2025-07-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag anser drabbade bilägare ska kompenseras ekonomiskt av samhället. Precis på samma sätt som när man bestämmer att för samhällets bästa dra en ny järnväg och hus längs sträckan måste rivas.
Någon form av stöd vore inte fel.
Återkallelse av AR-15 ska ersätta dom drabbade, t.ex.
Citera
2025-07-22, 23:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur var det med den där "subsidaritetsprincipen"? Hur är detta egentligen en fråga för EU? Visst det råder fri rörlighet för bilar, men samtidigt har vi ju möjligheten att ställa krav på bilarna som skall få köra omkring i våra städer (utöver vad som krävs för att de skall passera besiktning). Men här kommer EU tillkorta också, man skall ha speciella dekaler på bilen för att köra i tyska städer, och andra speciella dekalar på rutan för att få köra i franska städer osv osv så en runda i europa kräver att man har rutan fullbelamrad med dekaler som alla säger precis samma sak egentligen.

Vore det inte bättre om EU fokuserade på att ha en enhetlig dekal för bilar som uppfyller t.ex. Euro6? Och jo, det skulle ju kräva att man uppfyller kraven för Euro6 i besiktningen för att få ha en sån dekal, men det borde inte behöva betyda mer än att besiktningen helt enkelt plockar bort dekalen (om landet nu önskar en sådan ordning snarare än att underkänna bilen).
Power corrupts and absolute power corrupts absolutely. Subsidaritetsprincipen är idag endast en undantagsregel, istället ligger huvudfokus på att detaljstyra Europa med järnhand. Det värsta är egentligen inte EU per se, utan att Sverige är så otroligt skitnödiga och vill implementera allting på detaljnivå, istället för att våga ta striden ibland. Det är tamejfan endast snuset som Sverige kommer ta striden för, resten skiter vi fullständigt i och överlåter gärna bestämmanderätten till EU.

I slutändan kommer man säkert fram till en kompromiss mellan EU-parlamentet och Ministerrådet. Men kommer sannolikt vara lika bristfällig som när man tvingade biltillverkare att installera en varningssignal i alla bilar som kör över hastighetsbegränsningen.
Citera
2025-07-23, 01:09
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag har också euro6 bensin, för ca 10 år sedan var diesel det miljövänliga, sedan svängde pendeln.
Vi kan räkna med att pendeln kommer slå mot oss med bensin med, de är så jävla dåliga våra ledare

Och innan dess var det etanol, en rätt kort period.
Citera
2025-07-23, 02:41
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Om man bara kunde säga upp alla de där vänsterliberala/kommunisterna, så vi slapp dem, hade vart det bästa.

Man måste vara när apå hjärndöd, för att tycka det är smart att skrota ut en hel bilflotta i förtid som redan är bland den renaste i världen, och sedan få alla att köpa nytillverkade bilar som knappt är mätbart bättre. Höjden av idioti är verkligen mind blowing..
Du är snäll Du. Munkavel på och hjälper inte det så likvidering.

Gällande fordonsparkens vara eller icke vara håller jag med Dig fullständigt.

Den omställning som vi är i behov av kommer men den är så stor att det många många generationer kommer att passera innan denna är klar.
En sak som miljödårarna helt glömt är att människan äger en unik instinkt som heter överlevnadsförmåga
Citera
2025-07-23, 04:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Kommer bensinen verkligen fasas ut under de närmsta åren. Tar bensinmackarna verkligen bort tankarna och ersätter med laddningsstationerna? Kommer de rika oljestaterna att bli fattiga?
Över 80 % av världens energi kommer från olja, gas och kol, utan petroleumprodukter så skulle du inte kunna tillverka plast, syntetmaterial till kläder, odla mat på samma sätt eller framställa tillräckligt med energi.
I princip skulle civilisationen som vi känner den kollapsa .Användandet av olja gas och kol har sjunkit med några procentenheter på 25 år, trots allt gapande om sol och vind.
Citera
2025-07-23, 04:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Du är snäll Du. Munkavel på och hjälper inte det så likvidering.

Gällande fordonsparkens vara eller icke vara håller jag med Dig fullständigt.

Den omställning som vi är i behov av kommer men den är så stor att det många många generationer kommer att passera innan denna är klar.
En sak som miljödårarna helt glömt är att människan äger en unik instinkt som heter överlevnadsförmåga
Det finns inget behov av någon omställning.
Citera
2025-07-23, 05:00
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns inget behov av någon omställning.
Nja där tror jag vi tyvärr måste tänka om mot hur vi exempelvis höll på under förra seklet. Det hade inte gått att fortsätta så men de som idag menar att brått brått brått ligger delvis rätt men det kommer vara en process som måste få ta sin tid.
Som ex Malmö politikerna som tänker utrota bilismen och som helt glömt bort bilens betydelse. Helt fantastiskt. Att kunna ta sig iväg när man vill. Att tro att en sådan uppfinning skulle skrotas och läggas ner när nog detta göras med politikerna som resonerar så.
Men oavsett vad Du och jag tycker så det allra viktigaste att fatta beslut så framtiden har en hållbar utveckling och där ingår det som använder av oss idag som båtar bil flyg mm.

Och i debatten har aldrig nämnts något om att människan är en otroligt bra överlevare och som anpassar sig efter den nya tiden.

En sak som jag ganska snart tror vi kommer att få uppleva är förflyttning av isbjörnar från Nordpolen till Sydpolen för artens överlevnad. Men oavsett varför isen smälter så gör människan ett motdrag för överlevnadens skull.
Och det är precis vad som väntar oss framöver och vi kommer att klara av detta och mycket mer och större problem än så. Det beror på vår överlevnadsinstinkt
Citera
2025-07-23, 09:15
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Flera tusen svenskar som dör "i förtid" av cigaretter, socker, fetma, alcohol, fan och hans moster.

Synd att skrota väl fungerande bilar för att sälja nya som kommer ha en kortare livslängd, nu kör jag inte diesel och absolut inte el-bil. En väl omhändertagen dieselbil kan lätt hålla 50 år om inte rosten tar den med byte av slitdelar för en rimlig penning. När batteriet på elbilen är slut åker den på skroten (10-15 år) Lite som jämförelse med el-truckar på industrier, batteriet kosta halva truckens värde. De kar en väldigt kort livstid.

Är det miljömupperi det handlar och så vad kostar det inte miljön att producera nya elbilar i stället för att använda de fungerande bilar vi har hemma? När reparationerna börjar kosta halva bilens värde skrotar man den, det brukar vara rost.

Det är ju Tidö-regeringen, så det är knappast "miljömupperi" i ordets sanna betydelse. Däremot är det förstås också Tidö som (för att lyckas vinna riksdagsvalet 2022) lovade att sabba Sverige klimatpolitik och har också genomfört det vallöftet. År 2022 kändes "till 2030" långt, långt borta, speciellt i den rätt intensiva valkampanjen (där allt hängde på ett hår), men nu närmar det sig med stormsteg. Det har alltså inget med att "rädda klimatet" att göra, däremot allt med tvånget att köpa utsläppskrediter och betala andra "avgifter" om man inte fixar vad som gäller.

Krediterna, som alla fyra Tidö-partier nonchalant pekat på, är "säljarens marknad": man kan bara köpa sådana krediter som finns till salu och man måste betala det pris som efterfrågas (EU ETS). Och det är BARA EU-länder som gäller, man kan inte kompensera EUs klimatmål genom att göra jox i Afrika eller Sydamerika. Går man "på minus" kan man alltså ENDAST köpa rättigheter från nåt annat EU-land som går "på plus", och till det pris det landet vill sälja dem för. Själva uträkningarna och systemet är förstås extremt mycket mer komplicerat än så, men det är i princip vad det handlar om.

Sverige har tidigare upplagrade "kompensationer" som kan användas för att minska smällen till 2030, men det skulle innebära att man "tömmer banken" och tvingas leva ur hand i mun gällande framtiden (efter 2030).

Man kan tycka (och säga) precis vad man vill om EUs klimatsystem och/eller om "klimatarbetet" överlag, men det är som med skatter och Skatteverket, har man skatt att betala så måste man, annars kommer kronofogden och knackar på dörren. Det vet förstås M (vet inte riktigt hur de är med de andra tre partierna), och de har nu insett att de inte vill stå som skyldiga till att Sverige betalar miljarder "i onödan" till följd av den "Tidö-politik" som under M:s ledning sabbade det svenska klimatarbetet 2022-2026. Ett av M:s grundläggande huvudargument och en grundbult i deras politiska väsen och budskap är att de är "de ekonomiskt vuxna i rummet". Det rimmar illa med att en M-ledd regering på några år kört ner svensk klimatpolitik från en tredjeplats till nästsista plats i EU.

Det är inte alls bara frågan om att klara klimatbokföringen till 2030 heller, systemet fortsätter ju i ytterligare några decennier. Så om kurvorna pekar åt fel håll och man med nöd och näppe klarar 2030 med att betala "bara några miljarder" genom att tömma allt man har på banken så krävs en enorm och drakonisk samhällsförändring direkt efter 2030. För att knäcka de svenska utsläppskurvorna ner på den nivå där Sverige inte (årligen) måste punga ut med miljarder till andra EU-länder. M har därför ett politiska val med två alternativ: antingen 1) tror man att man kan "komma undan" utsläppssystemen (EUs och FNs) och fortsätter att ge blanka fan i "klimatpolitiska åtgärder", eller så 2) behöver man lägga om kursen så att Sverige klarar målen (inte minst eftersom Sverige tack vare utsläppsfri energiproduktion har stora chanser att göra det).

Min bedömning är att M insett att det enda logiska valet är nummer 2, som förstås står i rak motsats till de slogans man vann valet på 2022 (och som kräver en politik som också strider mot det s.k. Tidö-avtalet). Klimatkatastroferna kommer att bli allt värre och dugga allt tätare, och värmeböljor, torka, skyfall, översvämningar etc. etc. kommer i de länder som drabbas (mest) över tid att leda till ett enormt politiskt stöd för ännu hårdare klimatåtgärder. Och det gäller alla EU-länder förutom Sverige och Finland.

Det är, enligt mig, den egentliga orsaken till att den M-ledda Tidö-regeringen med glada miner accepterar den avsevärda skärpningen av besiktningsstandarden för partikelutsläpp. Som inte egentligen har nåt med "klimat" att göra, men som indirekt kommer att tvinga bort en massa (företrädesvis äldre) dieselbilar från marknaden. Inte bara privata bilar heller, det gäller ju ALLA registrerade fordon, också transportsektorn (bl.a.). Litet som med "AR15"-förbudet så går man över ån efter vatten, man använder sin politiska makt för att indirekt få till stånd effekterna av politiska beslut man inte officiellt vill stå för.
Citera
2025-07-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Jahopp bilmänniskor, vad tror vi om detta som EU vill trycka oss på?

https://carup.se/100-000-tals-kan-fa...-nya-reglerna/

Förstår inte i grunden hur bilarna ska underkännas? Är ju ytterst få bilar som är manipulerade i avgasreningen.

"Ett nytt besiktningspaket från EU-kommissionen är ute på remiss, och den svenska regeringen har skickat ett förslag till riksdagen som ska vara klart senast den 15 augusti. Om det godkänns väntar hårdare krav vid besiktning för miljontals fordon med fokus på utsläpp, säkerhet och digitalisering. Och hundratusentals svenska dieselbilar är i farozonen för de nya reglerna som redan införts i bland annat Tyskland och Belgien. "

Tillägg av mod enligt önskan från TS: Transportstyrelsens förslag från 2023 om vad det handlar om: https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftkvaliteten/

/Moderator

Det här skulle nybilsköpare ha meddelats redan när de köpte bilen annars skall detta vara ogiltigt.

Vet bil där det stod - avgasreningsdispens - upphör vid ägarbyte.

Här borde det stå - körförbud 1 jan 2027 - man kan inte bara hitta på en massa skit bakom ryggen o över folks huvuden - o kan man det då kan man inte köpa någon ting med längre hållbarhet än ett år
Citera
2025-07-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Det är ju det som miljötalibanerna är ute efter, total systemkollaps av hela Västvärlden.

Dessa sekter brukar vilja andra ont för egen bekostnad, dom är ofta skyldiga till hemska saker själva så dom vill ta med andra i fördärvet.

Hade du gått på Oxford Sreet i London i slutet av sjuttiotalet och snyter kolsvart så hade du nog fattat vad man stävar efter när man menar grön....
Citera
2025-07-23, 17:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har besiktat bilar i över 40 år och varje gång har dom mätt genom avgasröret, har man läckage i avgassystemet blir man underkänd. Är det jag som missförstår hur man ska mäta? Ska dom mäta ett par meter in i avgasröret?
Jag har inte fått en diesel avgasmätt på åratal. "Jaså en dajsel" säger de alltid på en av mina närliggande stationer, och så skiter de i att mäta. Har sedermera börjat besiktiga på ett annat ställe, och uppmärksammat att de inte mätt där heller. Förra gången frågade jag om detta och fick svaret att "äh, vi gör en okulär besiktning på dieslar, och ser det jävligt sotigt ut så mäter vi".

Vet inte varför, men antar att det helt enkelt aldrig är för högt k-värde på moderna oljeknackare om det inte syns någon svartrök.
Citera
2025-07-23, 17:17
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har inte fått en diesel avgasmätt på åratal. "Jaså en dajsel" säger de alltid på en av mina närliggande stationer, och så skiter de i att mäta. Har sedermera börjat besiktiga på ett annat ställe, och uppmärksammat att de inte mätt där heller. Förra gången frågade jag om detta och fick svaret att "äh, vi gör en okulär besiktning på dieslar, och ser det jävligt sotigt ut så mäter vi".

Vet inte varför, men antar att det helt enkelt aldrig är för högt k-värde på moderna oljeknackare om det inte syns någon svartrök.

Haru ny bil ella? På min gamla förra bil som gick på diesel från 07 brukade de mäta. Men det finns ju mycke slarvställe ute i sverje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in