2025-07-06, 02:06
TS undrar hur jag och de i min närhet upplever situationen.
Själv är det lite speciellt eftersom jag har haft en enorm löneökning som inte motsvarar normal ökning. Dock har jag dragit på mig större utgifter i form av ökad belåning och avkommor. Räntor och elkostnader är normala. Jag bor i en normal villa utanför en medelstor stad. Jag och frugan klarar oss på min inkomst trots att vi äter gott, har två bilar och en jävla massa ungar 😁
Generellt har folk i min närhet det bra ställt trots att det är människor med vanliga jobb och genomsnittslöner. Framförallt är det de äldre som har det tuffare men det käkas inte knäckemackor till middag. Det finns mycket man kan göra för att förbättra situationen. Jag har sympati för de som haft otur på riktigt men de allra flesta som har ekonomiska problem är bara för korkade för att hitta lösningar på problemet.
Citera
2025-07-06, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vet inte vilken verkilghet du lever i....Skatten har blivit lägre
NEJ. Staten plockar mer än någonsin. Du betalar mer skatt än någonsin. Direkt och indirekt, strukturellt, monetärt.
Citat:
räntorna har sjunk
Efter att ha blivit fyrdubblade, men du ser några ynka punkter nedåt på kortsidan och nu är det frid och fröjd igen.
Citat:
t och tex drivmedelsprisern är ca 10kr billigare per liter än när MP dikterade vilkoren.
Det är lågt för att efterfrågan kollapsar. Folk har slutat köra, småföretag har lagt ner, transporter minskar. Det är så ruttet det kan bli.
Citat:
Sedan så har ju priset på mat börjat smått sjunka (Fakta: Rapport i veckan tex)....
Vad du menar är att taktökningen i prishöjningen har avtagit. Priserna stiger fortfarande, men de ökar inte lika snabbt.

Förlåt, Falukorven gick ner 50 öre, det är fest i alla normies hjärnor.
Citera
2025-07-06, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Absolut. Ingen påverkan alls på folk som jobbar och äger sina hus, köpta för länge sen. Lönerna höjdes ju med 4-5 % i år.
Du menar alltså att en löneökning på 4% magiskt kompenserar för matpriser som gått upp 30-50% elräkningar som tripplats, hyror som skenar, bolåneräntor som stiger (och ska stiga mycket mer på långsidan) ?
Citat:
Bensinen blev billigare
För att regeringen tillfälligt sänkte reduktionsplikten. Surprise den 1 juli höjde de reduktionsplikten igen, enjoy innan vi är uppe på 18 kr igen. Och när du ändå håller på och klappar dig själv på axeln över att kunna fylla tanken 50 spänn billigare än i fjol så glömmer du allt annat jag redan har sagt på repeat tre miljoner gånger.

Du kan ju alltid spara kvittot från Circle K och sätta fast det på kylskåpet sen.
Citat:
räntorna gick ner.
Ursäkta men på vilken planet då? Vi är 300% högre än 2021 och hushållsbelåningen är fortfarande Europas högsta.
Citat:
Ngt blivit dyrare, ja. Men plus minus noll typ.
Toapappret kostar fortfarande 20:90 på Willys så allt är ju i balans.
Citat:
Men visst ensamstående losers med barn som misslyckades att behålla sin partner ev har det tuffare. Men det är ju deras eget fel.
Vafan är det för hjärndöd nivå på det här?

Skriv till ECB och säg att allt är plus minus noll typ så bjuder de dig kanske på ett glas prosecco
Citera
2025-07-06, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokapten
Så kan det vara!

Är inte det huvudsaken, att man är lycklig?

Vart fan vill du komma egentligen?
Är du avundsjuk eller behöver du ekonomiska råd?

Jag finns här för dig kompis!
Det är ju så jävla bekvämt att leva i förnekelse när inflationen pulveriserar din köpkraft

Sluta vara en jävla fårskalle
Citera
2025-07-06, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
NEJ. Staten plockar mer än någonsin. Du betalar mer skatt än någonsin. Direkt och indirekt, strukturellt, monetärt.

Efter att ha blivit fyrdubblade, men du ser några ynka punkter nedåt på kortsidan och nu är det frid och fröjd igen.
Det är lågt för att efterfrågan kollapsar. Folk har slutat köra, småföretag har lagt ner, transporter minskar. Det är så ruttet det kan bli.

Vad du menar är att taktökningen i prishöjningen har avtagit. Priserna stiger fortfarande, men de ökar inte lika snabbt.

Är du på riktigt???? mm
Har inte skatten sänkts menar du???? Mm mm! Du verkar ju allvarligt korkad om du inte insett att det blivit bättre för oss som JOBBAR i Sverige....
Citera
2025-07-06, 06:35
Medlem
TS undrar hur jag har det.

Klassisk familj, så du vet förutsättningarna.

Vi har det bra, hade det "bättre" för några år sedan.
Lever på som vanligt, det vi märker av är att maten utgör en väldigt mycket större del av hushållskassan.

Gått från att "handla vad vi vill" till att vi tänker mer på pris. Planerar veckans mat efter vad som är ok pris.

En annan del är även att vi ser att barnens aktiviteter har skjutit ordentligt i kostnader, framför allt kostnaden till föreningarna.
Citera
2025-07-06, 08:26
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var väl en stund då man trodde att det var en tillfällig situation med höjda räntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara gärna för utifrån er själva, samt era egna observationer i verkligheten.

Har inte märkt någon skillnad. Men jag äger heller inte något, och har inga lån.
Citera
2025-07-06, 08:48
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kan man betala räntan och amorteringen har man råd, bara trams att påstå att absoluta majoriteten av bostadsägare inte har råd med sina boenden

De som hyr sin bostad har då alltså inte heller råd med sitt boende, eftersom de inte köper det ?
Okej med lägenhet. Men inte villa. Om man köper nybyggt kanske man kan tänka lite så. Annars får man räkna med 3-7k typ i månaden i löpande renoveringskostnader. Tak, värmesystem, måla etc.
Citera
2025-07-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Okej med lägenhet. Men inte villa. Om man köper nybyggt kanske man kan tänka lite så. Annars får man räkna med 3-7k typ i månaden i löpande renoveringskostnader. Tak, värmesystem, måla etc.

Och kan man lägga undan de pengarna så har man råd. Att inte ha råd med något är när pengarna inte räcker till att betala räkningarna, alternativt man får sköta ner på andra grejer istället så man inte tycker att det är värt det.

Gör man saker själv kostar det inte de summorna heller, dock en del tid.
Citera
2025-07-06, 09:46
Medlem
Citat:

Det här är ju komplett bullshit. Priset på bränsle påverkas inte av efterfrågan i Sverige, utan på de globala priserna samt skatterna som läggs på

Att det körs mindre bil är jag också oerhört skeptiskt till, folk kör det de behöver köra, och kommer att göra även när soppan kostar 30kr om några år
Senast redigerad av Baheera 2025-07-06 kl. 09:49.
Citera
2025-07-06, 09:57
Medlem
Citat:
Det är ju så jävla bekvämt att leva i förnekelse när inflationen pulveriserar din köpkraft

Sluta vara en jävla fårskalle

Förnekar vadå? Att jag är lycklig?

Bara för att du går runt och är arg och upprörd över allt och inget, så betyder inte det att alla andra är lika störda och svagsinta som du!

Jag tror seriöst att du skulle må bättre av lite professionell hjälp. Lycka till!
Citera
2025-07-06, 10:37
Medlem
jtds avatar
På pappret minus med sex siffror men i fickan mer än någonsin. Det var tvärtom för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in