2025-07-03, 19:56
Medlem
Allting har ju blivit dyrare. Det var väl en stund då man trodde att det var en tillfällig situation med höjda räntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara gärna för utifrån er själva, samt era egna observationer i verkligheten.
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Kjelll-Magnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var väl en stund då man trodde att det var en tillfällig situation med höjda räntor, inflation, osv.

Det är klart man har känt av högre livsmedels och bostadskostnader.Lönerna har inte ökat i samma takt som kostnaderna.
Citera
2025-07-03, 20:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Kan inte klaga, jag och sambon spar nog runt 25 000kr i månaden.
Bor i stor villa utan barn.
Citera
2025-07-03, 20:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

För egen del så går det plus de flesta månader och man kan spara, dock är det märkbart att allt blivit dyrare och det känns som att köpkraften blivit rejält urholkad trots att man ligger över medellönen.

Man har ändrat sina köpvanor, t. ex väljer bort vissa matvaror pga priser som man inte gjort innan samt skurit ner rejält på restaurangköp.
Citera
2025-07-03, 20:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
För egen del så är det typ som innan, visst att det har blivit lite dyrare att handla och att räntan på bolån blivit högre men i det stora hela så är det ingen större skillnad.
Vi sparar fortfarande ganska mycket pengar, åker på semestrar sommar och vinter osv.
Upplever även bland vänner och bekanta att det planat ut och att folk lever som vanligt igen mer eller mindre.
Citera
2025-07-03, 20:26
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Har mer pengar över sen en tid tillbaka, vi har inte gjort något särskilt men helt plötsligt lever vi billigare av någon anledning. Räntan har ju förvisso gått ner men inget extremt ändå.

Vet inte riktigt vad det beror på, har hus, två bilar och två barn och sparar oftast runt 10-15k/mån senaste tiden trots att vi lever ganska slösaktigt.
Citera
2025-07-03, 20:37
Medlem
Har som de flesta ganska stora marginaler som man ju har när man är två som arbetar.

Men är det något som förändrats så är det väl att man inte spenderar pengarna utan fokuserar på investeringar.

Huvudskälet att det blivit så för min del är att jag har redan allt jag behöver.
Citera
2025-07-03, 20:50
Medlem
Har statistik från 2018 för vår familj med 3 barn. Även 2018 hade vi tre barn. Numera bor vi i en större villa än då, samt har 2 bilar istället för en. Alla barnen är då 7 år äldre, med andra aktiviteter osv

Det är faktiskt inte så stor skillnad. Ungefär 10-15% mer per månad i snitt nu jämfört med då. Och det har lönerna gått upp med mycket mer.

Vi har möjlighet att investerare eller lägga undan ganska exakt 50% av vår inkomst. Jag och frun har typ samma lön, och det har alltid varit ett mål att vi i teorin klarar oss på en lön utan att behöva dra ned.
Senast redigerad av allan78 2025-07-03 kl. 20:53.
Citera
2025-07-03, 21:08
Medlem
ormbitens avatar
Klyftorna ökar i samhället.

Vissa lever från lön till lön och kan inte ta sig ur det ekorrhjulet. En trasig tvättmaskin eller trasig bil eller någon annan oförutsedd utgift kan stjälpa flera månaders ekonomi.

Vid utgången av 2024 uppgick tex skulderna hos inkassobolagen till omkring 25 miljarder kronor.

I andra änden finns det dom som sparar tiotusentals kronor varje månad och köper det som dom vill ha.

Allt handlar ju i grund och botten om man tjänar 20 tusen kronor per månad eller om man tjänar 45 tusen kronor per månad eller om man tjänar 92 tusen kronor per månad och så vidare.

Folks privatekonomi varierar stort.
Citera
2025-07-03, 21:17
Medlem
Citat:

Med en inkomst är det otroligt tufft. För 3 år sedan hade jag 300 000 kr i fuckoff pengar på sparkontot. Nu har jag fått ta kreditkort och sparpengarna har gått åt bara till att leva. Upplever även att flera vänner har det tufft. Förr åkte vi på spa åt ute m m. Finns inte ekonomi till det. Jag och vänner har bytt ner oss boendemässigt och sålt bil.

Har en vän som är sjukhusfysiker men partnern har bara fått halvtidsjobb och nu med räntorna har dem det tight. Inga utomlandsresor eller restaurangbesök.

Alla jag känner som har barn och är ensamstående får inte ihop ekonomin.

Är man två med bra inkomster har man det bra. Annars går det knappt ihop sig längre..

Har t.o.m. vänner med två inkomster men som ska byta ner sig då det blir för dyrt att betala 35 000 kr i mån med avgiftshöjning och ökade räntor…

Andra vänner ville flytta till hus men insett att det blev omöjligt för dem.

Räcker att en blir av med jobbet så är det tufft.
Citera
2025-07-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Klyftorna ökar i samhället.

Vissa lever från lön till lön och kan inte ta sig ur det ekorrhjulet. En trasig tvättmaskin eller trasig bil eller någon annan oförutsedd utgift kan stjälpa flera månaders ekonomi.

Vid utgången av 2024 uppgick tex skulderna hos inkassobolagen till omkring 25 miljarder kronor.

I andra änden finns det dom som sparar tiotusentals kronor varje månad och köper det som dom vill ha.

Allt handlar ju i grund och botten om man tjänar 20 tusen kronor per månad eller om man tjänar 45 tusen kronor per månad eller om man tjänar 92 tusen kronor per månad och så vidare.

Folks privatekonomi varierar stort.
Nej det är inte lönen det handlar om i grund och botten.
Det är hur man planerar sitt liv.
Citera
2025-07-03, 21:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nej det är inte lönen det handlar om i grund och botten.
Det är hur man planerar sitt liv.

Självklart blir privatekonomin lättare med en hög lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in