Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Personer med samröre i terrorklassade organisationer ska naturligtvis inte tillåtas ha vapen. Det måste vara bland det sjukaste jag hört.
Bara för att det är din favoritorganisation lär du väl inte förstå så bra, men jag gissar att du inte vill att Hamas i Sverige ska få ha vapen.
Personer som _inte bryter mot lagen_ ska _naturligtvis_ kunna få licens för vapen för jakt eller sportskytte.
Din åsikt att "personer med samröre i terrorklassade organisationer" inte ska ha det är inte bara befängd, den är också helt rättsosäker och ett sluttande plan.
Skulle folk som kända jägare som Jan Guillou inte kunna ha vapen, för att han varit del av Palestinarörelsen på 70-talet? Skulle inte jägare som skänkt till bistånd till t.ex. "UNRWA" inte kunna ha vapen?
Och vad menar du med "samröre med"? Var drar du gränsen? "Olles farsas brevbärares svågers fd studentkompis lillebror har klistrat upp BSS-dekaler i villaområdet när han var tonåring på 80-talet - Olle ska inte kunna få en licens för en.22a för att hålla sorken stången på sin åker"?
Det - om något - är befängt.
Och om en grupp blir "terroriststämplad" i ett land betyder inte heller det att det bör vara ett hinder för att få licens i ett annat, så länge man håller sig till det landets regler? Just Sverige har ju saker och ting som "föreningsfrihet", "uttrandefrihet" och andra former av just åsiktsfrihet - JUST för att det inte ska vara OLAGLIGT att inte tycka precis som du. Det måste du ju ändå tycka är rätt rimligt?
Var du än står på den politiska skalan kommer du vid varje allmänt val kunna läsa ut av resultatet att det finns en MÄNGD människor som INTE tycker som du. Tycker du att det är rimligt att samtliga dessa ska ses som kriminella - och förhindra dem möjligheten att t.ex. jaga?
Nä, här blev det lite snedtänkt, tror jag bestämt.