2025-07-02, 12:15
Medlem
Tuppruskarens avatar
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Det är lättare än något, godare och innehåller inte massa onödigt socker.

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Så varför köper ni överprisad majo på ICA osv?

Lata? Dumma?
Citera
2025-07-02, 12:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag är inte så vansinnigt fattig att jag behöver göra egen mayo. Hellmans for the win!
Citera
2025-07-02, 12:21
Medlem
Sladdarens avatar
Ja man undrar verkligen ?

Du behöver bara en skål och en ballongvisp
Eller en handmixer med lämplig bredd mugg som är vågrätt
Eller en köksassistent med rotarenade blad (större mixer)

Jag avser inte att gå igenom metoderna. Det dröser det av på nätet om man undrar hur man gör

Kanske sitter i hållbarheten är bättre med Hellmans eller Felix majonös på burk liksom ?
Citera
2025-07-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag är inte så vansinnigt fattig att jag behöver göra egen mayo. Hellmans for the win!

Jag skulle kunna köpa betydligt dyrare mat men väljer att göra mycket från grunden inklusive majjo. Om du tycker den köpta är godare så är du antagligen dålig på att göra egen.
Citera
2025-07-02, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här fanns ett recept. Några fler ingredienser i denna men det var den som fått högst betyg. Äter själv inte så mycke majonäs så jag har inte testat receptet själv.

Den här ska hålla en månad i kylen iallafall.

https://www.recepten.se/recept/majonnaes.html
Citera
2025-07-02, 12:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Lata? Dumma?
Du har rätt så klart.
Jag är en köpare men efter att Coop har slutat med sin egna hittar jag ingen som liknar.
Nu kanske jag måste leta recept som funkar...
Citera
2025-07-02, 12:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här fanns ett recept. Några fler ingredienser i denna men det var den som fått högst betyg. Äter själv inte så mycke majonäs så jag har inte testat receptet själv.

Den här ska hålla en månad i kylen iallafall.

https://www.recepten.se/recept/majonnaes.html

Hon missar vissa moment iaf i förklaringen.. så det där hon förklarar är inte så pedagogiskt korrekt iaf eller att hon förutsätter saker men nja. Hon är inte rätt ute för att beskriva det bra

För att dra det snabbt bara.. måste dra. Rumstemp, Låt ingredienserna sitta tills oljan stiger till toppen, Placera stavmixern i så att den sitter stadigt på botten av behållaren, Ställ in den på högsta hastighet och slå på. När det mesta av blandningen har emulgerats, börja flytta stavmixern upp och ner för att införliva eventuell olja som sitter på toppen. Och lite mer men måste dra nu .. mer detlajer kommer senare
Senast redigerad av Sladdaren 2025-07-02 kl. 12:34.
Citera
2025-07-02, 12:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Jag äter helt enkelt inte tillräckligt mycket mayo. Jag brukar använda grekisk yoghurt, creme fraiche eller dijon-olivolja-emulsion som substitut i 90% av fallen.
Citera
2025-07-02, 12:35
Medlem
Citat:

Lata? Dumma?
Köper Rydbergs enbart pga lathet, men att det skulle vara massa onödigt socker stämmer inte. 1,5/100 är försumbart.
Citera
2025-07-02, 12:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hon missar vissa moment iaf i förklaringen.. så det där hon förklarar är inte så pedagogiskt korrekt iaf eller att hon förutsätter saker men nja. Hon är inte rätt ute för att beskriva det bra

För att dra det snabbt bara.. måste dra. Rumstemp, Låt ingredienserna sitta tills oljan stiger till toppen, Placera stavmixern i så att den sitter stadigt på botten av behållaren, Ställ in den på högsta hastighet och slå på. När det mesta av blandningen har emulgerats, börja flytta stavmixern upp och ner för att införliva eventuell olja som sitter på toppen. Och lite mer men måste dra nu .. mer detlajer kommer senare

Jag har som sagt inte testat receptet själv och enligt kommentarerna så är det några som misslyckats och vissa som lyckats. De som lyckats tycker det blev perfekt.

Vad är det hon missar?
Citera
2025-07-02, 12:44
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Lata? Dumma?

Jag är inte lat, heller inte dum, akademiker i överordnad position… med mycket god ekonomi.

Jag är heller inte så sniken så att jag ”sparar in” genom att göra egen majo.

Det finns bekväma, suveräna majos att köpa in min butik.

Fortsätt du ditt slabbande med dina majo-substitut, vi andra köper förnämlig, färdig majo i butiken.
Citera
2025-07-02, 12:50
Medlem
zombie-nations avatar
Använder bara majonnäs till rätter som man gör snabbt när man inte orkar laga mat. Så tänker inte stå och mecka när jag inte vill laga mat. Att göra den innan funkar inte så bra då den inte står sig.

Men alltid roligt när folk är stolta för att de lyckats i det lilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in