2025-07-05, 16:28
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Så alla stora filosofer och människor som tänker på livets betydelse är deprimerade ?

Annars har du helt missförstått poängen hör !

Till en viss grad. Lever du inte i nuet, utan fyller huvudet med dåtid, framtid och djupa frågor.. Ja, då är du nog lite deprimerad.
Själv har jag haft likadana tankar, gått på djupet med dom.
Men det är jag klar med, och jag mår mycket bättre.
Citera
2025-07-05, 16:40
Medlem
Citat:
Indirekt så säger du såhär :

När du fått chansen på jorden så ta till vara på den och försök gör den så meningsfull som möjligt !

Men samtidigt menar du också att när man dör så raderas allt minne från att du ens existerat på jorden !

Min poäng var att det inte är alltså någon skillnad på en bebis som dör eller en 85åring på ålderdomshemmet !

Visst kan du säga att bebisen inte fick uppleva livet medans jag menar att det kvittar !

Jag skrev i tråden en hypotetisk fråga ..

Om jag påstår att levt 15 gånger på jorden och du endast 3 gånger !

Är du avundsjuk på mig ?

Om inte så bevisar du att livet som helhet är poänglöst men att nuet är viktigt för välmående. Det är ju inget jag säger emot !
Inte riktigt, jag säger visserligen att livet har betydelse när vi lever det.

Men jag menar också att livet i de absolut flesta fall är något positivt.
Att leva ett meningsfullt liv är bättre än att inte leva.

Så när en ung människa dör innan denna hunnit uppleva kärlek, funnit sig själv och hittat sin mening i livet så är detta negativt. Ja faktiskt tragiskt.

Sedan är jag minst sagt tveksam till hur dina resonemang fungerar moraliskt, är det helt betydelselöst om vi dödar barn eller unga människor? I så fall kan man ju motivera vad som helst. Tex skulle mitt liv bli bättre om jag var rikare. Då det är betydelselöst om någon mister livet skulle det ju vara en ren vinst om jag mördade mig till rikedom då jag ju kunde uppskatta den.
Citera
2025-07-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Till en viss grad. Lever du inte i nuet, utan fyller huvudet med dåtid, framtid och djupa frågor.. Ja, då är du nog lite deprimerad.
Själv har jag haft likadana tankar, gått på djupet med dom.
Men det är jag klar med, och jag mår mycket bättre.

Det är en myt att man bara lever i nuet..

Skitsamma ska inte öppna den dörren
Citera
2025-07-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Inte riktigt, jag säger visserligen att livet har betydelse när vi lever det.

Men jag menar också att livet i de absolut flesta fall är något positivt.
Att leva ett meningsfullt liv är bättre än att inte leva.

Så när en ung människa dör innan denna hunnit uppleva kärlek, funnit sig själv och hittat sin mening i livet så är detta negativt. Ja faktiskt tragiskt.

Sedan är jag minst sagt tveksam till hur dina resonemang fungerar moraliskt, är det helt betydelselöst om vi dödar barn eller unga människor? I så fall kan man ju motivera vad som helst. Tex skulle mitt liv bli bättre om jag var rikare. Då det är betydelselöst om någon mister livet skulle det ju vara en ren vinst om jag mördade mig till rikedom då jag ju kunde uppskatta den.

Nja, jag menar på att ett barn som dör i 5års åldern tar med sig lila mkt som du ..

Eftersom det är bara i ditt egna medvetande som det du upplevelser ens existerar ..

Det var därför jag frågar dig en hypotetisk fråga ..

Om vi säger att jag levt 15 gånger på jorden och du endast 3 gånger ..

Känner du avundsjuka till mig då ?

För annars svarar du ju på dina egna frågor om betydelsen...!

Vi pratar inte om att du i nuet äter en glass som du tycker är god och därför gillat du livet
Citera
2025-07-05, 17:09
Medlem
Citat:
Nja, jag menar på att ett barn som dör i 5års åldern tar med sig lila mkt som du ..

Eftersom det är bara i ditt egna medvetande som det du upplevelser ens existerar ..

Det var därför jag frågar dig en hypotetisk fråga ..

Om vi säger att jag levt 15 gånger på jorden och du endast 3 gånger ..

Känner du avundsjuka till mig då ?

För annars svarar du ju på dina egna frågor om betydelsen...!

Vi pratar inte om att du i nuet äter en glass som du tycker är god och därför gillat du livet

Men jag skriver ju att det är inte efter livet som betydelsen finns det är i livet.

Om jag fick reda på att jag skulle avrättas i kväll medan du skulle skonas så skulle jag absolut bli avundsjuk på dig.

Jag skulle även om jag inte vill det känna avund på personer med bättre liv än mig själv. Inget jag är stolt över men vi har alla våra svagheter.

Däremot har jag inte ens den minsta avund i att du levt fler år än mig.

Meningen finns i livet vi lever.
Citera
2025-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Men jag skriver ju att det är inte efter livet som betydelsen finns det är i livet.

Om jag fick reda på att jag skulle avrättas i kväll medan du skulle skonas så skulle jag absolut bli avundsjuk på dig.

Jag skulle även om jag inte vill det känna avund på personer med bättre liv än mig själv. Inget jag är stolt över men vi har alla våra svagheter.

När upplever du att ditt liv känns som mest meningsfullt. Är det tex:

1 När du är riktigt kär 🥰
2 När du dricker öl i solen 🤪
3 När du hjälper andra personer 💪

Tänk om man bara hade en dag kvar att leva, undrar vad man hade gjort då.
Citera
2025-07-05, 17:34
Medlem
Citat:

Men skriver vi inte samma sak då ?

Du är inte avundsjuk på att jag fått leva många gånger fler än dig på jorden men du blir avundsjuk om du avrättad men inte jag !

I det stora hela så vet vi att inget har någon betydelse då minnet raderas men sålänge vi lever och har ett minne så betyder nuet något !

Dock övertrumfar det stora hela genom att radera även minnen från nuet så det är komplext..

5 min innan avrättningen så kokar du av avundsjuka..

5 min efter så vet du inte ens om vad du var avundsjuk på...
Citera
2025-07-05, 18:05
Medlem
particulum1s avatar
Ju mer man värdesätter livet och vill leva det, desto större blir också tidens betydelse. Den framträder som något dyrbart, fylld av möjligheter, nyanser och djup. För den som däremot har tappat fotfästet och längtar bort, blir tiden tung, som något utdraget och utan riktning.

Båda upplevelserna vilar i en stark inre kraft. Den ena är vänd mot närvaro och intensitet, den andra mot stillhet och upplösning. Det handlar om en vilja att delta, känna och påverka, eller om en längtan att dra sig undan och försvinna.

Den som vill leva längre bär ofta på upplevelsen att tiden är värdefull men aldrig tillräcklig, vilket väcker en önskan om mer. Den som inte längre vill leva undgår den bördan, att ständigt väga tidens betydelse mot dess begränsning, men bär istället tyngden av den längtan som döden innebär.
Citera
2025-07-05, 18:32
Medlem
Citat:
Men skriver vi inte samma sak då ?

Du är inte avundsjuk på att jag fått leva många gånger fler än dig på jorden men du blir avundsjuk om du avrättad men inte jag !

I det stora hela så vet vi att inget har någon betydelse då minnet raderas men sålänge vi lever och har ett minne så betyder nuet något !

Dock övertrumfar det stora hela genom att radera även minnen från nuet så det är komplext..

5 min innan avrättningen så kokar du av avundsjuka..

5 min efter så vet du inte ens om vad du var avundsjuk på...

Vi kan inte gå tillbaka i tiden hur gärna vi än vill. Däremot lever vi nu och så länge vi lever och har hälsan så finns potentialen till ett meningsfullt liv.

Det är skillnaden jag ser ett värde i livet och potentialen i framtiden.
Citera
2025-07-05, 19:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolivesmatter25
Även om de flesta människor är korkade, så måste man vara helt fantastiskt korkad för att tro på något sådant som gudar. Religion är ett system av livslögner som man håller sig med för att man varken har modet att ta livet av sig eller att härda ut med att vara ärlig om livet.

Så du tror att detta är svaret på varför över 80% av världens befolkning är religiösa? Du bör nog tänka lite längre där, det är du som låter som den korkade.
Citera
2025-07-05, 19:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej, finns ingen sådan ny vetenskap.

Jo det gör det visst. Varför ljuger du?
Citera
2025-07-05, 19:36
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Det är en myt att man bara lever i nuet..

Skitsamma ska inte öppna den dörren

Haha va, det är ju det som är målet.
Vilken myt lever du i? Fantasin om en framtid som inte finns (framtiden finns inte, den har inte hänt) eller dåtiden, minnen som upprepas till ingen nytta.

Jag lever hellre i en verklig "myt?" än en total fantasi om saker inte finns annat än i var och ens skalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in