Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Sjunkande födelsetal är något som drabbat alla I-länder i princip.
Orsakerna är många och komplexa men jag tror inte det beror på att det är oroligt i världen.
Det är inte heller FÄRRE som skaffar barn utan det skaffas färre barn och det är en stor skillnad.
Idag är det lika vanligt/ovanligt för en 40-årig kvinna att vara barnlös som det var på 50-60-talet.
Det enda som skiljer idag jämfört med 50-60-talet är är att folk skaffar 1-2 barn istället för 2-3 barn.
Jag håller med om ditt påstående, att födelsetalen sjunker, men inte om din slutsats. På 1800-talet, när folk levde i fattigdom, sjukdomar och elände, så skaffade folk många barn, en vanlig familj kunde ha 8-10 barn. Idag finns knappt några barnsjukdomar som är dödliga, folk lever i materiellt överflöd och krig är avlägset i i-länder. Ändå skaffar folk färre barn. Om folk skulle skaffa färre barn pga fattigdom så borde statistiken med antal barn vara tvärtom, många barn vid hög välstånd och få barn vid fattigdom.
Jag tror att det är en helt naturlig utveckling i i-länder att man vill fokusera mer på att förverkliga sig själv och då känns barn som en belastning.
Sedan förstår jag inte överhuvudtaget varför det är ett problem? Det finns 8 miljarder människor, någon gång måste födelselsetalen börja gå ned.