2025-07-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du har nog mycket att lära dej....
Ja men då var då inte mycket till svar för att sitta på så mycket kunskap som du gör!

Vad blir påföljden? Mänsklighetens undergång? Du tror att mänskligheten självdör?
Citera
2025-07-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sjunkande födelsetal är något som drabbat alla I-länder i princip.

Orsakerna är många och komplexa men jag tror inte det beror på att det är oroligt i världen.

Det är inte heller FÄRRE som skaffar barn utan det skaffas färre barn och det är en stor skillnad.

Idag är det lika vanligt/ovanligt för en 40-årig kvinna att vara barnlös som det var på 50-60-talet.

Det enda som skiljer idag jämfört med 50-60-talet är är att folk skaffar 1-2 barn istället för 2-3 barn.
Jag håller med om ditt påstående, att födelsetalen sjunker, men inte om din slutsats. På 1800-talet, när folk levde i fattigdom, sjukdomar och elände, så skaffade folk många barn, en vanlig familj kunde ha 8-10 barn. Idag finns knappt några barnsjukdomar som är dödliga, folk lever i materiellt överflöd och krig är avlägset i i-länder. Ändå skaffar folk färre barn. Om folk skulle skaffa färre barn pga fattigdom så borde statistiken med antal barn vara tvärtom, många barn vid hög välstånd och få barn vid fattigdom.

Jag tror att det är en helt naturlig utveckling i i-länder att man vill fokusera mer på att förverkliga sig själv och då känns barn som en belastning.

Sedan förstår jag inte överhuvudtaget varför det är ett problem? Det finns 8 miljarder människor, någon gång måste födelselsetalen börja gå ned.
Citera
2025-07-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Sjunkande födelsetal är något som drabbat alla I-länder i princip.

Orsakerna är många och komplexa men jag tror inte det beror på att det är oroligt i världen.

Det är inte heller FÄRRE som skaffar barn utan det skaffas färre barn och det är en stor skillnad.

Idag är det lika vanligt/ovanligt för en 40-årig kvinna att vara barnlös som det var på 50-60-talet.

Det enda som skiljer idag jämfört med 50-60-talet är är att folk skaffar 1-2 barn istället för 2-3 barn.

Exakt. Tycker detta är en intressant fråga och det är idiotiskt att komma med tvärsäkra uttalanden om varför det är såhär. Det är dessutom länder över hela världen, med olika kulturer, som detta sker. Västvärlden, Ryssland, samt Kina och Japan. Till och med i arabvärlden föds färre barn, om än kanske inte i samma utsträckning.

Håller med om att nästan det enda vi kan säga säkert är att det INTE handlar om oroligheter i världen eller fattigdom. Det har alltid varit krig, elände och fattigdom. Så inget nytt på den fronten. Snarare är vi historiskt sett rika och trygga, även om det kanske försämrats något de senaste åren.
Citera
2025-07-02, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag håller med om ditt påstående, att födelsetalen sjunker, men inte om din slutsats. På 1800-talet, när folk levde i fattigdom, sjukdomar och elände, så skaffade folk många barn, en vanlig familj kunde ha 8-10 barn. Idag finns knappt några barnsjukdomar som är dödliga, folk lever i materiellt överflöd och krig är avlägset i i-länder. Ändå skaffar folk färre barn. Om folk skulle skaffa färre barn pga fattigdom så borde statistiken med antal barn vara tvärtom, många barn vid hög välstånd och få barn vid fattigdom.

Jag tror att det är en helt naturlig utveckling i i-länder att man vill fokusera mer på att förverkliga sig själv och då känns barn som en belastning.

Sedan förstår jag inte överhuvudtaget varför det är ett problem? Det finns 8 miljarder människor, någon gång måste födelselsetalen börja gå ned.

Lite off topic men politikerna tycker det är ett problem eftersom det är ett problem för pensionssystemet med en skev befolkningspyramid.
Citera
2025-07-02, 10:14
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
USA har aldrig haft en så knäpp president som de har nu.

Jag hade inte heller skaffat barn innan jag hade sett vad det blev av fanskapet om jag skulle vara i situationen att vilja ha familj just nu.

Jodå.
President Jefferson skaffade sig exempelvis barn med sin egen slavinna/halvsyster, så tror du att USA:s presidenter alltid varit vettiga så är du gravt oinformerad.
Citera
2025-07-02, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krig-och-klimat-avgorande-for-ungas-vilja-att-skaffa-barn

Jag förstår inte detta resonemang pga följande:

1. Det har varit kass tillvaro med elände i hela mänsklighetens historia.

2. Mänskligheten har aldrig haft en såppas bekväm tillvaro som nu.

Julia et al vill inte skaffa barn för dom har det för bekvämt!

Fast hon har ju rätt… sen kanske de är bra också att färre barn föds då kanske inte bostadsbristen är så hög i framtiden. Fler jobb över.
Citera
2025-07-02, 10:20
Medlem
Citat:
Lite off topic men politikerna tycker det är ett problem eftersom det är ett problem för pensionssystemet med en skev befolkningspyramid.
Inte off-topic utan väldigt relevant.

Just detta irriterar mig lite, att när man pratar om det låga barnafödandet som ett problem så handlar det främst om ekonomi och tillväxt.

Ett bra pensionssystem ska egentligen klara av brfolkkingsförändringar om den är korrekt uppbyggd där alla sparar till sin egen pott. Problemet är bara att det är inte så pensionssystemet funkar utan politiker nallar från pensionskassan för att finansiera sin verksamhet.
Citera
2025-07-02, 10:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ohja, meningen med livet är att existera.

Menar du på riktigt att detta är en sanning för ALLA? För psyksjuka, för de med ärftlighet inom familjen/släkten, mördare, pedofiler, våldtäktsmän/kvinnor etc. etc.? Skall dessa verkligen sätta barn till världen?
Citera
2025-07-02, 10:30
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krig-och-klimat-avgorande-for-ungas-vilja-att-skaffa-barn

Jag förstår inte detta resonemang pga följande:

Julia et al vill inte skaffa barn för dom har det för bekvämt!

Julia har fel. Hade tuffa tider minskat barnafödandet så hade svenskar fått många barn och palestinier fått få barn. Istället är det precis tvärtom.
Citera
2025-07-02, 10:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Bekväm kanske, men trygg, nej. Världen har alltid varit dålig och folk har ändå skaffat barn. Varför?

För att först nu har barn fått ett värde och man anser att barn är människor. Förr struntade man i om barn led och var otrygga under sin barndom.

På samma sätt kan man numera inte bara skaffa 6 barn och lämna dem vind för våg och ge dem lite mat en gång om dagen. För man anser att det är otryggt och inte skapar bra relationer och skapar mentalt lidande hos barnet. Då orkar folk inte skaffa dessa barn som ska ha tillsyn 24/7.

Hade man låtit bli att ge barnen samma eller större värde än vuxna hade detta aldrig hänt.
Citera
2025-07-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn

Är frågan seriös?

Mår världen sämre av färre vita? Nej.
Citera
2025-07-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Mår världen sämre av färre vita? Nej.

Problemet är inte att vita blir färre, utan att civiliserade blir färre.

Även inom gruppen afrikaner ser man samma mönster.
Bofasta sydnigerianer ser med all rätt nomaderna i norr(Fulani, Hausa etc) som barbarer. Och det är de nomadiska getherdarna i Sahel-regionen och Somalia som föder flest barn.

Även afrikanerna kommer lida när det inte finns några I-länder att fly till.

Men du kanske är en sån där miljöfjant som inte har något emot att mänskligheten dör ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in