2025-07-06, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är du på riktigt???? mm
Har inte skatten sänkts menar du???? Mm mm! Du verkar ju allvarligt korkad om du inte insett att det blivit bättre för oss som JOBBAR i Sverige....
Har skatten sänkts?? Tror du att det blivit "billigare att leva" för att marginalskatten ändrats med nån procentenhet på pappret? Är du medveten om att beskattningen ligger bland de högsta i världen?
Citera
2025-07-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Finns bara i mindre än en promille av landet.

Den finns där jag är och det duger för oss
Citera
2025-07-06, 17:56
Medlem
Alla borde ha en buffert
Citera
2025-07-06, 18:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var väl en stund då man trodde att det var en tillfällig situation med höjda räntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara gärna för utifrån er själva, samt era egna observationer i verkligheten.

Det går ingen som helst nöd på medelklassen men de kan inte livea överklass längre.

De ser tillbaka på nollräntekalaset när de hade råd att riva ut nästan nya kök och dadrum, äta på restaurang flera gånger i veckan och åka utomlands flera gånger om året.

Klart det bölas nu när de inte "har råd" att göra allt detta längre utan "tvingas" leva så som medelklassen gjorde 1995.
Citera
2025-07-06, 19:35
Medlem
Jag upplever att många bara prioriterar dåligt. Jag skulle med lätthet kunna sänka mina rörliga kostnader med 30%, men har förmånen att inte behöva göra det.
Citera
2025-07-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Den finns där jag är och det duger för oss
Ja vill du leva på en sån obetydlig liten yta så är det väl perfekt.
Citera
2025-07-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
Har skatten sänkts?? Tror du att det blivit "billigare att leva" för att marginalskatten ändrats med nån procentenhet på pappret? Är du medveten om att beskattningen ligger bland de högsta i världen?
Jag antar att du lite jobbar då... Jobbskatteavraget ger ju sänkt kostnad för skatt. Sedan är det ju en del annat som blivit betydligt billigare.
Citera
2025-07-06, 23:38
Medlem
Västkustskts avatar
Min är rätt bra.

Det är väldigt behagligt att bo i ett hus som är 100% betalt och inga andra lån . Det spelar inte nån större för mig och min sambo om priserna går upp på bränsle och mat, vi äter ändå gott för vi har inga andra utgifter.
Citera
2025-07-06, 23:44
Medlem
Går alltid in på dessa återkommande "hur har folk det ställt nu egentligen"-trådar med stor nyfikenhet men blir fasiken aldrig något klokare. Åsikterna går isär för mycket.

Iaf har jag en övergripande observation att det är att de som är rika har dragit ifrån rejält, både i pengar och antal personer. Då menar jag rika från hela världen vilket är en växande skara. Och där är just antalet rika globalt en viktig faktor i det vi ser. Exempelvis för ca 10 år sedan var det inga problem att hitta bra hotellrum i storstäder för en rimlig peng. Märkeskläder eller andra lyxvaror var visserligen dyra men en vanlig medelklass-person kunde relativt lätt spara ihop till något lyxigare inköp då och då. Osv osv. Marknaden för lite finare upplevelser och saker behövde även klientel från medelklassen för att hålla försäljningen uppe. Därför kunde medelklassen ibland "livea överklass" som många flashbackare tycker om att skriva. Det fanns helt enkelt ett behov av det i marknaden och därför tilläts de göra det.

Men idag finns det såpass många rika världen över och priserna speglar detta. Exempelvis Chanel behöver knappt tänka på prissättningen längre, det finns numera så pass många rika som inte behöver bry sig om prislappen och de vill alla bära Chanel. Ytan i citykärnan i storstäderna är lika stor då som nu, kanske har det byggts några fler hotell, men utbudet har inte ökat i samma takt som personer med stora pengar att spendera. Alltså har hotellen lätt kunnat öka sina priser.

Överlag märks det tydligt att allt som är lite finare har stuckit iväg i pris rejält. Bortom vad som är rimligt med tanke på inflationen. Den marknaden behöver inte längre medelklassen för att tjäna pengar för det finns så många rika som tillkommit i raketfart.
Ska bli intressant att se om det blir några justeringar i framtiden.
Citera
2025-07-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Min är rätt bra.

Det är väldigt behagligt att bo i ett hus som är 100% betalt och inga andra lån . Det spelar inte nån större för mig och min sambo om priserna går upp på bränsle och mat, vi äter ändå gott för vi har inga andra utgifter.

Visst är livet skönt när man inte har lån att betala! Inga dyra räntor att oroa sig för!
Citera
2025-07-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Visst är livet skönt när man inte har lån att betala! Inga dyra räntor att oroa sig för!

Det finns ju dock andra utgifter med hus, som kan vara betydligt större än vad räntorna är...

Lite tramsigt att påstå att man bor gratis för att lånet är betalt när el kostar, vatten, avlopp, sophämtning, internet, underhåll mm

Billigare ha, gratis, nej.
Citera
2025-07-07, 12:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det finns ju dock andra utgifter med hus, som kan vara betydligt större än vad räntorna är...

Lite tramsigt att påstå att man bor gratis för att lånet är betalt när el kostar, vatten, avlopp, sophämtning, internet, underhåll mm

Billigare ha, gratis, nej.
Absolut finns det avgifter, men det blir inte så mycket för oss. Vi har solpaneler som ger mycket så elen är ingen stor utgift. Vi har egen brunn så ingen kostnad för vatten. Sen har vi trekammarbrunn som töms en gång om året.
Vi har så lite utgifter att när man räknar med vad vi odlar och jagar lever vi nästan gratis.

Sambon och jag sätter in 5000kr var till gemensamt konto varje månad och det räcker till mat och alla utgifter och blir ändå pengar över.

Jag känner personer som betalar över tiotusen i månaden bara i räntor och jag är jättenöjd med att inte sitta en sån situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in