2025-07-04, 16:02
Medlem
WeMadeYous avatar
Väldigt mycket bättre senaste två åren. Bra löneökningar, soppan kostar 10 kr mindre per liter, elen är billigare och mina räntekostnader har minskat med 9000 kr per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Halloween247
Rätt dålig. 8k/månad i a-kassa.

Tur man bor billigt (etta för 3400) och inte har någon särdeles dyr hobby, men det är ändå ofta precis på håret. Någon månad får man en tusenlapp över, någon annan behöver man sälja lite andelar och lyfta från sparkapitalet för att få allt att gå runt.

Hatar moderater och deras borgarpolitik. Hatar vänstern för deras bidragspolitik. Hatar alla. Skönt.

Fan vad du skulle kunna leva gott på att jobba precis var som helst.
Citera
2025-07-04, 17:54
Medlem
Aktieklipparns avatar
För mig har ekonomin blivit betydligt bättre dom 3 senaste åren (ensamboende sjukpanchos)

Dom senaste 2åren har jag hyrt ut min villa som genererat i hyresintäckter, och idag sålde jag villan

Min nuvarande boendekostnad är inte mer än 350kr/mån och jag kan spara ca 16.000/månad
men en stor del av sparkapitalet går åt till vinterresor 3-4mån/år.

Sjukpensionen har ökat över 20% dom 3 senaste åren, i takt med inflationen

Men allt har ju såklart blivit svindyrt, och vinsten på villan blev betydligt lägre än toppen (våren -22)
Citera
2025-07-04, 18:04
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Väldigt mycket bättre senaste två åren. Bra löneökningar, soppan kostar 10 kr mindre per liter, elen är billigare och mina räntekostnader har minskat med 9000 kr per månad.

Fan vad du skulle kunna leva gott på att jobba precis var som helst.

Ja, men då har jag heller knappt någon fritid. Jag varvar arbete med tramsstudier med a-kassa och gör vad vill om dagarna. En "karriär" är inte något jag någonsin sneglat på, är man ute efter status och pengar är man redan fattig i mina ögon. Jag har rest Sverige runt, sett fler nationalparker och mer natur än under ett par års tid än nästan alla gör under en hel livstid, och det finns fortfarande så mycket mer kvar. Ibland även i Norge. När jag backpackar lever jag oftast billigare än när jag är hemma i lägenheten, då civilisationen gör mig bekväm och rastlös.

Enda argumentet för heltidsjobb är att kunna köpa hus, men små hus på landet kan man få för en halv mille, så när jag tröttnat på stadslivet jobbar jag i några år och löser det snabbt.
Citera
2025-07-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween247
Ja, men då har jag heller knappt någon fritid. Jag varvar arbete med tramsstudier med a-kassa och gör vad vill om dagarna. En "karriär" är inte något jag någonsin sneglat på, är man ute efter status och pengar är man redan fattig i mina ögon. Jag har rest Sverige runt, sett fler nationalparker och mer natur än under ett par års tid än nästan alla gör under en hel livstid, och det finns fortfarande så mycket mer kvar. Ibland även i Norge. När jag backpackar lever jag oftast billigare än när jag är hemma i lägenheten, då civilisationen gör mig bekväm och rastlös.

Enda argumentet för heltidsjobb är att kunna köpa hus, men små hus på landet kan man få för en halv mille, så när jag tröttnat på stadslivet jobbar jag i några år och löser det snabbt.
En parasit med andra ord.
Citera
2025-07-04, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sparar i aktier
Aktier är inte sparande, det är spekulation.
Citat:
för framtiden
Vilken framtid? Den som centralbankerna just nu aktivt saboterar?
Citat:
bankkonto
Bankkontot som staten kan frysa närsomhelst?
Citat:
för huset för underhåll.
Lycka till med underhållskostnaderna när SEK kraschar.

Den framtiden du sparar till ser inte ljus ut alltså
Citera
2025-07-04, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Jag själv är ganska övertygad om att det är en konspiration på gång " The great reset". Kollar bara läget hur det ser ut hos vanligt folk.
"På gång"? vi är mitt i den.
Citera
2025-07-04, 19:15
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Bra. Klar förbättring sen början av 2024. På bara ett och ett halvt år har kostnaderna för bolånet (räntan) nästan halverats. Under samma period har inflationen varit måttlig. Har haft reallöneökning senaste året.

Exakt så ser det ut för folk som jobbar och äger en bostad. Allt har blivit bättre men man skickar såren och bunkrar lite för sämre tider.
Citera
2025-07-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aningencynisk
Då både jag och frun tjänar hyfsat så har det inte märkts av särskilt mycket. Bor relativt billigt och har inga dyra vanor. Sparar några tusenlappar i månaden för det mesta. Har några passiva inkomster genom fastigheter som hjälper till. Lutar dock åt att sälja vårt hus och köpa ett litet hus kontant för att slippa månadskostnader.

Var bor ni? Va är de för hus ni hyr ut? Lägenhet villa?
Citera
2025-07-04, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Bra. Klar förbättring sen början av 2024. På bara ett och ett halvt år har kostnaderna för bolånet (räntan) nästan halverats. Under samma period har inflationen varit måttlig. Har haft reallöneökning senaste året.
Högre lån än någonsin
Dyrare bostad än någonsin
Högre matpriser än någonsin
En reallön som baseras på statens egna fejkade prisindex.

Fortsätt låta som en idiot.
Citera
2025-07-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
Maten är ju god och nyttig så därför är det okej att jag blir rånad.

De sa ja inte men hade ja käkat mer fryst mat och även halvfabrikat typ korv och pyttipanna så hade man nog sparat en del.
Citera
2025-07-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Har statistik från 2018 för vår familj med 3 barn. Även 2018 hade vi tre barn. Numera bor vi i en större villa än då, samt har 2 bilar istället för en. Alla barnen är då 7 år äldre, med andra aktiviteter osv

Det är faktiskt inte så stor skillnad. Ungefär 10-15% mer per månad i snitt nu jämfört med då. Och det har lönerna gått upp med mycket mer.

Vi har möjlighet att investerare eller lägga undan ganska exakt 50% av vår inkomst. Jag och frun har typ samma lön, och det har alltid varit ett mål att vi i teorin klarar oss på en lön utan att behöva dra ned.

Låter som att du missar något i din kalkyl. Och eftersom du har statistik från 2018 jämfört med idag kan du väl visa den?
Citera
2025-07-04, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
De sa ja inte men hade ja käkat mer fryst mat och även halvfabrikat typ korv och pyttipanna så hade man nog sparat en del.
Ska alla börja äta halvfabrikat och fryst skit bara för att systemet tvingar upp priserna på riktig mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in