Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Intressant. Hur hade reaktionerna sett ut om utställningen visade hängda muslimska kvinnor i slöja? Hade utredningen lagts ner lika kvickt då?
Installationen visade ju också en kvinna i slöja med ett dött barn i famnen, samt två palestinier i liksäckar. Det är i princip samma sak.
Jag förstår inte hur någon kan tolka det här "konstverket" som att upphovspersonen tycker att judar borde hänga i snaror eller som att "den kollektiva juden" nu utför en egen förintelse, som någon pajasexpert sa tidigt och därmed satte tonen för den här idiotiska debatten där politiker behöver överträffa varandra i fördömanden för att inte bli utmålade som antisemiter.
Med orden "
Jag tolkar budskapet att upphovsmännen menar att det som sker på Gazaremsan är ett folkmord likväl som att förintelsen var det. Att man synes jämföra Förintelsen med konflikten på Gazaremsan innebär inte heller enligt min bedömning att man förnekar, ursäktar eller uppenbart förringar folkmordet på judarna.", la åklagaren ner fallet.
Hon såg vad de flesta andra såg, nämligen att det inte handlar om några fritt hängande dockor som hyllar mördandet av judar, utan att verket understryker att något jämförbart med dåtidens skamfläck pågår i vår tid på Gazaremsan, och att omvärlden borde reagera lika kraftigt nu som då.