Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Kanske det. Men min viktigaste fråga, för mig iaf, svarade du inte på:
Varför ska man värdera livet utifrån hur det (inte) ter sig när man är död?
Det är ju bara medan man lever som man öht kan ha någon uppfattning om någon betydelse eller något annat öht. För en DÖD person spelar ingenting någon roll, och inte heller hur länge de levde. För en fortfarande levande person kan det finnas massor med grejer som denne vill hinna göra och vara med om innan döden, t ex att få barn eller barnbarn etc. Större chans om man lever längre. Större risk att man missar saker om man dör tidigare.
Jag hade en rätt lång dialog med en miljökämpe som hade starka åsikter för att rädda planeten ...
Hans argument var ju att vi måste tänka på miljön och för att jorden måste bevaras...! Ganska självklara åsikter för en miljövän
Men då testade jag att ställa lite djupare frågor till honom ...
Varför måste planeten bevaras ?
Varför måste liv finnas på jorden ?
Först blev han såklart arg och tyckte frågorna var korkade och idiotiska men jag stod på mig och sa : Varför igen..?
Efter 20 min så sa :
Du har rätt jag har bara kämpat för att det ska finnas liv på jorden och miljön inte ska bli förstörd men jag vet eg inte varför jag tycker det är viktigt att jorden inte går under !
För eg så skiter jag i att jorden inte gått att leva på och Istider och annat har ju stört allt liv oavsett ...och eg så stör det mig inte heller om en asteroid slår ut Jorden ur sina bana heller !
Han avslutade med att han kanske eg inte brydde sig om jorden inte ens fanns utan att det är hans nuvarande medvetande som blir ett driv .
Lite så menar jag att alla får denna insikt någongång i livet...
Allt har betydelse men samtidigt så har ingenting betydelse...!