2025-07-02, 13:31
Medlem
Masingas avatar
Jag köper kewpie mayo. Fin japansk majonnäs, varför krångla till det.
Citera
2025-07-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vem fan lägger ens tid på att göra något som köps så billigt i affären?

Smaken givetvis, du smaksätter själv och tiden är försumbar.
Citera
2025-07-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Det är lättare än något, godare och innehåller inte massa onödigt socker.

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Så varför köper ni överprisad majo på ICA osv?

Lata? Dumma?

Jag har köpt de extremt sällan men de räcker ju länge så nej för mig spelar de ingen roll om de priset.
Citera
2025-07-02, 13:54
Medlem
Gör att jag.är rött lat och inte äter tillräckligt mkt majonnäs för att det ska välta matbudgeten att köpa färdig.
Citera
2025-07-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Färdigköpt majonnäs håller länge i öppnad förpackning i kylskåpet. Hemmagjord majonnäs håller inte fullt så länge, utan tenderar att få en seg och osmaklig gul hinna om den får stå orörd i burken ett tag. Och det är ju svårt att göra en liten sats majonnäs. Jag vet inte vad det är för kemikalier som får den färdigköpta majonnäsen att hålla så länge, men något skall man ju ändå dö av.

Kaliumsorbat, natriumbensoat, ättika och askorbinsyra. Så dels konserveringsmedel och dels ett lågt ph-värde. Tror fetthalten är farligare än konserveringsmedlen.

Angående tråden så gör jag egen majonnäs ibland och köper på burk ibland. Ska man göra sig en äggmacka så behöver den inte vara sä jävla märkvärdig men om man gör något mer ambitiöst så är det väl värt besväret att göra egen majonnäs.

Vad som inte är värt besväret är att sitta och gnälla över andra människors matvanor. Ts hänger läpp över folk som grillar och nu är han inomhus och hänger läpp över folk som inte slår sin egen majonnäs. Det är lite pinigt...
Citera
2025-07-02, 14:14
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Står även godare om du läser igen herr akademiker.

Tillverka egen majo…?

…när det finns så fin majo i butiken!

Nä, det är bara vänsterdårar som sysslar med sånt.

En riktig man - med utbildning - slänger inte bort livet genom att stå i köket och slabba ihop nån skit till majo-substitut.

Han går till butiken, och köper den bästa majon handlaren har.
Citera
2025-07-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Det receptet är mycket likt det vi kör hemma. Byt rapsoljan mot olivdito & vips har du gjort aioli.

(Många tror felaktigt att skillnaden mellan majo & aioli är vitlök men så är det inte. Det finns både vitlöksaioli & vitlöksmajo. Skillnaden är vilken olja som används.)

Finns aioli gjord på rapsolja också men du hittar ingen aioli utan vitlök.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2025-07-02 kl. 14:17.
Citera
2025-07-02, 14:17
Medlem
Jag gör oftast egen majo, som sagt är det nyttigare, billigare och godare. Sen har jag alltid en burk köpt Hellmans också eftersom hållbarheten är så lång. Så kan man gör den efter egna preferenser dessutom, jag brukar ha lite mer dijonsenap och vinäger för att jag gillar min lite syrligare och mer smakrik.
Citera
2025-07-02, 14:17
Medlem
Europes avatar
Det som tar emot är väl att det bara håller några dagar när man lagar det själv, samt inte är toppen att frysa.

Jag använder majonnäs högst någon gång spontant när jag ska äta något jag har köpt eller fått oplanerat, som när jag till exempel har köpt en massa räkor och ska sleva i mig det med en massa ägg.

Om det går, så är det ju alltid bättre att hitta nyttigare alternativ till majonnäs, som till exempel yoghurt. Bästa alternativet vore ju att varken äta hemlagad eller köpt majonnäs.
Citera
2025-07-02, 14:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag hopas VERKLIGEN att du inte köper ägg och olja på Ica osv utan har egen hönsgård och tillverkar egen olja. Köper du I butik så ställ dig först i kön för dumma, lata amatörer.
Du har väl inte köpt dina höns??
Det är bara amatörer som gör, man ska jaga djungelhönan Gallus Gallus i Indien. Sen avla fram tamhöns utav dem Det blir mycket godare.

Majonäs är en av mina basvaror i köket.
Det går att använda till det mesta och förvandla till mycket.
Jag skulle aldrig orka med att göra egen majo varje gång det behövs.
Jag lägger hellre ned ner tid på andra råvaror i ett recept, såsom huvudråvaran..

Samt om jag måste förlänga hållbarheten på någonting. Just nu har jag ett överskott på tomater. Det blir att göra krossade tomater av dem och frysa in
Senast redigerad av Giant Squid 2025-07-02 kl. 14:25.
Citera
2025-07-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Det är lättare än något, godare och innehåller inte massa onödigt socker.

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Så varför köper ni överprisad majo på ICA osv?

Lata? Dumma?

Handlar nog mycket om att människor idag inte ifrågasätter och tänker. De tar för givet att man måste köpa. Att kvalitén på majon oftast i butik är riktigt vidrig vet de inte om. Gör du egen får du en majo som slår all köpt majo i butik.
Det är ju kul när man hör andra som utvecklats och insett och börjar ifrågasätta "varför gör vi såhär när vi borde göra såhär".
Fortsätt.
Citera
2025-07-02, 14:25
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag skulle kunna köpa betydligt dyrare mat men väljer att göra mycket från grunden inklusive majjo. Om du tycker den köpta är godare så är du antagligen dålig på att göra egen.
Sedan kanske inte majonnäs är en så bärande beståndsdel i livet att man känner att man vill lägga den tiden? Det mesta blir bäst av att göras från grunden men kanske bäst inte är bäst? Kanske bra nog räcker? Tiden ska ju räcka till för så mycket.

Jag köper majonnäs färdig. Och senap. Och inlagd gurka. Och sylt. Och kläder. För jag har fan varken tid eller ork att lajva instagrambonde som ska göra allt från grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in