2025-07-30, 06:19
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-har-lagts-ned

Citera
2025-07-30, 07:11
Avstängd
kackelstinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Dom som hängde upp dockorna är nazister.
Tillåt mig att tvivla. Jag är 99% säker på att de ansvariga brukar ses i vänsterns demonstrationståg iförda palestinasjalar.
Citera
2025-07-30, 07:34
Intressant. Hur hade reaktionerna sett ut om utställningen visade hängda muslimska kvinnor i slöja? Hade utredningen lagts ner lika kvickt då?
Citera
2025-07-30, 08:04
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackelstina
Tillåt mig att tvivla. Jag är 99% säker på att de ansvariga brukar ses i vänsterns demonstrationståg iförda palestinasjalar.

Exakt. Såklart det var Palestina-nazisterna som hängde upp dockorna. Hade det däremot varit NMR som hängt upp dockorna hade det självklart lett till fällande domar och fördömanden från kultureliten.

Palestina-nazisterna fick precis bekräftat att dom kan göra vad dom vill även i fortsättningen utan konsekvenser.
Citera
2025-07-30, 08:06
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Intressant. Hur hade reaktionerna sett ut om utställningen visade hängda muslimska kvinnor i slöja? Hade utredningen lagts ner lika kvickt då?

Du vet svaret själv. Självklart att det blivit ramaskri.

Muslimer är skyddade i Sverige till skillnad från judar.
Citera
2025-07-30, 09:48
Medlem
Citat:

Installationen visade ju också en kvinna i slöja med ett dött barn i famnen, samt två palestinier i liksäckar. Det är i princip samma sak.

Jag förstår inte hur någon kan tolka det här "konstverket" som att upphovspersonen tycker att judar borde hänga i snaror eller som att "den kollektiva juden" nu utför en egen förintelse, som någon pajasexpert sa tidigt och därmed satte tonen för den här idiotiska debatten där politiker behöver överträffa varandra i fördömanden för att inte bli utmålade som antisemiter.

Med orden "Jag tolkar budskapet att upphovsmännen menar att det som sker på Gazaremsan är ett folkmord likväl som att förintelsen var det. Att man synes jämföra Förintelsen med konflikten på Gazaremsan innebär inte heller enligt min bedömning att man förnekar, ursäktar eller uppenbart förringar folkmordet på judarna.", la åklagaren ner fallet.

Hon såg vad de flesta andra såg, nämligen att det inte handlar om några fritt hängande dockor som hyllar mördandet av judar, utan att verket understryker att något jämförbart med dåtidens skamfläck pågår i vår tid på Gazaremsan, och att omvärlden borde reagera lika kraftigt nu som då.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2025-07-30 kl. 09:53.
Citera
2025-07-30, 10:18
Medlem
Klokt beslut av åklagaren.
Citera
2025-07-30, 11:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Om syftet hade varit att protestera mot att de hängdes, ja.

Om man visar människor som avrättas kan det vara en uppmaning till att sluta döda dessa människor, eller så kan det vara en uppmaning att börja döda dem. Det beror på sammanhanget.

Jag tycker denna nödvändiga analys ligger på en sjuårings nivå, men tydligen har väldigt många vuxna svenskar inklusive ministrar och professorer svårt med det, vilket väl säger något om nivån på samhällsdebatten i Sverige och hur många som är beredda att fördumma den pga att man vill använda den ideologiskt.

Så svaret på din fråga är att det beror på vad uppmaningen innebär.
Citera
2025-07-30, 11:17
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://www.folkbladet.nu/2025-07-19...er-brott-0a101

Citat från folkbladet

Vid lunchtid under fredagen inträffade det en performance art demonstration i Vänortsparken, Umeå.

Dockor i blårandiga skjortor med davidsstjärna på bröstet hängdes upp i snaror.

Nedanför var det en person med en palestinasjal, även känd som en keffiyeh, över ansiktet. I famnen hade personen en docka som liknar en bebis.

Ovanför detta stod det ”Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord” och bredvid stod två Palestinaflaggor.

Någon som vet mer?

Vad tycker ni om jämförelsen?

Varför i helvete kunde man inte bara plocka ner skiten och gå vidare med utredning av riktiga brott?
Är det värt att lägga ned tid, pengar och resurser på det här om det enda konkreta budskapet var "Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord"??? Jag menar vem skulle öht kunna motsäga att ett folkmord är ett folkmord?

All den här överdrivna lättkränktheten . . .
Jag köpte helt nyligen en möbel på Ikea - Kan de ha utgjort hets mot folkgrupp?
Citera
2025-07-30, 11:36
Avstängd
kackelstinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Exakt. Såklart det var Palestina-nazisterna som hängde upp dockorna. Hade det däremot varit NMR som hängt upp dockorna hade det självklart lett till fällande domar och fördömanden från kultureliten.
Du tror inte att det är kontraproduktivt för er judar att gnälla om att varenda människa som inte gillar att IDF skjuter kvinnor och barn är "nazister"?
Citera
2025-07-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kackelstina
Du tror inte att det är kontraproduktivt för er judar att gnälla om att varenda människa som inte gillar att IDF skjuter kvinnor och barn är "nazister"?

Alla som inte håller med dig är judar. Du använder det som ett skällsord. Hur tycker du att det funkar för dig?
Citera
2025-07-30, 11:58
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Det fanns även dockor föreställande döda muslimer i samma installation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in