2025-07-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad tänker du dig att straffet skall vara för att vara fattig? Böter?
På något sätt ska de bestraffas, böter är en bra början.
Citera
2025-07-21, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag tycker snarare att inhumana typer som du borde bestraffas. Rejält med böter som går till att hjälpa fattiga vore en bra start.
Citera
2025-07-21, 21:06
Medlem
För att skrämma medelklassen att fortsätta gå till jobbet.
Citera
2025-07-21, 21:35
Medlem
tram123s avatar
Fattiga behövs för att göra de rika rikare.
Finns en anledning att de vill hålla halva världen fattig, det hade inte funkat annars, fatta vilka höga priser det hade varit på allt om ingen var fattig och jobbade för minimal lön.

Sen har vi inte tillräckligt med ruserser på jorden för att alla ska kunna ta del av det, det är redan illa även när vi har en halv värld som knappt förbrukar naturresurser.
Senast redigerad av tram123 2025-07-21 kl. 21:38.
Citera
2025-07-21, 21:37
Medlem
526s avatar
För att de är konsumenter och arbetare. Många fattiga är många kunder och det är grunden för marknaden. Alla ska ha mat, boenden, transporter, kläder, media etc.
Citera
2025-07-21, 21:40
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Det behövs inte fattiga men vad skulle annars hända med dem som inte har råd om man gör det olagligt att vara fattig? När skulle man räknas som fattig?
Ja för vad är rikt om det inte finns nåt fattigt?
Citera
2025-07-21, 21:43
Medlem
Sereenas avatar
Hur ska giriga arbetsgivare annars få folk som är desperata nog att ta skitjobb till slavlön så att dom får lite mer pengar att lägga på hög för att ev spendera på lite lyxkonsumtion här och där?
Citera
2025-07-21, 22:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Vad ska vi egentligen med fattiglappar till? Vad fyller de för funktion i vårt annars så väloljade samhällsmaskineri?

Kulturellt sett är de rätt trista också. De går inte på opera. De sitter inte på vinbarer och pratar postmodernism. De bidrar inte till stadsbilden genom att resa till Toscana eller posta boktips på Instagram. Kort sagt: fattiga förstör stämningen. Istället sitter de på sunkhak som säljer plankstek och en stor stark för 69kr.

Så ärligt talat — tillhör inte fattigdom historien? Något från tiden innan folkhemmet? Vi har ju Swish och självscanning nu. Har inte samhället utvecklats tillräckligt för förbjuda fattigdom?

Så varför behövs fattiga?
Jag vill inte åka till Toscana, gå på opera eller posta boktips på Instagram fast jag skulle kunna, skulle fan kunna bo i Toscana och dricka "pöt nöff" (påhittat vin) om jag ville, men det vill jag inte. Är en sk. rik fattiglapp, skulle kunna casha en Tesla eller tre i övermorgon efter aktieförsäljning, men jag vill inte.

Nej, jag fyller ingen funktion och det gör inte du heller.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-21 kl. 22:12.
Citera
2025-07-21, 22:12
Medlem
Bra förslag att avskaffa fattiga.

Vi tar helt enkelt pengar och egendom från miljardärer och delar ut till fattiga.

1.000 fattiga görs till miljonärer, och miljardärer görs till fattiga. Utmärkt ide!

Miljadärernas bostäder (tex ön utanför Stockholm som en svensk skype it miljardär köpte för några år sedan) görs om till bostad åt fattiga och hemlösa. Små hus med små trädgårdar.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-07-21 kl. 22:14.
Citera
2025-07-21, 22:13
Medlem
Citat:

Tänker du så illa att du tror fattiga blir mindre fattiga genom att de får böter?

Nä, de ska få pengar från de onödigt rika istället.
Citera
2025-07-21, 22:26
Medlem
franges avatar
Hur avgör du vem som är fattig? Den som inte har råd att köpa ny elbil varje år och ladda hemma i sin garagesnabbladdare utanför villan?

Tänk på att även svenskar på socialbidrag är rikare än en enbent neger som enbart fördriver dagarna med att knulla getter i Somalia...
Citera
2025-07-21, 22:52
Medlem
De fattiga i Sverige var ju på väg att försvinna och när det skedde så fick de rödgröna partierna inte så många röster. Då öppnades gränserna och mängder av fattiga utan utbildning lockades hit med löfte om saftiga bidrag och kravlöst leverne. Och "plötsligt" fick vi en ny underklass och S, V och MP en massa nya väljare. De fattiga behövs alltså för att S, V och MP skall vinna val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in