2025-07-02, 23:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har du en sk hushållsassistent med rakblad under fyllningen, eller köp en på loppis i nödfall om du tycker det är för dyrt så kan du absolut aldrig misslyckas. Handmixer är svårare alltså

Alltså en hushållsmixer men jag blandar ihop dem iom att de kopierar namnet till andra saker

Va fan heter dom, de verkar inte existera längre ? Så här ser dom ut
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...6q280&usqp=CAU

Sån har jag mfl blenders men den här är bra

Köksmaskin tror jag dom kallar det för ?

Jag har en sådan - tror den kallas matberedare - men jag tycker man behöver göra en ganska stor sats majonnäs att den ska funka optimalt. Mer än jag behöver men det kan ju bero på hur knivarna sitter i min modell.

Däremot perfekt för att göra fiskfärs till en paté.
Citera
2025-07-02, 23:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har en sådan - tror den kallas matberedare - men jag tycker man behöver göra en ganska stor sats majonnäs att den ska funka optimalt. Mer än jag behöver men det kan ju bero på hur knivarna sitter i min modell.

Däremot perfekt för att göra fiskfärs till en paté.

Just de Matberedare heter det. Blir rörigt med alla mixers som står i skåpena i olika former
Svårt å slänga också eller ge bort när man ser att de har olika format på skärbladen ochså och storleken pr modell

Då får man göra majonnäs till nån man känner i samma veva isf om det blir för mycket, men samtidigt så äter jag inte majonnäs som nån stående kostcirkel heller (utan långt ifrån) iom att det finns så mycket annat i såsväg jag gör istället till mycket och annat om jag ska ha en sås

Tror mer på att USA är helt tokiga i majonnäs, de käkar det som vi klunkar fil och yoghurt cremefriache, färskost etc
Citera
2025-07-03, 00:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Just de Matberedare heter det. Blir rörigt med alla mixers som står i skåpena i olika former
Svårt å slänga också eller ge bort när man ser att de har olika format på skärbladen ochså och storleken pr modell

Då får man göra majonnäs till nån man känner i samma veva isf om det blir för mycket, men samtidigt så äter jag inte majonnäs som nån stående kostcirkel heller (utan långt ifrån) iom att det finns så mycket annat i såsväg jag gör istället till mycket och annat om jag ska ha en sås

Tror mer på att USA är helt tokiga i majonnäs, de käkar det som vi klunkar fil och yoghurt cremefriache, färskost etc

Jag kör som sagt vanliga elvispen istället. Har man bara en bra liten kanna att droppa olja ifrån inledningsvis är det svårt att misslyckas. Har en liten glaskanna som är perfekt för det, så man har full koll.

Uppskattas mycket i Holland och Belgien också enligt min erfarenhet.
Citera
2025-07-03, 00:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag kör som sagt vanliga elvispen istället. Har man bara en bra liten kanna att droppa olja ifrån inledningsvis är det svårt att misslyckas. Har en liten glaskanna som är perfekt för det, så man har full koll.

Visst äre så.. Man har full koll i bunken med el- vispen. Jag använder ändå stavmixern eftersom det är en vanesak
Citera
2025-07-03, 00:18
Medlem
Ogorkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Det är lättare än något, godare och innehåller inte massa onödigt socker.

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Så varför köper ni överprisad majo på ICA osv?

Lata? Dumma?

Är det inte skitäckligt utan vinäger/citronsaft?
Citera
2025-07-03, 00:21
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogorki
Är det inte skitäckligt utan vinäger/citronsaft?

Förr i restaurangsvängen så använde vi en matberedare , skicka i hela ägget, rödvinsvinäger, senap (Antingen slotts vanliga eller Dijon) och sen hällde man i oljan i lugn takt, blev mycket god majo.

Men till frågan, näh jag köper en burk då jag sällan använder majo.
Senast redigerad av Reidji 2025-07-03 kl. 00:33.
Citera
2025-07-03, 05:55
Medlem
Citat:
Ni amatörer som köper färdig majo för 30-40kr burken, varför gör ni inte egen för typ 5-6kr?

Du behöver bara 2dl rapsolja du får för 20-25kr/L och ett ynka ägg, samt lite salt. Går att ha annat med, men inget krav.

Lata? Dumma?

Du kallar oss för amatörer och undrar om vi är lata och dumma medans du, med stolthet, talar om för oss att det räcker med att blanda olja, ägg och lite salt för att göra en majonäs. Ditt jävla skämt.

Att du ens fick ihop en emulsion känns som en tillfällighet, inte ett resultat av förståelse.
Citera
2025-07-03, 06:49
Medlem
Mjälls avatar
Blend dom
Citera
2025-07-03, 08:32
Medlem
Citat:

Lata? Dumma?

Min sambo gör alltid egen majonnäs, smakar utmärkt! Hon vet vart en kvinna hör hemma
Citera
2025-07-03, 08:36
Medlem
Har gjort egen majo i många år efter receptet i trådstarten. Det är enkelt. Dessutom roligt att hitta sin egen favoritvariant genom att skruva lite på mängden senap o vinäger med mera. Hon som har sajten är för övrigt grymt bra. Prova hennes Tiramisu.
Citera
2025-07-03, 09:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Jo det stämmer att elvispen är den enklaste metoden fast det pratas så lite om den, enklast för att göra majonnäs, håller med. Där hör ni som inte orkar, kör elvispen punkt

https://gunillablixt.se/receptarkiv/majonnas/

Eller metod 3 i denna video

https://www.youtube.com/watch?v=emAvBoKV-Gk
Citera
2025-07-03, 18:52
Medlem
Hur tror ni att hemlagad majo med kallpressad rapsolja (hade ingen annan) och kapris skulle fungera hos er?

Utsatte min kompis för detta idag och han var begeistrad iaf..
(själv äter jag nästan aldrig majo, så kan inte bedöma)
Senast redigerad av rantaplan 2025-07-03 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in