2025-07-15, 09:00
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Det är enligt Högsta förvaltingsdomstolen
helt ok för män och kvinnor inom Nordiska motståndsrörelsen att äga jakt och prickskyttevapen

Citat:
Kan du förklara rättens motivering till den friande domen i Högsta förvaltningsdomstolen?

De skrev kort och gott att alla har rätt att utan ingripande eller repressalier uttrycka åsikter, delta i demonstrationer och vara medlemmar i organisationer och att ett vapentillstånd inte kan återkallas enbart på grund av en persons åsikter eller medlemskap i en politisk organisation eller deltagande i möten och manifestationer anordnade av organisationen. Vidare konstaterade de att Polismyndigheten inte hade framfört några argument eller bevis för att jag som individ skulle vara olämplig att inneha vapen.

https://xn--motstndsrrelsen-llb70a.s...bias-lindberg/

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Personer med samröre i terrorklassade organisationer ska naturligtvis inte tillåtas ha vapen. Det måste vara bland det sjukaste jag hört.
Bara för att det är din favoritorganisation lär du väl inte förstå så bra, men jag gissar att du inte vill att Hamas i Sverige ska få ha vapen.

Att sprida information om folkutbyte och judisk makt är inte terrorism, att polisen har gått in i hans lägenhet har således inget med Organisationen i sig att göra.
Citera
2025-07-15, 09:49
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Personer med samröre i terrorklassade organisationer ska naturligtvis inte tillåtas ha vapen. Det måste vara bland det sjukaste jag hört.
Bara för att det är din favoritorganisation lär du väl inte förstå så bra, men jag gissar att du inte vill att Hamas i Sverige ska få ha vapen.

Personer som _inte bryter mot lagen_ ska _naturligtvis_ kunna få licens för vapen för jakt eller sportskytte.

Din åsikt att "personer med samröre i terrorklassade organisationer" inte ska ha det är inte bara befängd, den är också helt rättsosäker och ett sluttande plan.

Skulle folk som kända jägare som Jan Guillou inte kunna ha vapen, för att han varit del av Palestinarörelsen på 70-talet? Skulle inte jägare som skänkt till bistånd till t.ex. "UNRWA" inte kunna ha vapen?

Och vad menar du med "samröre med"? Var drar du gränsen? "Olles farsas brevbärares svågers fd studentkompis lillebror har klistrat upp BSS-dekaler i villaområdet när han var tonåring på 80-talet - Olle ska inte kunna få en licens för en.22a för att hålla sorken stången på sin åker"?

Det - om något - är befängt.

Och om en grupp blir "terroriststämplad" i ett land betyder inte heller det att det bör vara ett hinder för att få licens i ett annat, så länge man håller sig till det landets regler? Just Sverige har ju saker och ting som "föreningsfrihet", "uttrandefrihet" och andra former av just åsiktsfrihet - JUST för att det inte ska vara OLAGLIGT att inte tycka precis som du. Det måste du ju ändå tycka är rätt rimligt?

Var du än står på den politiska skalan kommer du vid varje allmänt val kunna läsa ut av resultatet att det finns en MÄNGD människor som INTE tycker som du. Tycker du att det är rimligt att samtliga dessa ska ses som kriminella - och förhindra dem möjligheten att t.ex. jaga?

Nä, här blev det lite snedtänkt, tror jag bestämt.
Citera
2025-07-15, 10:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incontinentia
Så om USA terrorklassar Pingströrelsen så ska dess medlemmar inte få äga vapen i Sverige?
Om det är terrorklassning av okynne skulle jag svara nej på frågan. Om Pingströrelsen var jämförbar med det aktuella fallet är mitt svar ja.
Citera
2025-07-15, 10:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Det är enligt Högsta förvaltingsdomstolen
helt ok för män och kvinnor inom Nordiska motståndsrörelsen att äga jakt och prickskyttevapen

Att sprida information om folkutbyte och judisk makt är inte terrorism, att polisen har gått in i hans lägenhet har således inget med Organisationen i sig att göra.
Och att försvara sitt hem är inte heller terrorism som Hamas skulle sagt.
Citera
2025-07-15, 10:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Personer som _inte bryter mot lagen_ ska _naturligtvis_ kunna få licens för vapen för jakt eller sportskytte.

Din åsikt att "personer med samröre i terrorklassade organisationer" inte ska ha det är inte bara befängd, den är också helt rättsosäker och ett sluttande plan.

Skulle folk som kända jägare som Jan Guillou inte kunna ha vapen, för att han varit del av Palestinarörelsen på 70-talet? Skulle inte jägare som skänkt till bistånd till t.ex. "UNRWA" inte kunna ha vapen?

Och vad menar du med "samröre med"? Var drar du gränsen? "Olles farsas brevbärares svågers fd studentkompis lillebror har klistrat upp BSS-dekaler i villaområdet när han var tonåring på 80-talet - Olle ska inte kunna få en licens för en.22a för att hålla sorken stången på sin åker"?

Det - om något - är befängt.

Och om en grupp blir "terroriststämplad" i ett land betyder inte heller det att det bör vara ett hinder för att få licens i ett annat, så länge man håller sig till det landets regler? Just Sverige har ju saker och ting som "föreningsfrihet", "uttrandefrihet" och andra former av just åsiktsfrihet - JUST för att det inte ska vara OLAGLIGT att inte tycka precis som du. Det måste du ju ändå tycka är rätt rimligt?

Var du än står på den politiska skalan kommer du vid varje allmänt val kunna läsa ut av resultatet att det finns en MÄNGD människor som INTE tycker som du. Tycker du att det är rimligt att samtliga dessa ska ses som kriminella - och förhindra dem möjligheten att t.ex. jaga?

Nä, här blev det lite snedtänkt, tror jag bestämt.
Terrorklassning används för att förhindra att oskyldiga människor blir offer för våldsbejakande sinnessjuka människor och jag är etthundratio procent för sådan lagstiftning. Det är jättebra.
SÄPO borde ha stenkoll på dessa, ofta autistiska, vapen- och militärintresserade "nationella". Om man har samröre med NMR, då ska man inte få ha vapen.

Jag ska erkänna att jag inte orkade läsa ditt inlägg. Jag började men det var fruktansvärt dåligt och det gick bara inte att fortsätta.
Citera
2025-07-15, 10:53
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Terrorklassning används för att förhindra att oskyldiga människor blir offer för våldsbejakande sinnessjuka människor och jag är etthundratio procent för sådan lagstiftning. Det är jättebra.
SÄPO borde ha stenkoll på dessa, ofta autistiska, vapen- och militärintresserade "nationella". Om man har samröre med NMR, då ska man inte få ha vapen.

Jag ska erkänna att jag inte orkade läsa ditt inlägg. Jag började men det var fruktansvärt dåligt och det gick bara inte att fortsätta.

Terrorklassning används för att förhindra...

Citera
2025-07-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsLauder
Jag känner personen och hen var inte medlem i något. Hen hade blivit falsk angiven av någon som "trodde" att han var medlem. Sen blev det personligt när myndigheterna på ett rättsvidrigt sätt fattade beslut om att ta ifrån hens jaktvapen som var hens enda passion i livet och hen bad dom fara åt helvete, sen händer detta. Det är en prestigekamp från myndigheternas sida för att skapa samhällsfiender där det inte finns några samt att rasta "insatsstyrkan" Slut spekulerat....

Fast även om beslutet togs på felaktiga grunder visade det sig ju vara korrekt i efterhand.
Citera
2025-07-15, 12:12
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Så om USA terrorklassar Pingströrelsen så ska dess medlemmar inte få äga vapen i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Tycker du NMR och pingströrelsen är jämförbara?
Citat:
Det är irrelevant.
Nej, eftersom du jämför dom med varandra så är det ju relevant ifall pingströrelsen kan likställas med NMR.
Citera
2025-07-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Nej, eftersom du jämför dom med varandra så är det ju relevant ifall pingströrelsen kan likställas med NMR.
Det kan vara vad fan som helst, det kan vara Hammarby IF. Bara för att USA terrorklassar nåt som existerar i Sverige så ska det inte automatiskt innebära att dess medlemmar inte får äga vapen. USA ska inte bestämma över oss, det ska vi själva göra.
Citera
2025-07-15, 12:42
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Det kan vara vad fan som helst, det kan vara Hammarby IF. Bara för att USA terrorklassar nåt som existerar i Sverige så ska det inte automatiskt innebära att dess medlemmar inte får äga vapen. USA ska inte bestämma över oss, det ska vi själva göra.

Korrekt.

Organisationer som "terrorklassats" i Sverige är de som vi som svenskar ska se som "terrorister".

Det är f.ö. EUs "terrorlista" som gäller i Sverige.

Och Nej - NMR är inte med på den (heller).

(Om man händelsevis vill läsa vilka organisationer som finns med på den kan man kolla på Europaportalen... https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...&from=en#anx_1 )
Citera
2025-07-15, 15:51
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Och att försvara sitt hem är inte heller terrorism som Hamas skulle sagt.
Precis
Dock så handlar inte det här om det du tar upp.
Nordiska motståndsrörelsen är inte klassad som en terroorganisation i varken Sverige eller i Europa, av förklarliga skäl, de ägnar sig helt enkelt inte åt sådant.
Högsta förvaltningsrätten har sagt sitt och den här personen som tråden handlar om har inte blivit av med sina vapen på grund av någon typ utav samröre med Organisationen, utan det handlar om annat.

Citat:
Kan du förklara rättens motivering till den friande domen i Högsta förvaltningsdomstolen?
De skrev kort och gott att alla har rätt att utan ingripande eller repressalier uttrycka åsikter, delta i demonstrationer och vara medlemmar i organisationer och att ett vapentillstånd inte kan återkallas enbart på grund av en persons åsikter eller medlemskap i en politisk organisation eller deltagande i möten och manifestationer anordnade av organisationen. Vidare konstaterade de att Polismyndigheten inte hade framfört några argument eller bevis för att jag som individ skulle vara olämplig att inneha vapen.

Senast redigerad av KjelleBenchpress 2025-07-15 kl. 15:54.
Citera
2025-07-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress

Högsta förvaltningsrätten har sagt sitt och den här personen som tråden handlar om har inte blivit av med sina vapen på grund av någon typ utav samröre med Organisationen, utan det handlar om annat.

Det är i och för sig ganska så klart utifrån nuvarande och tidigare rapportering rörande mannens vapenlicens att det är NMR som är problemet, oavsett vad du gissar dig till.

Citat:
Att återkalla hans vapenlicens ansåg mannen vara politisk förföljelse och han hävdade att polismyndigheten därför gjorde sig skyldig till brott med högre straffvärde än hans egna lagöverträdelser.

Rätten argumenterade för motsatsen. ”Den föreningsfrihet som XX hänvisar till är en grundläggande rättighet men har inget samband med tillstånd att ha vapen”.

Anknytningen till nazistmiljön låg mannen i fatet. Vapen kan komma att missbrukas även om risken inte är konkret, ansåg Förvaltningsrätten.

https://www.op.se/2025-07-11/lag-i-t...illbaka-vapen/

Citat:
Det hade framkommit att mannen var medlem i Nordiska motståndsrörelsen. Säpos analys av rörelsen är att den har en våldsam framtoning och att flera anhängare dömts för grova och ideologiskt motiverande våldsbrott. Det ledde till beslut om att ta tillbaka tillståndet att inneha vapen.

https://www.op.se/2023-05-15/polisen...t-infor-ratta/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in