2025-07-01, 20:46
Avslutad
Citat:
Det svenska barnafödandet ligger på en historiskt låg nivå och regeringen tillsätter nu en utredning för att ta reda på varför.
Konflikter i omvärlden och klimatförändringar är faktorer som flera unga menar kan vara avgörande för deras beslut att skaffa barn.

Så som världen ser ut just nu tror jag inte att det lockar så många unga att skaffa barn, säger Julia Svensson, 25.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krig-och-klimat-avgorande-for-ungas-vilja-att-skaffa-barn

Jag förstår inte detta resonemang pga följande:

1. Det har varit kass tillvaro med elände i hela mänsklighetens historia.

2. Mänskligheten har aldrig haft en såppas bekväm tillvaro som nu.

Julia et al vill inte skaffa barn för dom har det för bekvämt!
Citera
2025-07-01, 21:05
Medlem
USA har aldrig haft en så knäpp president som de har nu.

Jag hade inte heller skaffat barn innan jag hade sett vad det blev av fanskapet om jag skulle vara i situationen att vilja ha familj just nu.
Citera
2025-07-01, 21:05
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/krig-och-klimat-avgorande-for-ungas-vilja-att-skaffa-barn

Jag förstår inte detta resonemang pga följande:

1. Det har varit kass tillvaro med elände i hela mänsklighetens historia.

2. Mänskligheten har aldrig haft en såppas bekväm tillvaro som nu.

Julia et al vill inte skaffa barn för dom har det för bekvämt!

Säg mig vad som är lockande med bajsblöjor, skrik, gnäll, gråt, mindre pengar i plånkan, sömnbrist och tidsbrist? För att fanskapet sedan ska byta bort namnet man gav den, läsa flumkurser på universitetet i 3000 år och ändå inte hälsa på ålderdomshemmet man sedan sitter på?
Citera
2025-07-01, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Säg mig vad som är lockande med bajsblöjor, skrik, gnäll, gråt, mindre pengar i plånkan, sömnbrist och tidsbrist? För att fanskapet sedan ska byta bort namnet man gav den, läsa flumkurser på universitetet i 3000 år och ändå inte hälsa på ålderdomshemmet man sedan sitter på?
Exakt min poäng, folk vill inte skaffa barn pga dessa anledningar.

Dom är för lata och bortskämda och vill inte ta hand om barn. Världen är inte för dålig, den är för najs!
Citera
2025-07-01, 21:11
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Exakt min poäng, folk vill inte skaffa barn pga dessa anledningar.

Dom är för lata och bortskämda och vill inte ta hand om barn.

Jag håller mig utanför detta när det kommer till mitt eget val. Mina gener ska inte spridas vidare för allmänhetens säkerhet.

Men du anser att meningen med livet är barnafödande?
Citera
2025-07-01, 21:12
Avslutad
Citat:
Jag håller mig utanför detta när det kommer till mitt eget val. Mina gener ska inte spridas vidare för allmänhetens säkerhet.

Men du anser att meningen med livet är barnafödande?
Ohja, meningen med livet är att existera.
Citera
2025-07-01, 21:17
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ohja, meningen med livet är att existera.

Men människor vill ju inte existera längre? Era barn kommer knapra SNRI och scrolla TikTok. Lös det problemet först så kan ni föröka er efteråt. Blir ändå inget vettigt av dom annars.
Citera
2025-07-01, 21:22
Medlem
Citat:

Om du uppfostrar den till en egoist som dig själv så blir det så.
Citera
2025-07-01, 21:24
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om du uppfostrar den till en egoist som dig själv så blir det så.

Man får ju inte säga till barn på skarpen längre utan att få konstiga blickar eller socanmälningar på sig. Har du sett barnuppfostran i dagens samhälle? De kommer bli så extremt icke-anställningsbara som det bara går att bli.
Citera
2025-07-01, 21:26
Avslutad
Media har väl bara funnits de senaste 100 åren, sociala medier de senaste 20 åren så folk drar sig mer åt öronen över världsläget idag jämfört med förr.

Man kan nog säga att media ironiskt nog är felet samtidigt som de själva rapporterar om problemet.
Citera
2025-07-01, 21:26
Medlem
Här är vad man kan lära sig om livet av att jobba på ålderdomshem; Enda glädjen gamlingar har är deras barn, barnbarn och vad de sysslar med. Ingen pratar om sin karriär eller vad de hade för jobb. Även de som hade högavlönade positioner med hög utbildning som överläkare och liknande pratar aldrig om sina jobb bara om sina barn.
Citera
2025-07-01, 21:27
Medlem
Citat:
Man får ju inte säga till barn på skarpen längre utan att få konstiga blickar eller socanmälningar på sig. Har du sett barnuppfostran i dagens samhälle? De kommer bli så extremt icke-anställningsbara som det bara går att bli.

Vad tror du muslimerna gör tror du de daltar med sina ungar i all evighet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in