2025-07-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
NEJ. Staten plockar mer n ngonsin. Du betalar mer skatt n ngonsin. Direkt och indirekt, strukturellt, monetrt.
Skattekvoten toppade 1990 p ca 50% efter att kommunisterna Erlander/Palme/Carlsson jobbat hrt p att gra sverige till en ststat.

Efter det har skattekvoten minskat till nu ca 42%. Och reallnerna har kat rejlt sedan 1990.

S sedan 1990 har det skett ett lyft bde p inkomstsidan och i minskad plundring av hushllen.
Citera
2025-07-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Min observation r att mnga tar ln p typ allting.
Det ger mig snarare associationer till 1970-talet.
D konsumerades det p avbetalning.
Skulle nstan gissa att det r mindre vanligt nu. Men vet inte skeert.

Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Utt sett ser det bra ut osv men lnen ska ju ocks betalas. Folk r som galna i materialism.
Mja, lnar man till konsumtion s fr man LGRE levnadsstandard.
Varje sak man kper med belning blir aningen dyrare. Dels skall man betala priset p varan, dels betala rnta p lnet. Och rntan man betalar leder till lgre mjlig konsumtion.

S om ni tittar er omkring och tycker att folk har ovanligt mycket konsumtion s beror det p att dom INTE lnar (och inte sparar).
Och r det ngra som har ovanligt lite konsumtion kan det bero p att dom lnar. (Alternativt sparar).
Citera
2025-07-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Absolut finns det avgifter, men det blir inte s mycket fr oss. Vi har solpaneler som ger mycket s elen r ingen stor utgift. Vi har egen brunn s ingen kostnad fr vatten. Sen har vi trekammarbrunn som tms en gng om ret.
Vi har s lite utgifter att nr man rknar med vad vi odlar och jagar lever vi nstan gratis.

Sambon och jag stter in 5000kr var till gemensamt konto varje mnad och det rcker till mat och alla utgifter och blir nd pengar ver.

Jag knner personer som betalar ver tiotusen i mnaden bara i rntor och jag r jttenjd med att inte sitta en sn situation.

Ok, ett rtt bra paket det dr.

Vi har 2000 i rntor, innan rnteavdraget, s ingen stor utgift,den fasta avgiften fr elen r nstan lika stor
Citera
2025-07-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Gr alltid in p dessa terkommande "hur har folk det stllt nu egentligen"-trdar med stor nyfikenhet men blir fasiken aldrig ngot klokare. sikterna gr isr fr mycket.

Iaf har jag en vergripande observation att det r att de som r rika har dragit ifrn rejlt, bde i pengar och antal personer. D menar jag rika frn hela vrlden vilket r en vxande skara. Och dr r just antalet rika globalt en viktig faktor i det vi ser. Exempelvis fr ca 10 r sedan var det inga problem att hitta bra hotellrum i storstder fr en rimlig peng. Mrkesklder eller andra lyxvaror var visserligen dyra men en vanlig medelklass-person kunde relativt ltt spara ihop till ngot lyxigare inkp d och d. Osv osv. Marknaden fr lite finare upplevelser och saker behvde ven klientel frn medelklassen fr att hlla frsljningen uppe. Drfr kunde medelklassen ibland "livea verklass" som mnga flashbackare tycker om att skriva. Det fanns helt enkelt ett behov av det i marknaden och drfr tillts de gra det.

Men idag finns det spass mnga rika vrlden ver och priserna speglar detta. Exempelvis Chanel behver knappt tnka p prissttningen lngre, det finns numera s pass mnga rika som inte behver bry sig om prislappen och de vill alla bra Chanel. Ytan i citykrnan i storstderna r lika stor d som nu, kanske har det byggts ngra fler hotell, men utbudet har inte kat i samma takt som personer med stora pengar att spendera. Allts har hotellen ltt kunnat ka sina priser.

verlag mrks det tydligt att allt som r lite finare har stuckit ivg i pris rejlt. Bortom vad som r rimligt med tanke p inflationen. Den marknaden behver inte lngre medelklassen fr att tjna pengar fr det finns s mnga rika som tillkommit i raketfart.
Ska bli intressant att se om det blir ngra justeringar i framtiden.
Rikaste 10% av befolkningen i USA str vl fr 50% av konsumtionen? Sen har ju vrlden ppnats upp rejlt, s enklare fr folk med kapital att plocka russinen frn kakan. Syns ju ven i Sverige. Gr man 30-40 r tillbaka skulle jag tippa att extra boende utomlands var ovanligt och nu nu r det vl mer eller mindre standard fr rikare delen av befolkningen. Sen r det ju inte ovanligt att mer exklusiva produkter genererar bttre avkastning n medelklassens smre varianter.
Citera
2025-07-07, 13:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag och min familj har det bttre n ngonsin och likadant vra vnner. Men min knsla, som inte r baserad p ngon direkt data frtljer mig att skillnaden mellan de som har och inte har s mycket har blivit strre.

Vet att ldre slktingar fr kmpa betydligt mer n tidigare och hr ven frldrar till andra barn i klassen nmna hur dyrt vissa saker har blivit.
Citera
2025-07-07, 20:53
Medlem
tram123s avatar
Vet ingen som har det dligt faktiskt, nr rntorna var p topp fick de jag knner som har vanliga knegarjobb och r hgt belnade pga sina bostder kka lite mindre oxfile bara och kanske stlla in skidsemestern och endast kra p en solsemester.
Citera
2025-07-07, 23:16
Medlem
Det r t helvete. Snattar ofta. Det r nog nu.
Citera
2025-07-09, 02:40
Medlem
Efter hyra och rkningar finns det om vi har tur 10000:- ver till mat och vrigt. En vuxen och tre barn i tonren. Om det r bra eller dligt fr nn annan avgra
Citera
2025-07-09, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var vl en stund d man trodde att det var en tillfllig situation med hjda rntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara grna fr utifrn er sjlva, samt era egna observationer i verkligheten.

Tycker t ex starklen p krogen har blivit sjukt billig p sina hll.
Citera
2025-07-09, 10:17
Medlem
Priser gr upp mer och mer (inflationen kar) och inkomsten hjs inte i samma takt. Klyftorna mellan de som har pengar, och drigenom kan "gra mer" pengar (investeringar etc.), och de som har minimalt med pengar kar.
Detta r allmnt vedertaget och statistiskt skerstllt. Men den svagare parten (den utan pengar) kan inte gra ett piss d den hlls i schack i ett delikat socialt spel.

Endast han utan skuld r fri!

Dessa trdar r ytterst "anvndarutlmnande" och borde egentligen inte tilltas d anvndarna uppmanas utlmna information om sin ekonomiska situation (privatekonomi).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in