2025-07-03, 19:56
Medlem
Allting har ju blivit dyrare. Det var vl en stund d man trodde att det var en tillfllig situation med hjda rntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara grna fr utifrn er sjlva, samt era egna observationer i verkligheten.
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Kjelll-Magnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var vl en stund d man trodde att det var en tillfllig situation med hjda rntor, inflation, osv.

Det r klart man har knt av hgre livsmedels och bostadskostnader.Lnerna har inte kat i samma takt som kostnaderna.
Citera
2025-07-03, 20:02
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Kan inte klaga, jag och sambon spar nog runt 25 000kr i mnaden.
Bor i stor villa utan barn.
Citera
2025-07-03, 20:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

Fr egen del s gr det plus de flesta mnader och man kan spara, dock r det mrkbart att allt blivit dyrare och det knns som att kpkraften blivit rejlt urholkad trots att man ligger ver medellnen.

Man har ndrat sina kpvanor, t. ex vljer bort vissa matvaror pga priser som man inte gjort innan samt skurit ner rejlt p restaurangkp.
Citera
2025-07-03, 20:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Fr egen del s r det typ som innan, visst att det har blivit lite dyrare att handla och att rntan p boln blivit hgre men i det stora hela s r det ingen strre skillnad.
Vi sparar fortfarande ganska mycket pengar, ker p semestrar sommar och vinter osv.
Upplever ven bland vnner och bekanta att det planat ut och att folk lever som vanligt igen mer eller mindre.
Citera
2025-07-03, 20:26
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Har mer pengar ver sen en tid tillbaka, vi har inte gjort ngot srskilt men helt pltsligt lever vi billigare av ngon anledning. Rntan har ju frvisso gtt ner men inget extremt nd.

Vet inte riktigt vad det beror p, har hus, tv bilar och tv barn och sparar oftast runt 10-15k/mn senaste tiden trots att vi lever ganska slsaktigt.
Citera
2025-07-03, 20:37
Medlem
Har som de flesta ganska stora marginaler som man ju har nr man r tv som arbetar.

Men r det ngot som frndrats s r det vl att man inte spenderar pengarna utan fokuserar p investeringar.

Huvudsklet att det blivit s fr min del r att jag har redan allt jag behver.
Citera
2025-07-03, 20:50
Medlem
Har statistik frn 2018 fr vr familj med 3 barn. ven 2018 hade vi tre barn. Numera bor vi i en strre villa n d, samt har 2 bilar istllet fr en. Alla barnen r d 7 r ldre, med andra aktiviteter osv

Det r faktiskt inte s stor skillnad. Ungefr 10-15% mer per mnad i snitt nu jmfrt med d. Och det har lnerna gtt upp med mycket mer.

Vi har mjlighet att investerare eller lgga undan ganska exakt 50% av vr inkomst. Jag och frun har typ samma ln, och det har alltid varit ett ml att vi i teorin klarar oss p en ln utan att behva dra ned.
Senast redigerad av allan78 2025-07-03 kl. 20:53.
Citera
2025-07-03, 21:08
Medlem
ormbitens avatar
Klyftorna kar i samhllet.

Vissa lever frn ln till ln och kan inte ta sig ur det ekorrhjulet. En trasig tvttmaskin eller trasig bil eller ngon annan ofrutsedd utgift kan stjlpa flera mnaders ekonomi.

Vid utgngen av 2024 uppgick tex skulderna hos inkassobolagen till omkring 25 miljarder kronor.

I andra nden finns det dom som sparar tiotusentals kronor varje mnad och kper det som dom vill ha.

Allt handlar ju i grund och botten om man tjnar 20 tusen kronor per mnad eller om man tjnar 45 tusen kronor per mnad eller om man tjnar 92 tusen kronor per mnad och s vidare.

Folks privatekonomi varierar stort.
Citera
2025-07-03, 21:17
Medlem
Citat:

Med en inkomst r det otroligt tufft. Fr 3 r sedan hade jag 300 000 kr i fuckoff pengar p sparkontot. Nu har jag ftt ta kreditkort och sparpengarna har gtt t bara till att leva. Upplever ven att flera vnner har det tufft. Frr kte vi p spa t ute m m. Finns inte ekonomi till det. Jag och vnner har bytt ner oss boendemssigt och slt bil.

Har en vn som r sjukhusfysiker men partnern har bara ftt halvtidsjobb och nu med rntorna har dem det tight. Inga utomlandsresor eller restaurangbesk.

Alla jag knner som har barn och r ensamstende fr inte ihop ekonomin.

r man tv med bra inkomster har man det bra. Annars gr det knappt ihop sig lngre..

Har t.o.m. vnner med tv inkomster men som ska byta ner sig d det blir fr dyrt att betala 35 000 kr i mn med avgiftshjning och kade rntor

Andra vnner ville flytta till hus men insett att det blev omjligt fr dem.

Rcker att en blir av med jobbet s r det tufft.
Citera
2025-07-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Klyftorna kar i samhllet.

Vissa lever frn ln till ln och kan inte ta sig ur det ekorrhjulet. En trasig tvttmaskin eller trasig bil eller ngon annan ofrutsedd utgift kan stjlpa flera mnaders ekonomi.

Vid utgngen av 2024 uppgick tex skulderna hos inkassobolagen till omkring 25 miljarder kronor.

I andra nden finns det dom som sparar tiotusentals kronor varje mnad och kper det som dom vill ha.

Allt handlar ju i grund och botten om man tjnar 20 tusen kronor per mnad eller om man tjnar 45 tusen kronor per mnad eller om man tjnar 92 tusen kronor per mnad och s vidare.

Folks privatekonomi varierar stort.
Nej det r inte lnen det handlar om i grund och botten.
Det r hur man planerar sitt liv.
Citera
2025-07-03, 21:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nej det r inte lnen det handlar om i grund och botten.
Det r hur man planerar sitt liv.

Sjlvklart blir privatekonomin lttare med en hg ln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in