2025-07-07, 18:53
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Du lär inte få 100g av en enda planta, men en enda planta låtsas polisen om som att du sitter på 20kg Cannabis.

Dessutom är det ju bara max 20-25% av blomman som är narkotikaklassad så det är ju ännu fånigare än så.
Citera
2025-07-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Av vilken orsak höll sig "knarkbaronen" undan lagen i 30 år?

Antog vid en första överblick att han sysslade med sin brottslighet i det fördolda för att på detta sätt hålla sig undan lagen. Nu har det i tråden framkommit att han hade 22 punkter i belastningsregistret så jag var kanske väl snabb i min rubriksättning. Här tycks det tvärt om inte ha smugits så mycket.

Mycket få människor är helt öppna med sin brottslighet. Orsaken till att det smygs med brottsligheten kan tänkas vara olika för olika personer men några tänkbara orsaker är:

* Rädsla för straff – Att bli upptäckt kan leda till böter, fängelse eller andra rättsliga konsekvenser vilket denne man fick erfara.

* Skam och skuld – Många känner skam över sitt agerande och vill inte att omgivningen ska veta vad de har gjort. Vad skulle lilla mamma säga om knarkdomen, och de trevliga killarna i rotarysällskapets hästpoloförening?

* Rädsla för sociala konsekvenser – De vill undvika att förlora sitt rykte, jobb, familj eller vänner.

* Ekonomisk vinning – Genom att dölja brott kan de fortsätta tjäna pengar eller undvika förluster.

* Makt och kontroll – Att dölja brott kan vara ett sätt att behålla makt över andra, t.ex. i missbrukarrelationer eller organiserad brottslighet.

* Skydda medbrottslingar – De vill inte förråda andra som är inblandade.

* Normer i kriminella miljöer – Tystnad och hemlighetsmakeri är ofta en del av kulturen inom kriminella kretsar.

* Undvika stigma – Även om de inte åker fast juridiskt kan ett avslöjande leda till social stämpling och utanförskap.

* Förnekelse – Vissa intalar sig själva att det de gör inte är "riktigt" brottsligt, och döljer det även för sig själva.

* Rädsla för våld eller hämnd – I vissa fall kan avslöjanden leda till hot eller attacker från andra brottslingar.

* Skydda familjen – De vill inte dra in sina nära och kära i konsekvenserna av sina handlingar. Finns minderåriga barn med i bilden kan det börja kännas obehagligt då soc börjar ställa frågor.

* Bevara en fasad – De vill upprätthålla bilden av att vara laglydiga och "vanliga" människor.

* Det kan bli en vana. Att dölja brott kan bli ett automatiskt beteende efter lång tids brottslighet.

* Rädsla för försämrade möjligheter på arbetsmarknaden. Många tjänster kräver utdrag från belastningsregistret. Brott som rör narkotika kan innebära att socialstyrelsen nekar dig läkarlegitimation trots att du klarat utbildningen.

* Manipulation och strategi – Vissa använder lögner och hemligheter som verktyg för att manipulera andra eller upprätthålla bedrägerier.
Citera
2025-07-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Han odlade cannabis medan Sverige producerar och säljer krigsmateriel för export - att användas för att döda. Ja, även kvinnor och barn. Så spela inte upprörd.

Nej då inte alls. Bofors tex tillverkar ju försvarskanoner i all evighet.

Neutrala Sverige var ju alltid så fredligt och fromt…
Citera
2025-07-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Hur är det lite "hårt"? Dags att slänga av silkesvantarna bara GUD vet hur många liv hans drogodlingar senare skulle förstöra om han inte blev påkommen. Dessutom vet vi inte vad han gjort tidigare eller om han glidit runt med bidrag under vistelsen här. Skulle gissa på EU-medborgare eller typ bosniak eller alban som är säkra länder att utvisa till.

Nja cannabis förstör inga liv,
Citera
2025-07-07, 21:41
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
GP: "Enorm cannabisodling avslöjad i Storgöteborg" (betalvägg)

Nu blir jag väldigt nyfiken, inte på exakt vem denna person är men vilket land han kommer ifrån och under vilka omständigheter han har varit här. Kan man utvisas som svensk medborgare? Förmodligen inte. I så fall har han varit här i 30 år utan att vara medborgare. Hur då? EU-land?

Jag måste medge att det känns lite hårt med utvisningen i det här fallet om han nu varit här i 30 år, men samtidigt - är detta en low-life som drivit runt och gjort småbrott hela tiden så är det ju dags för länge sedan. Vore som skrivet intressant att läsa bakgrunden till straffet och utvisningen!

Det finns såvitt jag vet endast två tänkbara orsaker till att man inte är svensk medborgare efter 30 år i landet:
1: Personen har ansökt om medborgarskap, men fått ansökan avslagen.
2: Personen har inte brytt sig om att ansöka om svenskt medborgarskap.

En god vän till mig, avliden sedan några år, brydde sig aldrig om att söka medborgarskap i Sverige. Hon levde ett alldeles vanligt liv i Sverige i 40 års tid, jobbade och betalade skatt. Och begick inga brott. Hon förblev medborgare i Västtyskland/Tyskland livet ut.

Tänk dessutom på att en av våra nationalskalder, Cornelis W, aldrig blev svensk medborgare!
Citera
2025-07-07, 22:16
Medlem
Hur kan man leva i sverige 30 år utan att inge vara / vilja bli medborgare ? Vad gör man här då egentligen
Citera
2025-07-08, 00:50
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
” bara GUD vet hur många liv hans drogodlingar senare skulle förstöra”

Han har odlat cannabis, inte kokat Crack!

Nu kommer detta låta som att jag är extremt emot cannabis som drog, det är jag verkligen inte.
Däremot är det inte svårt att se hur 100kg röka hade kunnat starta div blodsbad, samt att det säkert finns någon som genom sitt bruk av CB hamnar i kretsar där även tyngre droger används, och på så sätt leder till ett förstört liv.

Som sagt det är inte cannabis i sig som är problemet, men sättet det hanteras av Sverige är faktiskt skadligt.
Citera
2025-07-08, 04:36
Medlem
Hahaha nej! Men i dehär jävla landet låter vi mördarna stanna!

Utvisning för att odla plantor. Herrejösses. Det är inte mord vi pratar om
Citera
2025-07-08, 05:54
Medlem
Men hallå..är det verkligen ingen av er Tomtar som har aning om VART i Ale kommun detta skedde??🤔🤔
Citera
2025-07-08, 08:12
Medlem
Kan inte någon säga vem det är i stället för att diskutera narkotikapolitik?

Jag tvivlar för övrigt på att det är en hjärnkirurg eller kärnfysiker som kom till Sverige, flitigt jobbade och bidrog och sen startade en cannabisodling vid sidan av……
Citera
2025-07-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur kan man leva i sverige 30 år utan att inge vara / vilja bli medborgare ? Vad gör man här då egentligen
Äter, super och knullar såklart. Det hade jag gjort om jag levde i exempelvis Mexiko.
Citera
2025-07-08, 10:24
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Dom skrev inte 'knarkfabrik' i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in