2025-07-02, 14:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Vad är det för mongo argument? Så du har egna kor och grisar för ditt protein intag, du odlar alla grönsaker och potatis själv? Du gör egen bensin till din bil osv? Din bostad har du byggt själv med plankor du har odlat träden till?

Det är bara en logisk fortsättning på ditt eget argument. Folk köper färdig majonnäs av samma anledning som att du köper färdig olja och ägg, de tycker inte det är värt mödan bara för att komma undan billigare.
Citera
2025-07-02, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
För att det går fortare att använda färdig, såklart. Men när jag har folk över på middag så lagar jag allt från grunden - nästan in absurdum!
Citera
2025-07-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag hopas VERKLIGEN att du inte köper ägg och olja på Ica osv utan har egen hönsgård och tillverkar egen olja. Köper du I butik så ställ dig först i kön för dumma, lata amatörer.
Självklart pressar man sin egen olja från egen rapsodling. Allt annat är för hipsters!
Äggen hämtar jag färska från träden. Gör bara majonnäs när det är säsong.
Citera
2025-07-02, 14:27
Medlem
Gjorde alltid mayo förr, köper alltid mayo nu. Till ett ägg vill du ofta ha 2 dl olja. Sedan håller den några dagar i kylen. Slutar med att du kastar hälften, så besparingen är minimal och jag tycker det finns god mayo att köpa.

Ska du dessutom gör typ en burgardressing så står den hemmagjorda mot värmen från hamburgaren sämre. Lätt att det hela smälter till en tunn sås.

Någon skrev aioli på olivolja? Det är oätbärt. Blir oerhört beskt om du inte använder den ljusaste skitoljan du kan hitta (samma med t ex kallpressad rapsolja).
Citera
2025-07-02, 14:29
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag hopas VERKLIGEN att du inte köper ägg och olja på Ica osv utan har egen hönsgård och tillverkar egen olja. Köper du I butik så ställ dig först i kön för dumma, lata amatörer.

Håller med! Vatten till hönsen skall dessutom hämtas ur egen brunn samtidigt som maten till dem skall vara av egen sådd. Dessutom skall dina höns stammar från vildhöns, vilka du själv har avlat fram. Allt annat är bara ren och skär lättja!

/AI
Citera
2025-07-02, 14:29
Medlem
Men snälla nån..

Det här "Gör din egen taco mix" eller "gör din egen majo". Samt att ens diskutera ämnet är det med sossefierade snålhetssvensk beteendet som existerar.

Varför jag inte gör min egen majo?

1. Jag är inte fattig
2. Jag är upptagen med att tjäna stålar
Citera
2025-07-02, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här fanns ett recept. Några fler ingredienser i denna men det var den som fått högst betyg. Äter själv inte så mycke majonäs så jag har inte testat receptet själv.

Den här ska hålla en månad i kylen iallafall.

https://www.recepten.se/recept/majonnaes.html
En fråga bara, varför ej kallpressad rapsolja?
Citera
2025-07-02, 14:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Den har mycket smak som förstör smaken på majon.
Citera
2025-07-02, 14:43
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Det receptet är mycket likt det vi kör hemma. Byt rapsoljan mot olivdito & vips har du gjort aioli.

(Många tror felaktigt att skillnaden mellan majo & aioli är vitlök men så är det inte. Det finns både vitlöksaioli & vitlöksmajo. Skillnaden är vilken olja som används.)

Tack för info.

Citat:

Enligt kommentarerna har det med att inte det ska få smak av oljan.
Sen är det också någon som anser att rapsolja är giftig och något med tillsatser. Gissar att det var många kvinnor i kommentarerna och då ska det alltid tyckas fram och tillbaka.
Citera
2025-07-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Sedan kanske inte majonnäs är en så bärande beståndsdel i livet att man känner att man vill lägga den tiden? Det mesta blir bäst av att göras från grunden men kanske bäst inte är bäst? Kanske bra nog räcker? Tiden ska ju räcka till för så mycket.

Jag köper majonnäs färdig. Och senap. Och inlagd gurka. Och sylt. Och kläder. För jag har fan varken tid eller ork att lajva instagrambonde som ska göra allt från grunden.

Har du gjort egen majjo? Tiden tja 2 min. Kan ta längre tid och hitta den i butiken ibland.
Citera
2025-07-02, 14:57
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Av samma anledning som du inte skall använda olivolja. Oljan skall i de bästa av världar vara neutral och nästintill smaklös.

/AI
Citera
2025-07-02, 14:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag är inte så vansinnigt fattig att jag behöver göra egen mayo. Hellmans for the win!

De har alltså hela 3 smaker, du är allt bra fantasilös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in