2025-07-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Efter alla utgifter s blir det 15 000 p kontot. 5000:- sparar jag i fonder. Och resterande 10 000:- kan jag gra vad jag vill med. Nr jag kommer upp i 100 000:- p sparkontot s ker de in i en annat konto med fast rntesparande. And the circle begins anew.
Snlla sluta spara i valuta, du skjuter sig sjlv i foten. Om du bara vill ha en buffert spara i guld. Om du vill ha rnta p ditt guld s placera det hos monetary-metals.

Guld kar ~10% per r och hos monetary-metals fr du 4% i guld, blir 14% per r.
Citera
2025-07-04, 09:32
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Snlla sluta spara i valuta, du skjuter sig sjlv i foten. Om du bara vill ha en buffert spara i guld. Om du vill ha rnta p ditt guld s placera det hos monetary-metals.

Guld kar ~10% per r och hos monetary-metals fr du 4% i guld, blir 14% per r.

Saab B ligger ju p 100% per r. Och 18% p 3 mnader.
Citera
2025-07-04, 09:36
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splashing
gr ju inte att leva i deta samhlle lngre

Det r inte svrt att gra en ekonomisk kalkyl, kolla p utgifter/inkomster, vad r det som gr fel, och mste avslutas
Citera
2025-07-04, 09:38
Medlem
talcsofts avatar
Det r strre prismedvetenhet. Mycket snack om priset p brd, smr, chips, kaffe. Jag jobbar i offentlig sektor.

En vanlig smakls hushllsost kostar 129kr/kg nu. Tror alla tittar mer p prislapparna nu, vljer det billigaste p hyllan. Stlderna i butikerna har kat lavinartat, sjlvscanning var framtiden och ett stt att spara p personal, nu tas de bort och man r vlkommen tillbaka till bemannad kassa.

Nr elpriserna stack var det 2022? Hade kollegorna med eluppvrmd villa och rrligt elavtal 18 grader inne p vintern och fick nd elrkningar p tusenlappar. Folk nstan grt i personalrummet. Samtidigt var lnerevisionen 500kr. bensin och dieseln svindyr.
Citera
2025-07-04, 09:40
Medlem
talcsofts avatar
Bytte jobb den hr vren och fick 6000 i lnepslag, samt gick frn en rutten hyreslgenhet fr 8900 i mnaden till att kpa bostadsrtt med en total mnadskostnad p 5300. S det pekar t rtt hll.
Citera
2025-07-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Du r ju helt efterbliven. Finns mnga trevligt placerade hyreslgenheter att fr tag p.

Herregud, varfr blir alla low-lifes s upprrda ver att mnniskor har olika sikter och referenser? Att bo i en hyresrtt r ju s lngt ifrn fuck you det bara gr, d r du helt beroende av en hyresvrd. Herregud.

Men fr att svara p topic. Min privatekonomi ser bra ut, har mer pengar n jag ngonsin haft tidigare. Hus och bil som r betalda och en rejl slant p sparkonto och liten slant p fondkontot. Ser fram emot att kunna ka inkomsten med 15-20% det kommande ret, det behvs fr d har barn nr 2 kommit.
Citera
2025-07-04, 10:11
Medlem
Fr tanken att detta att skaffa barn inte finns p kartan hr hos mnga flashbackare- fr det frstr ekonomin..
Vi hade ett barn som flyttade ut rtt nyligen. 400t gav vi som hjlp t insatsen. Hade flera hundra t sjlv genom sparat barnbidrag-gvor, investerat i fonder, extrajobb. Gett ca 150t till renoveringar och mbler. + aldrig betalat nt hemma. Joo, barnet fick kvalificerat jobb och jobbar hrdare n de flesta unga. Tror inte de flesta unga flashbackare hr skulle vara s genersa dela med sig av sin ekonomi. Drav inga barn. Sorgligt nog s r det inte s ltt fr en ung idag att komma framt och skaffa barn utan ekonomisk hjlp. Bostadsbankomaten avstannade abrupt.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-07-04 kl. 10:14.
Citera
2025-07-04, 10:11
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag knner mig rik hemma i Sverige men fattig nr jag r utomlands p semester. Tycker allt frn hotell till restauranger till biljetter/upplevelser blivit rejlt mycket dyrare vart man n reser och vr svaga svenska krona gr det inte bttre.

Var ganska nyligen p weekendresor i bde Paris och Rom och p bda stllena fick jag betala ca 3500 kr natten fr hotellrummet. D var det frvisso A-lge mitt i city men inga srskilt lyxiga hotell utan vanligt trestjrnigt utan frukost.

S en lngweekend med flyg, tre vernattningar, lite aktiviteter p dagarna och god mat och dryck om kvllarna springer ltt ivg p 25.000 eller mer. Det tycker jag r dyrt fr en s pass kort semester och det knns som om allt sdant blivit rejlt mycket dyrare p ganska kort tid.

Men hemma i Sverige knns det mesta prisvrt och billigt tycker jag.
Citera
2025-07-04, 10:12
Medlem
LeifD2s avatar
Ensamstende utan barn, hyrd lgenhet. Mrker ingen skillnad alls. Jfr med ett r eller 2 tillbaka. Lnen har vl fljt med priskningarna, typ.
Citera
2025-07-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamBaa
Herregud, varfr blir alla low-lifes s upprrda ver att mnniskor har olika sikter och referenser? Att bo i en hyresrtt r ju s lngt ifrn fuck you det bara gr, d r du helt beroende av en hyresvrd. Herregud.

Men fr att svara p topic. Min privatekonomi ser bra ut, har mer pengar n jag ngonsin haft tidigare. Hus och bil som r betalda och en rejl slant p sparkonto och liten slant p fondkontot. Ser fram emot att kunna ka inkomsten med 15-20% det kommande ret, det behvs fr d har barn nr 2 kommit.

Sjlvinsikt lika med noll 🤣

Min ekonomi r alldeles utmrkt. terstr att se om jag kan bli ersatt av AI inom ngra r. Den dagen den sorgen.
Citera
2025-07-04, 10:45
Medlem
tram123s avatar
Jag knner en 10 personer som sparar minst 15000 kr i mnaden s det verkar som att det gr vldigt bra fr folk nu nr rntorna och inflationen r lg.
Citera
2025-07-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Saab B ligger ju p 100% per r. Och 18% p 3 mnader.
Golconda Gold 174%. Menade bara att du ska undvika rntekonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in