2025-07-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag läste tråden varför behövs miljardärer?
(FB) Varför behövs miljardärer?
och kom att tänka på alla sorgliga fattiglappar man brukar se. Det fick mig att undra, varför behövs fattiga?

Vad ska vi egentligen med fattiglappar till? Vad fyller de för funktion i vårt annars så väloljade samhällsmaskineri?

De har sina fördelar: de är oumbärliga som billig arbetskraft. De skurar våra toaletter, tvättar gamlas nedbajsade arslen och lyfter våra paket från hyllor i kyllager.
Utan fattiga hade vi kanske tvingats göra sånt själva — och det vill vi inte, så det lilla bidrar de med.

Fattiga hjälper oss också att känna oss lite bättre. När vi ser dem gnälla på sin situation (som de förstås försatt sig i helt själva), så får vi ett skönt kvitto på att vi valt rätt. De klagar, men gör inget åt sin situation. De ska bara ha och ha utan motkrav.

Men annars gör de ingen nytta. De är starkt överrepresenterade i statistik vi helst inte pratar om — kriminalitet, missbruk, ohälsa. Det är nästan som om fattigdom inte är en ekonomisk situation utan en moralisk defekt.

Kulturellt sett är de rätt trista också. De går inte på opera. De sitter inte på vinbarer och pratar postmodernism. De bidrar inte till stadsbilden genom att resa till Toscana eller posta boktips på Instagram. Kort sagt: fattiga förstör stämningen. Istället sitter de på sunkhak som säljer plankstek och en stor stark för 69kr.

Så ärligt talat — tillhör inte fattigdom historien? Något från tiden innan folkhemmet? Vi har ju Swish och självscanning nu. Har inte samhället utvecklats tillräckligt för förbjuda fattigdom?

Så varför behövs fattiga?
Jag håller med. När jag är ute och äter lunch vill jag inte behöva beblanda mig med fattiga. Bara tanken gör mig illamående

Hoppas inte S tvingas mig tvångsbeblandas med allt socpack
Citera
2025-07-21, 23:04
Medlem
Citat:
och kom att tänka på alla sorgliga fattiglappar man brukar se. Det fick mig att undra, varför behövs fattiga?

Vad ska vi egentligen med fattiglappar till? Vad fyller de för funktion i vårt annars så väloljade samhällsmaskineri?

De har sina fördelar: de är oumbärliga som billig arbetskraft. De skurar våra toaletter, tvättar gamlas nedbajsade arslen och lyfter våra paket från hyllor i kyllager.
Utan fattiga hade vi kanske tvingats göra sånt själva — och det vill vi inte, så det lilla bidrar de med.

Fattiga hjälper oss också att känna oss lite bättre. När vi ser dem gnälla på sin situation (som de förstås försatt sig i helt själva), så får vi ett skönt kvitto på att vi valt rätt. De klagar, men gör inget åt sin situation. De ska bara ha och ha utan motkrav.

Men annars gör de ingen nytta. De är starkt överrepresenterade i statistik vi helst inte pratar om — kriminalitet, missbruk, ohälsa. Det är nästan som om fattigdom inte är en ekonomisk situation utan en moralisk defekt.

Kulturellt sett är de rätt trista också. De går inte på opera. De sitter inte på vinbarer och pratar postmodernism. De bidrar inte till stadsbilden genom att resa till Toscana eller posta boktips på Instagram. Kort sagt: fattiga förstör stämningen. Istället sitter de på sunkhak som säljer plankstek och en stor stark för 69kr.

Så ärligt talat — tillhör inte fattigdom historien? Något från tiden innan folkhemmet? Vi har ju Swish och självscanning nu. Har inte samhället utvecklats tillräckligt för förbjuda fattigdom?

Opera, vet du hur få av Sveriges befolkning som går på opera... Inte ens en tiondels procent ju.
Citera
2025-07-21, 23:11
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmsnytt
Alla kugghjul måste finnas annars stannar skiten.
Stannar maskineriet om man skulle bli av med alla bidragstagare och samhällsparasiter eller missförstod jag dig nu?
Citera
2025-07-21, 23:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Jag tycker att en lämplig gräns för fattigmansböter bör ligga kring 30.000 netto.
Man är inte rik men man bör där klara sig hyfsat ändå, inte leva på andra och ha det någorlunda trevligt i tillvaron.
Citera
2025-07-21, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Jag håller med. När jag är ute och äter lunch vill jag inte behöva beblanda mig med fattiga. Bara tanken gör mig illamående

Hoppas inte S tvingas mig tvångsbeblandas med allt socpack
Ja, jag har noterat att fattiga luktar lite illa.
Citera
2025-07-21, 23:21
Medlem
triptykens avatar
Ingen av grupperna behövs, och samtidigt behövs båda.

Om du har ett system som baserar sig på stora sociala klyftor för att funka så behövs dom. En grupp med makt och en annan helt utan. Båda grupper behövs på sätt och vis för att hålla alla i mitten lugna. Dom fattiga som ett avskräckande exempel på hur illa det kan vara, och dom rika som nåt eftersträvansvärt.
Men i praktiken om du plockar bort det lilla som gör dom skilda från varandra, dom rika sin rikedom och dom fattiga sin fattigdom, kollapsar det systemet.

Sen om man ser det som utfört arbete behöver inte dom rika existera egentligen. Dom kan ersättas med skådespelare framför kulisser. Dom fattiga däremot behövs för att det jobb dom utför ofta är enormt mer kritiskt. Du kan ha en skådespelare framför en green screen som låtsas vara Mark Zuckerberg i sin bondgårdsbunker på Hawaii, men det är jobbigt när gatan ska städas och nån bara vill göra det på låtsas.

Om du väljer att inte ha ett system som drivs av en konstant social jakt på positionering, ekonomisk och social, är dom båda poänglösa som grupp men lika värdefulla som personer.
Å andra sidan utan panisk posering så skulle ingen "sitta och prata postmodernism" som huvudsaklig kritisk syssla. Men jag tänker att ingen egentligen vill så skrämt skryta om att dom faktiskt kan prata som om det var nåt unikt, bara för att justifiera sin närvaro.

Slutligen tror jag att ingen av grupperna är dåliga - dom rika är inte dåliga för att dom är fast i en konstant upprepande charad av mänskligt liv, och dom fattiga är inte dåliga för att dom är fast i en konstant strävan för överlevnad. Inte när deras positioner är så hårt cementerade långt utanför deras kontroll. Dom kan bara agera som det dom är utifrån där dom är. Men ingen av dom vill det egentligen. Eller dom vill inte vara isolerade i det.

EDIT: bara så bias är uppenbar. Jag tillhör enligt några kalkyler högre upp den fattiga delen av Sverige. Den som nån föreslog skulle få böter på nåt sätt.
Jag har aldrig vart i Toscana och jag brukar inte sitta på vinbarer och prata postmodernism. Plankstek och stor stark låter mer min melodi för att vara ärlig och jag har inte instagram eller nån social media.
Senast redigerad av triptyken 2025-07-21 kl. 23:31.
Citera
2025-07-22, 06:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Fattiga är en produkt av dom superrika. Eliten vill ha en underklass för att medelklassen ska ha nått att se ner på. Då håller sig medelklassen i skinnet och revolterar inte emot dom resursstarka.
Citera
2025-07-22, 07:25
Medlem
Svavelbryggas avatar
Fattiga som arbetar behövs för att göra skitjobb som inte blir gjort annars.

Arbetslösa behövs för att hålla nere inflationen. Om en kapitalist eller deras företrädare påstår att de vill ha låg arbetslöshet ljuger de. Med full sysselsättning får arbetstagarna och facken plötsligt makt.
Citera
2025-07-22, 08:23
Medlem
Kottkompotts avatar
Fattiga "behövs" av kapitalister för att hålla nere lönerna på vissa nödvändiga arbeten.

Men jag har varit fundersam på det rent etiska i det där, om man nu utgår från idén att vissa enkla jobb ska vara lågbetalda.
Vad är mest oetiskt?
Att hålla en del av befolkningen outbildade och följaktligen påstå att de förtjänar att vara fattiga?
Eller att se till att alla (utopiskt) är högutbildade, och sedan låta en del demoraliserande nog knega på i låglönejobb ändå?
Citera
2025-07-22, 08:27
Medlem
Antivalents avatar
Sänka priset på arbetskraft, såklart.
Citera
2025-07-22, 08:38
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det finns ingen anledning till att det ska finnas fattiga människor i samhället. Klasskillnader däremot är väldigt bra så att dom rika kan känna sig bättre än andra och ha det som drivkraft. Men fattiga människor som har det svårt med livspusslet behövs inte. Och det är givetvis inte dom fattiga själva som har orsakat deras fattigdom, det är så sömnigt med argument som inte är förankrade i verkligheten... Kan du inte bättre? Känns också som du blandar ihop "fattiga" med "lågintelligenta", bara för att det finns ett starkt samband emellan dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad tänker du dig att straffet skall vara för att vara fattig? Böter?

Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Du svarar på din egen fråga delvis. Dubai är bra exempel på varför fattiga är viktiga.

Det är ju en bra fråga.
Det finns anledning till att höger-människor vill 'hålla folk nere'.
Samhället har en struktur - att vissa flyter upp för att andra hålls nere.
Att hålla folk nere har gjorts på olika sätt. Ett gammalt knep var att ge dem alkohol. Ju längre ner man kan trycka någon - desto bättre "flyt" för en själv.
Kunskaper - se till att hålla kunskapsnivån låg, så kan de nertryckta inte 'flyta upp'.
Se till att de har dålig ekonomi, ge dem pengaspel att spela bort sina sista slantar. Nertryckta spelar mer, hamnar i skuld och är lättare att förtrycka - och man känner sig flyta upp.
Appropå skuld så är det jättebra - en härlig saftig smocka, för att hålla fattiga nere.
Servera drömmar om ekonomisk frihet till dom. Ju mer orealtistiska lyckodrömmar de har desto sämre mår de. Veckotidningar är som porr. Förvrider sinnet på kärringarna, så de lever i ett tillstånd av att känna sig rika när de ser andras rikedom, och fattiga när de ser sin egen fattigdom. Ett bra sätt att hålla dem nere. Ja det fungerar som ett 'knark'. Ett gift för sinnet.
Appropå förtryck - man kan inte nog poängtera hur bra kyrkan är för förtryck. Typiskt fattiga att gå till kyrkan - och få sig en dusch förtryck av någon besserwisser-präst. Och prästj-vln flyter upp och tar förtryckarens plats. Egentligen finns två riktigt stora förtryckare. Staten/kapitalet och kyrkor. Finns otroligt många bra exempel på kyrkoförtryck.
Citera
2025-07-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
För att skrämma medelklassen att fortsätta gå till jobbet.

Ligger mycket sanning i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in