2025-07-22, 11:42
Bannlyst
Slipper man alla idioter till SDare det är ju alltid positivt. En massa jävla barnmördare och idiotnormies
Citera
2025-07-22, 11:49
Medlem
SoberZealots avatar
Rubriken borde ändras. Bensinbilar kommer inte ha några problem, det är ju bara att tanka e85 inför besiktingen, så får man världens bästa värden.
Citera
2025-07-22, 11:49
Medlem
Durgas avatar
Åkte med en bil utan katalysator i många år, hällde i ett par dl rödsprit inför besiktningen och
fick beröm för rena avgasvärden.
Finns alltid vägar runt !
Citera
2025-07-22, 12:05
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Om man bara kunde säga upp alla de där vänsterliberala/kommunisterna, så vi slapp dem, hade vart det bästa.

Man måste vara när apå hjärndöd, för att tycka det är smart att skrota ut en hel bilflotta i förtid som redan är bland den renaste i världen, och sedan få alla att köpa nytillverkade bilar som knappt är mätbart bättre. Höjden av idioti är verkligen mind blowing..

Det blir ju ingen konsumtion om man inte skrotar. Folk kan ju inte hålla på och köra billiga bilar för 100000 kr. De måste upp och pröjsa miljoner för bilarna. Bilar ska bli en grej för rika.
Citera
2025-07-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Kör obesiktigat så är det inget problem då risken att bli stoppad är liten på tex landsbygd.
Japp. 1000kr böter 1x per år max.
Citera
2025-07-22, 12:10
Medlem
Distads avatar
Bra. Har man inte råd att uppgradera till fossilfritt bör man heller inte äga en bil.
Citera
2025-07-22, 12:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Håller med. Dock tycker jag som jag förstått det är just nu att reglerna inte bör gälla retroaktivt
Det ska det inte göra heller, det som föreslås är att besiktningen ska kontrollera att bilarna fortfarande uppfyller kravet som de uppfyllde när de såldes.
Ett återinförande av avgastest för dieslar helt enkelt, lite som röktäthet som kontrollerades förr, fast lite mer avancerat och inte lika elakt mot bilarna.

Om det införs så riskerar dieselägare att behöva se till att bilen är i bra skick och att avgasreningen fungerar som den ska. Det är väl bara bra, slipper vi sotande och stinkande dieslar.
Citera
2025-07-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Nu är jag mot besiktning som idé, men avgasvärden har ingenting med trafiksäkerhet att göra. Ren politisk aktivism av det hela. Miljözoner ska vi inte ens tala om, hur fan kan det vara lagligt.

Lagligt och lagligt, globalisterna gör som de vill..
Citera
2025-07-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det handlar väl om att man vill komma åt alla de som plockat bort partikelfilter och programmerat om bilens styrsystem för att inte klaga över det? För de mäter inte avgasvärdena på moderna bilar, de pluggar bara i datorn och kollar om det finns några felkoder. Men detta är bara vad jag tror det handlar om, och att få någon konkret information om det från media är ju omöjligt, eftersom ingen där har minsta förståelse om bilar.

Som jag fattar det är det en faktiskt mätning av avgasvärdena som ska göras, och även utan felkoder kan en motor pga slitage underkännas. Detta görs redan i tex Tyskland, och ganska många bilar underkända pga just det här kravet

Men håller med om att det är idioti.
Citera
2025-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det ska det inte göra heller, det som föreslås är att besiktningen ska kontrollera att bilarna fortfarande uppfyller kravet som de uppfyllde när de såldes.
Ett återinförande av avgastest för dieslar helt enkelt, lite som röktäthet som kontrollerades förr, fast lite mer avancerat och inte lika elakt mot bilarna.

Om det införs så riskerar dieselägare att behöva se till att bilen är i bra skick och att avgasreningen fungerar som den ska. Det är väl bara bra, slipper vi sotande och stinkande dieslar.

Se till och se till, är motorn lite sliten , (vilket den blir oavsett hur väl man sköter om den)så måste den renoveras, vilket är väldigt kostsamt. Det är INTE miljövänlig att skrota ut bilar som är i övrigt bra skick pga att de släpper ut lite för mycket partiklar.
Citera
2025-07-22, 12:54
Medlem
deerejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Minns, köpte en 88 ny i stället för en 89. Mer skit som kan gå sönder, kostar satan när det gör. utan vettig funktion (för mig)

De vill vi skall konsumera mera, köpa nytt i stället för att laga, helst skall man ju inte laga själv alls. Det gör att ekonomin rullar runt, folk får jobb och vi får betala för det.

Tänker konstigt nog på Microsoft som lägger ned stödet till milliontals datorer som fortfarande fungerar oh fyller sin funktion.. Hur kom jag att tänka på det?
KÖP NYTT, KÖP NYTT KÖP NYTT!

Precis.
Och att tillverka kostar också utsläpp. Bättre att fasa ut den naturliga vägen.
Citera
2025-07-22, 12:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distad
Bra. Har man inte råd att uppgradera till fossilfritt bör man heller inte äga en bil.

Korkat inlägg.
Du glömmer att världen lever i ett klassamhälle.

Att sitta på en hög häst och titta ned på andra människor för att dom har mindre pengar förändrar inte det globala klimatet i någon positiv riktning.

För den lokala närmiljön kanske det gör skillnad att ta bort alla fossila fordon, men för det globala klimatet lär det inte göra någon större skillnad att byta ut 1400 miljoner fossilfordon mot eldrivna fordon.

Vill du på allvar göra något för det globala klimatet så äger du ingen bil alls!
Vill du på allvar göra något för det globala klimatet så stryper du din konsumtion och ändrar ditt sätt att leva.

Ska det ske någon skillnad med det globala klimatet så måste mänskligheten sluta lyxkonsumera som om det fanns fem planeter.

Du och jag och vi andra som lever i dom rikare delarna av världen är dock INTE ett dugg intresserade av att minska vår konsumtion. Det enda vi är intresserade av är att plocka vartenda russin ur bullen fram till det att vi dör.

Det kommer inte att ske någon ändring förrän den dagen då politikerna börjar strypa människors konsumtion på allvar med lagar.

Hoppas dock att jag är nedgrävd när den dagen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in