2025-07-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
NEJ. Staten plockar mer än någonsin. Du betalar mer skatt än någonsin. Direkt och indirekt, strukturellt, monetärt.
Skattekvoten toppade 1990 på ca 50% efter att kommunisterna Erlander/Palme/Carlsson jobbat hårt på att göra sverige till en öststat.

Efter det har skattekvoten minskat till nu ca 42%. Och reallönerna har ökat rejält sedan 1990.

Så sedan 1990 har det skett ett lyft både på inkomstsidan och i minskad plundring av hushållen.
Citera
2025-07-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Min observation är att många tar lån på typ allting.
Det ger mig snarare associationer till 1970-talet.
Då konsumerades det på avbetalning.
Skulle nästan gissa att det är mindre vanligt nu. Men vet inte säkeert.

Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Utåt sett ser det bra ut osv men lånen ska ju också betalas. Folk är som galna i materialism.
Mja, lånar man till konsumtion så får man LÄGRE levnadsstandard.
Varje sak man köper med belåning blir aningen dyrare. Dels skall man betala priset på varan, dels betala ränta på lånet. Och räntan man betalar leder till lägre möjlig konsumtion.

Så om ni tittar er omkring och tycker att folk har ovanligt mycket konsumtion så beror det på att dom INTE lånar (och inte sparar).
Och är det några som har ovanligt lite konsumtion kan det bero på att dom lånar. (Alternativt sparar).
Citera
2025-07-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Absolut finns det avgifter, men det blir inte så mycket för oss. Vi har solpaneler som ger mycket så elen är ingen stor utgift. Vi har egen brunn så ingen kostnad för vatten. Sen har vi trekammarbrunn som töms en gång om året.
Vi har så lite utgifter att när man räknar med vad vi odlar och jagar lever vi nästan gratis.

Sambon och jag sätter in 5000kr var till gemensamt konto varje månad och det räcker till mat och alla utgifter och blir ändå pengar över.

Jag känner personer som betalar över tiotusen i månaden bara i räntor och jag är jättenöjd med att inte sitta en sån situation.

Ok, ett rätt bra paket det där.

Vi har 2000 i räntor, innan ränteavdraget, så ingen stor utgift,den fasta avgiften för elen är nästan lika stor
Citera
2025-07-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Går alltid in på dessa återkommande "hur har folk det ställt nu egentligen"-trådar med stor nyfikenhet men blir fasiken aldrig något klokare. Åsikterna går isär för mycket.

Iaf har jag en övergripande observation att det är att de som är rika har dragit ifrån rejält, både i pengar och antal personer. Då menar jag rika från hela världen vilket är en växande skara. Och där är just antalet rika globalt en viktig faktor i det vi ser. Exempelvis för ca 10 år sedan var det inga problem att hitta bra hotellrum i storstäder för en rimlig peng. Märkeskläder eller andra lyxvaror var visserligen dyra men en vanlig medelklass-person kunde relativt lätt spara ihop till något lyxigare inköp då och då. Osv osv. Marknaden för lite finare upplevelser och saker behövde även klientel från medelklassen för att hålla försäljningen uppe. Därför kunde medelklassen ibland "livea överklass" som många flashbackare tycker om att skriva. Det fanns helt enkelt ett behov av det i marknaden och därför tilläts de göra det.

Men idag finns det såpass många rika världen över och priserna speglar detta. Exempelvis Chanel behöver knappt tänka på prissättningen längre, det finns numera så pass många rika som inte behöver bry sig om prislappen och de vill alla bära Chanel. Ytan i citykärnan i storstäderna är lika stor då som nu, kanske har det byggts några fler hotell, men utbudet har inte ökat i samma takt som personer med stora pengar att spendera. Alltså har hotellen lätt kunnat öka sina priser.

Överlag märks det tydligt att allt som är lite finare har stuckit iväg i pris rejält. Bortom vad som är rimligt med tanke på inflationen. Den marknaden behöver inte längre medelklassen för att tjäna pengar för det finns så många rika som tillkommit i raketfart.
Ska bli intressant att se om det blir några justeringar i framtiden.
Rikaste 10% av befolkningen i USA står väl för 50% av konsumtionen? Sen har ju världen öppnats upp rejält, så enklare för folk med kapital att plocka russinen från kakan. Syns ju även i Sverige. Går man 30-40 år tillbaka skulle jag tippa att extra boende utomlands var ovanligt och nu nu är det väl mer eller mindre standard för rikare delen av befolkningen. Sen är det ju inte ovanligt att mer exklusiva produkter genererar bättre avkastning än medelklassens sämre varianter.
Citera
2025-07-07, 13:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag och min familj har det bättre än någonsin och likadant våra vänner. Men min känsla, som inte är baserad på någon direkt data förtäljer mig att skillnaden mellan de som har och inte har så mycket har blivit större.

Vet att äldre släktingar får kämpa betydligt mer än tidigare och hör även föräldrar till andra barn i klassen nämna hur dyrt vissa saker har blivit.
Citera
2025-07-07, 20:53
Medlem
tram123s avatar
Vet ingen som har det dåligt faktiskt, när räntorna var på topp fick de jag känner som har vanliga knegarjobb och är högt belånade pga sina bostäder käka lite mindre oxfile bara och kanske ställa in skidsemestern och endast köra på en solsemester.
Citera
2025-07-07, 23:16
Medlem
Det är åt helvete. Snattar ofta. Det är nog nu.
Citera
2025-07-09, 02:40
Medlem
Efter hyra och räkningar finns det om vi har tur 10000:- över till mat och övrigt. En vuxen och tre barn i tonåren. Om det är bra eller dåligt får nån annan avgöra
Citera
2025-07-09, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var väl en stund då man trodde att det var en tillfällig situation med höjda räntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara gärna för utifrån er själva, samt era egna observationer i verkligheten.

Tycker t ex starkölen på krogen har blivit sjukt billig på sina håll.
Citera
2025-07-09, 10:17
Medlem
Priser går upp mer och mer (inflationen ökar) och inkomsten höjs inte i samma takt. Klyftorna mellan de som har pengar, och därigenom kan "göra mer" pengar (investeringar etc.), och de som har minimalt med pengar ökar.
Detta är allmänt vedertaget och statistiskt säkerställt. Men den svagare parten (den utan pengar) kan inte göra ett piss då den hålls i schack i ett delikat socialt spel.

Endast han utan skuld är fri!

Dessa trådar är ytterst "användarutlämnande" och borde egentligen inte tillåtas då användarna uppmanas utlämna information om sin ekonomiska situation (privatekonomi).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in