värnplikten och satsat på en mindre, men bättre yrkesarmé.
Det är nästan vad vi gjort idag med kontraktanställda soldater på sikt för BG.

Som en orientering kan jag nämna att Armén inte kan bli så mycket mindre med sina drygt 15 bataljoner .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback