2025-07-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att du helt saknar argument för spöken betyder inte att de finns. Tror du att jorden är platt också? Förvånar mig inte det minsta.

Och hitta länkar på nätet klarar du inte av och läsförståelsen är det inget vidare med heller...
Citera
2025-07-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Och hitta länkar på nätet klarar du inte av och läsförståelsen är det inget vidare med heller...
Jag hittar faktiskt inga länkar som påvisar spöken. Det finns liksom inga sådana. Det finns ingenting som visar att det finns spöken. Det finns bara i din fantasi. Alternativt, länka! Hur svårt kan det vara?

Att jag skulle tro att jorden var platt eller argumentera som en sådan var bara så dumt som jag kunde inget annat än skriva som jag gjorde.

Du är helt ignorant inför vetenskap, inte jag.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-26 kl. 22:02.
Citera
2025-07-27, 12:24
Medlem
Citat:
Det är väl ditt problem om du är stängd och inte vill ta del av den bevisföring som finns om spöken. Jag och många andra har upplevt och vet att spöken finns som fenomen. Du har ju inte ens besvärat dig att kolla det okända programmet....

Det finns inte som fenomen på så vis att det skulle röra sig om avlidna människor, eftersom det inte finns något liv efter döden. Hur vet vi det? Vi vet idag med nära hundraprocentig säkerhet att hjärnan skapar ditt medvetande och dina upplevelser. Det finns inget som kan fortsätta utan hjärnaktivitet. Alla misslyckade OBE-experiment genom åren är den definitiva spiken i kistan för utomkroppslighet och en själ. Så vad det än handlar om är det inte några andar.
Citera
2025-07-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det finns inte som fenomen på så vis att det skulle röra sig om avlidna människor, eftersom det inte finns något liv efter döden. Hur vet vi det? Vi vet idag med nära hundraprocentig säkerhet att hjärnan skapar ditt medvetande och dina upplevelser. Det finns inget som kan fortsätta utan hjärnaktivitet. Alla misslyckade OBE-experiment genom åren är den definitiva spiken i kistan för utomkroppslighet och en själ. Så vad det än handlar om är det inte några andar.

Finns ändå en massa annan forskning/erfarenheter som motsäger detta som t ex tidigare liv regressioner osv. Somliga medium är också väldigt duktiga på at plocka upp människospöken och liknande fenomen som ständigt återkommer där, också samma historier som att gå mot ljuset, anhöriga på andra sidan osv. Gör om gör rätt...
Citera
2025-07-27, 16:06
Medlem
Citat:
Finns ändå en massa annan forskning/erfarenheter som motsäger detta som t ex tidigare liv regressioner osv. Somliga medium är också väldigt duktiga på at plocka upp människospöken och liknande fenomen som ständigt återkommer där, också samma historier som att gå mot ljuset, anhöriga på andra sidan osv. Gör om gör rätt...

Nej, finns inga bevis alls för att något sker utanför hjärnaktivitet så där har du fel tyvärr.
Citera
2025-07-27, 18:26
Medlem
Citat:
Nej, finns inga bevis alls för att något sker utanför hjärnaktivitet så där har du fel tyvärr.

Med det man kan mäta med dagens instrument, människan är än så länge betydligt mer finkalibrerad och kan uppfatta finare signaler.
Citera
2025-07-27, 18:31
Medlem
Citat:
Med det man kan mäta med dagens instrument, människan är än så länge betydligt mer finkalibrerad och kan uppfatta finare signaler.
Om du tror att man måste ha mätinstrument för att påvisa saker, så är din kunskap om vetenskap rejält bristfällig.
Citera
2025-07-27, 18:32
Medlem
Citat:

"än så länge"? Okej jag missförstod dig nog. Men det är sak samma. För det du gör är bara att påstå massa saker utan tillräcklig grund. Alla väl kontrollerade experiment har failat, det är faktum.
Senast redigerad av Tandan 2025-07-27 kl. 18:35.
Citera
2025-07-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du tror att man måste ha mätinstrument för att påvisa saker, så är din kunskap om vetenskap rejält bristfällig.

Det är ju därför det är så bra att vi har duktiga medium som kan påvisa en massa utan olika mätinstrument...
Citera
2025-07-27, 18:37
Medlem
Citat:
"än så länge"? Okej jag missförstod dig nog. Men det är sak samma. För det du gör är bara att påstå massa saker utan tillräcklig grund. Alla väl kontrollerade experiment har failat, det är faktum.

Fast du verkar ju utgå från kunskapsläget som råder just nu... Sedan kan det ju alltid debatteras vad som är "tillräcklig grund" och vad som anses vara bevis. För oss "troende" finns redan idag fungerande metoder som bevisar spökfenomenet även om samhället officiellt inte gör det.
Citera
2025-07-27, 18:39
Medlem
Citat:
Fast du verkar ju utgå från kunskapsläget som råder just nu...
Ja, det är liksom vitsen med vetenskap. Annars är det en tro.
Citat:
Sedan kan det ju alltid debatteras vad som är "tillräcklig grund" och vad som anses vara bevis. För oss "troende" finns redan idag fungerande metoder som bevisar spökfenomenet även om samhället officiellt inte gör det.
Det beror på att det ni använder er av inte är vetenskap utan tro.

Det är helt okej att du tror på spöken, men påstå inte att det är bevisat att det finns, då är du inte seriös.
Citera
2025-07-27, 18:45
Medlem
Citat:
Fast du verkar ju utgå från kunskapsläget som råder just nu... Sedan kan det ju alltid debatteras vad som är "tillräcklig grund" och vad som anses vara bevis. För oss "troende" finns redan idag fungerande metoder som bevisar spökfenomenet även om samhället officiellt inte gör det.

Det har gjorts kontrollerade experiment på olika paranormala fenomen i över hundra år. En lång lista finns på priser på stora summor som utlovats till den som demonstrerat förmågan. Ingen har någonsin vunnit ett enda av dessa många priser. Det finns inget liv efter döden. 90% ungefär upplever inget alls vid klinisk död och hjärtstopp. NDU:s är extremt varierande efter kultur och individ. Finns det ett unikt efterliv för varje människa då tror du? Hur är det med djurriket? Det går liksom inte logiskt ihop alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in