2025-07-04, 07:41
Medlem
Fick ju precis barn s nu r det ju lite tuffare nr min partner gtt frn 33 000 efter skatt till 14 000kr. Det gr runt nd men vi fr leva snlt i ett och ett halvt r. Sparar s mycket vi kan p frldradagarna fr framtiden.

Maten r ju lite dyrare men vi frsker kpa saker som r p kampanj.
Citera
2025-07-04, 07:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Allting har ju blivit dyrare. Det var vl en stund d man trodde att det var en tillfllig situation med hjda rntor, inflation, osv.

Hur ser det ut just nu, idag?

Svara grna fr utifrn er sjlva, samt era egna observationer i verkligheten.

Personligen har jag en ganska god ekonomi (framfrallt pga billigt boende) men den r relativt smre n fr ngra r sen. Jag har ftt lnefrhjningar p 2-3% de senaste ren och dessa har sklart tits upp av den allmnna inflationen. Som exempel kan jag ta min hyra som gtt upp 5-6% de senaste tre ren.
Citera
2025-07-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Folks privatekonomi i Sverige r rent ut sagt katastrof. Folk r belnade upp till ronen. Lt er inte luras av folks spillternya Volvo XC60/90 och all inclusive resor utomlands samt lyxkonsumtion ver sina tillgngar. Det r hgst sannolikt att tminstone sistnmnda delar bestr av krediter och avbetalning.

Dumskallesson r en fattiglapp i proportion till vriga lnder i Europa. Danmark, Lichtenstein, Belgien, Schweiz och Luxemburg kan jmfras med Beluga Kaviar. Sverige r dremot = Kalles Kaviar.

Ah, det klassiska pstende om hur "utfattiga" vi r och "ln upp ver ronen"....

Samtidigt kan vi lsa om hur mnga har nya bilar, att folk inte r lika hndiga idag pga att de hellre tar in hantverkare osv

Fr exakt samma gnll vi har hr om elpriser, rntor osv har de inte i andra lnder. Bara hr.

Lika roligt varje gng.
Citera
2025-07-04, 08:21
Medlem
Nej det r vl alldeles utmrkt. Det sparas och investeras minst lika mycket som tidigare och levs vl.

Det som jag dremot kan konstatera r att mnga har:
* Usel ekonomisk disciplin
* r ver lag osmarta i anvndandet av medlemsskap, bonusar, kick backs, stor pack etc.
* Vldigt kortsiktigt agerande jmf med lngsiktigt planerande
Citera
2025-07-04, 08:21
Medlem
Timoteuss avatar
Inser att eftersom jag automatiskt jmfr med min fattiga ungdom, knns det fortfarande lugnt. 😀

Jag har inte bil och barn, inte skulder och har vldigt f maskiner i hemmet. Nr tvttmaskinen kraschar mste den inte bytas ut. ( Frutom trdgrdsmaskiner, dem lskar jag, men det r som en hobby istllet fr att rka, golfa eller har mc)

Men jklar, vad frvirrad jag r varje gng jag gr till en mataffr. Frr visste man p ett ungefr hur mycket saker kostade och vilka varugrupper som var hgt resp lgt prissatta.
Nu knns det som om ngon gtt ikring och satt upp prisskyltar helt slumpmssigt.

Matpriserna gr andra sidan att sdant som tv-apparater, tvttmaskiner och grsklippare pltsligt knns "billiga".

Har ett gng bekanta som verkligen lever p marginalen. Jag mrker att fr dem spelar mat- och kaffepriset roll p riktigt. De rknar ut exakt hur mnga skopor kaffe och tvttmedel de kan konsumera per vecka, hur mnga dagar ett paket Bregott rcker osv.
Citera
2025-07-04, 08:23
Medlem
Galejans avatar
Jag mrker att saker blivit dyrare men det pverkar inte srskilt mycket. Frndringar i konsumtionsmnstret skedde redan fr fem r sedan nr Joe Biden brjade trycka dollar fr glatta livet fr att tcka upp fr Covid. Redan d frstod jag att detta kommer att sluta i katastrof och brjade rikta om min konsumtion och mitt sparande. Det betalar sig nu.

Jag ter mindre ktt nu n fr ngra r sedan men det r lika mycket en hlsofrga som en ekonomisk frga. Jag har varit i behov av en hlsosammare kost och detta gav mig en anledning att frndra just kosten i en positivare riktning.

Dremot gldjer jag mig vldigt t alla Svenssons som har panik ver att fasaden hller p att rmna. Mnniskor man hr som slt ena bilen, som klagar och gnller ver att det fr vara sista ret man reser hela familjen utomlands osv. Det r slut p stebrdsdagarna fr mnga och det vrmer hjrtat.
Citera
2025-07-04, 08:46
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det kanske planar ut - men det kommer aldrig ngonsin g tillbaka. Alla experter r helt eniga om att handlarna helt saknar incitament att snka priserna till rtt niver. De har lrt oss att mat ska vara snordyrt. Hromret var priserna ngotsnr kodtnadsdrivna - framver kommer de vara en fet fluffig vinstmarginal.
N precis, terg helt lr det inte gra.
Vi fr helt enkelt stta vrat hopp till att dom stora amerikanska kedjorna kommer hit och pressar ner priserna ytterligare, kanske gr lget lite bttre fr dom som har det knapert.
Citera
2025-07-04, 08:50
Medlem
gr ju inte att leva i deta samhlle lngre
Citera
2025-07-04, 09:01
Medlem
Tycker att livsmedel blivit oskligt dyrt faktiskt.
Citera
2025-07-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Folks privatekonomi i Sverige r rent ut sagt katastrof. Folk r belnade upp till ronen. Lt er inte luras av folks spillternya Volvo XC60/90 och all inclusive resor utomlands samt lyxkonsumtion ver sina tillgngar. Det r hgst sannolikt att tminstone sistnmnda delar bestr av krediter och avbetalning.

Dumskallesson r en fattiglapp i proportion till vriga lnder i Europa. Danmark, Lichtenstein, Belgien, Schweiz och Luxemburg kan jmfras med Beluga Kaviar. Sverige r dremot = Kalles Kaviar.
Schweiz och Danmark har hgre skuldsttning n Sverige.
https://tradingeconomics.com/country...ds-debt-to-gdp
Citera
2025-07-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Jo, tnkte samma. Fuck off - kapital innebr ju att kunna kra FIRE p, eller leva gott lnge i alla fall. 300 000 rcker vl nt halvr - r om man r singel och lever som en kyrkrtta.
300 000 kan vara en stabil buffert fr en barnfamilj. Bygg upp din buffert igen
300kkr r 25kkr/mn i 12 mn. Medianln efter skatt r 29kkr/mn i Sverige, ta bort kostnaden fr att jobba s har du under 25kkr/mn kvar.

Kyrkrtta? Bara om mediansvensken lever som en kyrkrtta.

Har du a-kassa eller ngon annan ersttning ovan p detta s klarar du dig lnge.
Citera
2025-07-04, 09:15
Medlem
Tycker det gr riktigt trgt faktiskt.
Efter alla fasta avgifter har vi ca 25k kvar att leva p och tycker absolut inte det rcker.

Man mste snla.

Visst vi har rd med en billigare semester och utemat hela familjen en gng i vecka eller s, men inte mer.

I det stora hela s lever vi sjlvklart ett fantastiskt bra liv, men tittar man p den hr trden verkar vi ju leva i misr 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in