2025-07-02, 12:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Det är lättare än något, godare och innehåller inte massa onödigt socker.

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Så varför köper ni överprisad majo på ICA osv?

Lata? Dumma?
Kalla det vad du vill, men jag har varken tid eller lust att riva ut halva kylskåpet för en liten klick majonnäs till, vad den nu ska vara till.

Innan du ens har plockat fram alla ingredienser, så är jag klar med min måltid.
Citera
2025-07-02, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kalla det vad du vill, men jag har varken tid eller lust att riva ut halva kylskåpet för en liten klick majonnäs till, vad den nu ska vara till.

Enda jag har i kylskåpet till majon är ägg. Det är verkligen jättejobbigt att ta fram det.

Salt och olja står redan på köksbänken.
Citera
2025-07-02, 12:56
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Har du ens försökt göra egen? Det är som natt och dag smakmässigt.

OT!

Nu pratar du om kvaliten på majon.

I TS talade du om lättja och dumhet som skäl att göra egen majo.

Hur skall du ha det?
Citera
2025-07-02, 13:02
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
OT!

Nu pratar du om kvaliten på majon.

I TS talade du om lättja och dumhet som skäl att göra egen majo.

Hur skall du ha det?

Står även godare om du läser igen herr akademiker.
Citera
2025-07-02, 13:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Enda jag har i kylskåpet till majon är ägg. Det är verkligen jättejobbigt att ta fram det.

Salt och olja står redan på köksbänken.
För mig, som har aldrig har gjort någon majonnäs, så är det inte troligt att det faller väl ut de första försöken, och vad har man vunnit då ?

Det är dessutom väldigt sällan jag använder majonnäs.

Så lek hur mycket du vill i ditt kök, men jag fortsätter som förut.
Citera
2025-07-02, 13:06
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Fast valet är väl mellan att köpa råvaror (ägg, olja) och mixa en batch själv som man förvarar i en burk i kylen, alternativt köpa burken i butiken.

Folk som tjafsar om att man då måste ha sina egna höns eller riva ut halva kylskåpet för en liten klick majonnäs har inte fattat grejen. Kanske måste de överdriva för att smeka sitt eget ego och vara lugna i sin egen situation. Men för de som vågar greppa stavmixern finns räddningen.
Citera
2025-07-02, 13:17
Hoppades in i det sista… men nu är kalkonen ute ur buren.

Men känns ändå skönt på något sätt
Citera
2025-07-02, 13:17
Medlem
Citat:
Har du ens försökt göra egen? Det är som natt och dag smakmässigt.

Just för att det är som natt och dag har jag både färdig majo i kylen och vispar ihop egen vid behov. Färdig har en syrligare smak som ibland är det jag är ute efter, funkar, enligt mig, bra med sriracha t.ex. Färdig majo tål också att blandas med mer saker utan att emulsionen bryts isär. Äter man inga stora mängden och har kvar en slatt i kylen till dagen efter är det ju en fördel.

Vill jag ha en neutral majo till t.ex. räkor, på sin höjd blandad med lite citron eller vitlök, då vispar jag egen.
Citera
2025-07-02, 13:18
Medlem
Inhale82s avatar
Vem fan lägger ens tid på att göra något som köps så billigt i affären?
Citera
2025-07-02, 13:18
Moderator
Kyrpators avatar
Färdigköpt majonnäs håller länge i öppnad förpackning i kylskåpet. Hemmagjord majonnäs håller inte fullt så länge, utan tenderar att få en seg och osmaklig gul hinna om den får stå orörd i burken ett tag. Och det är ju svårt att göra en liten sats majonnäs. Jag vet inte vad det är för kemikalier som får den färdigköpta majonnäsen att hålla så länge, men något skall man ju ändå dö av.
Citera
2025-07-02, 13:29
Medlem
Pungpuckels avatar
Klart man kan göra majo, men vissa och även jag själv kanske föredrar den där goa kemiska smaken.. den kan man inte få till själv.
Citera
2025-07-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här fanns ett recept. Några fler ingredienser i denna men det var den som fått högst betyg. Äter själv inte så mycke majonäs så jag har inte testat receptet själv.

Den här ska hålla en månad i kylen iallafall.

https://www.recepten.se/recept/majonnaes.html

Det receptet är mycket likt det vi kör hemma. Byt rapsoljan mot olivdito & vips har du gjort aioli.

(Många tror felaktigt att skillnaden mellan majo & aioli är vitlök men så är det inte. Det finns både vitlöksaioli & vitlöksmajo. Skillnaden är vilken olja som används.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in