2025-07-11, 14:52
Medlem
Ja där har du rätt,.att exploatera sitt barn så är ju inte något som man vinner på, jag kan prata om.min grabb absolut han är 16år och han tycker själv det är viktigt att det kommer ut hur han blivit behandlad, men jag nämner inte ens namn, och skulle aldrig berätta något han inte sagt ok till, det visar ju på dålig föredöme direkt
Citat:
Ursprungligen postat av adina
När det offentligt dyker upp bild på ett paket som ska till ett sedan länge omhändertaget barn med namn och fullständig adress som det gjorde häromdagen där föräldern dessutom menar att barnet har särskilda behov så är det tydligt varför kontakt är mycket begränsad .
Citera
2025-07-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vänta nu här? Någon lägger upp en bild på ett paket och det blir direkt en ursäkt för varför ett barn ska hållas totalt isolerat från sina föräldrar i månader eller år? Det är alltså där vi har landat i rättssäkerhetens Sverige år 2025? En bild ett paket? Och det blir skäl för fortsatt tvång och total kontaktblockad?

Men du glömde nämna att barnet redan är tvångsomhändertaget sedan länge. Alltså staten har redan gripit in med sitt mest extrema verktyg. Och då dyker du upp med att en bild på ett paket är "tydligt varför kontakt är mycket begränsad".

Och att barnet dessutom har särskilda behov säger du?? Därför är det ju än viktigare att se till att barnet inte skadas av långvarig institutionell separation och total familjeisolering, vilket är något verkliga experter, alltså inte socionomer med maktkomplex, varnat för i decennier.

Men visst, fortsätt du att låtsas som att ett foto på ett paket är ett större hot mot barnets välmående än åratal av institutionell omsorg, avskiljande från anknytningspersoner, upprepade personalbyten, flyttar och brist på stabilitet. Det är ju en väldigt vetenskaplig hållning du har. I klass med en magkänsla hos en socionom ungefär.
Jag glömde inte att nämna någonting utan valde att utelämna vissa bitar för att inte göra det tydligt vem det rörde sig om
Citera
2025-07-11, 14:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Du har helt rätt, det är upp till oss föräldrar att motbevisa socialtjänstens utredning, som består nästan alltid av vi tror, vi misstänker och tänk om, vilket i sig är rättsvidrigt, förvaltningsrätten tar socialtjänstens utredning som 💯 fakta oftast, jag har faktiskt träffat ett par riktigt bra domare som ifrågasätter socialtjänsten, man tog tex upp att jag åt massa mediciner, som om det skulle vara en grund,.då ville domaren veta om det var recept eller menade dom olagligt? För var det på recept så va det inte deras ensak helt enkelt, samma sak nu sist, jag har en allvarlig ryggskada och äter starka mediciner i väldigt låg dos, däremot 7 olika mediciner för mitt blodtryck, det försöker man också då till.en fara för barnet, när jag då blev gravid 2008 så sökte jag hjälp för att trappa ner så mycket jag kunde för jag var rädd om mitt barn, det tog man upp 2025 och försökte vända det till att jag hade missbrukat, vilket jag aldrig gjort, och jag skojar inte, domaren total idiotförklara soc tillslut, det gjorde då att den gången slapp han LVU, tyvärr är dom domarna få.
Tack för att du delar det här. Det du beskriver är så viktigt, och det visar exakt hur snett systemet kan slå. Jag blir både berörd och förbannad av att läsa hur socialtjänsten försökte vända något så mänskligt och ansvarsfullt som att du sökte hjälp under graviditeten till något negativt. Det säger allt om hur misstänksamhet ofta är utgångspunkten i stället för förståelse.

Det är verkligen inte rimligt att du ska behöva försvara din medicinering, särskilt när den är under läkaruppsikt. Och att man försöker använda det som en riskfaktor, utan att ens förstå sammanhanget det är inte bara okunnigt, det är totalt livsfarligt.

Jag är glad att du träffat domare som faktiskt ifrågasatt socialtjänsten. Tyvärr är det, precis som du säger, alldeles för ovanligt. Men att du vågar stå på dig och berättar öppet om hur det går till betyder massor både för andra föräldrar och för kampen för rättssäkerhet.

Du är inte ensam. Det här är inte ditt fel. Och det du gått igenom säger mer om bristerna i systemet än något om dig som mamma. ❤️

Citat:
Min man har ett tidigare missbruk, han har varit ren i 20.år, det tar man också upp ii domstol, är ju helt orelevant idag... Han är undersköterska och jobbar på lasarettet liksom, men dom gör bokstavligen allt för att få rätt, oavsett hur fel dom har, jag undrar varför. 90%av domstolar köper det här rakt av.om du inte kan motbevisa socialtjänsten svart.på vitt,
LVU handlar om framtiden, inte dåtid så där är de helt fel ute om de grävt upp så gamla grejer för att motivera fortsatt LVU. Barn ska absolut inte växa upp i missbruk, men någon gång måste stämpeln kunna tvättas bort.

Citat:
Det är en blandning av sanning, halvsanningar och lögner helt enkelt, i utredningen, och inte en enda sak av det som har anklagat oss för har dom haft bevis för, däremot har jag istället typ 💯, olka bevis på försök till samarbete, föreslagna insatser och dokumentation som bevisar att dom har fel, så nu hoppas jag peppar peppar att det räcker, nio år av min sons liv förstört, dom har faktiskt sagt att dom inte kommer försöka igen
Begär ut allt och analysera rubbet. Jag kan hjälpa dig med råd och stöd på PM hur du gör om du har allt material. Det är viktigt att du gör denna koll, för andra familjers skull nu när media vaknat.

Citat:
Handläggaren slutade när vi vann, så kom det fram väldigt tydligt att dom andra som varit med i ärendet alls hållt med henne egentligen, men man har inte vågar säga emot av rädsla för att bli utstött, det säger en hel del av vilken typ av arbetsplats det är😔😔
Det är vanligt att de gör så när deras case inte håller längre och de gjort fel. Då byter de ut hela teamet och till slut kommer barnet hem. Tyvärr kan denna process dra ut på tiden och det är vanligt att soc hellre gräver ner sig i sina lögner än gör det rätta och släpper hem barnet. Det är alldeles familjer för många som råkat ut för precis samma sak.
Citera
2025-07-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ja där har du rätt,.att exploatera sitt barn så är ju inte något som man vinner på, jag kan prata om.min grabb absolut han är 16år och han tycker själv det är viktigt att det kommer ut hur han blivit behandlad, men jag nämner inte ens namn, och skulle aldrig berätta något han inte sagt ok till, det visar ju på dålig föredöme direkt
Hade räckt med att täcka över adressen så hade det varit noll problem
Citera
2025-07-11, 15:00
Medlem
Tyvärr stämmer inte det,. som satt en total umgänges begränsning 1 månad före kammarrätten, för dom skulle ha mer på benen, grunden var helt påhittad och den revs sen direkt i domstol, men som kan vara otroligt fula om du får fel socialsekreterare. Även hvb hemmet påstår helt plötsligt strax massa saker som inte stämmer grova anklagelser mot både oss och sonen, dom vill ju behålla sina 6000per dygn givetvis. Soc köper allt som.sa rakt av,btrots att dom känt oss i tre år och vet att det här är skaer dom inte skulle kunna tänka sig att vi skulle göra, men ändå ifrågasätter man inte HVB hemmet, utan vi blir ytterligare svartmålade, hade jag inte haft så mycket bevis som jag hade så hade han varit kvar där, baserat på sagor och manipulation, är helt vansinnigt att det får gå till så,nhar anmält så många gånger, utan resultat.
Anmäler du till Ivo tex, så ringer dom till soc.och säger att den här personen ringde och sa att ni gjorde så järz stämmer det?? Det är bara för dom att neka.så böuh det inte mer sen,. efter Ivo också tar för givet att alla på soc talar sanning....
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Helt sinnessjukt och oansvarigt.
Att folk är såpass begränsade som dom är har troligtvis sina orsaker, och orsakerna är i de flesta fall garanterat inte manipulerade utredningar.
Citera
2025-07-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Verkar ju satsas en del på att ge mer stöd åt föräldrar med barn som har LVU också

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/05/starkt-foraldraskapsstod-till-foraldrar-med-barn-placerade-utanfor-hemmet/

Eller denna tillexempel

https://socialtstod.stockholm/familj-och-barn/familjehem-jourhem/stella/

Låter ju som något bra, gratis hjälp med att gå igenom material tillexempel av folk med erfarenhet.
F har nämnt Stella som något negativt
Citera
2025-07-11, 15:03
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Tack för att du delar det här. Det du beskriver är så viktigt, och det visar exakt hur snett systemet kan slå. Jag blir både berörd och förbannad av att läsa hur socialtjänsten försökte vända något så mänskligt och ansvarsfullt som att du sökte hjälp under graviditeten till något negativt. Det säger allt om hur misstänksamhet ofta är utgångspunkten i stället för förståelse.

Det är verkligen inte rimligt att du ska behöva försvara din medicinering, särskilt när den är under läkaruppsikt. Och att man försöker använda det som en riskfaktor, utan att ens förstå sammanhanget det är inte bara okunnigt, det är totalt livsfarligt.

Jag är glad att du träffat domare som faktiskt ifrågasatt socialtjänsten. Tyvärr är det, precis som du säger, alldeles för ovanligt. Men att du vågar stå på dig och berättar öppet om hur det går till betyder massor både för andra föräldrar och för kampen för rättssäkerhet.

Du är inte ensam. Det här är inte ditt fel. Och det du gått igenom säger mer om bristerna i systemet än något om dig som mamma. ❤️

LVU handlar om framtiden, inte dåtid så där är de helt fel ute om de grävt upp så gamla grejer för att motivera fortsatt LVU. Barn ska absolut inte växa upp i missbruk, men någon gång måste stämpeln kunna tvättas bort.

Begär ut allt och analysera rubbet. Jag kan hjälpa dig med råd och stöd på PM hur du gör om du har allt material. Det är viktigt att du gör denna koll, för andra familjers skull nu när media vaknat.

Det är vanligt att de gör så när deras case inte håller längre och de gjort fel. Då byter de ut hela teamet och till slut kommer barnet hem. Tyvärr kan denna process dra ut på tiden och det är vanligt att soc hellre gräver ner sig i sina lögner än gör det rätta och släpper hem barnet. Det är alldeles familjer för många som råkat ut för precis samma sak.

Bra kurt-sune, kanske denna person äntligen kan få dig att inse att Fia och hennes gäng är skadliga för vad du vill uppnå och kan ta avstånd från henne och hennes gäng av desinformatörer, det spelar ingen roll om hon råkar hålla med dig ibland, precis som du själv säger, även en blind höna. Det enda hon gör är att genom sitt beteende sänka trovärdigheten hos föräldrar som faktiskt lider av felaktiga beslut.
Citera
2025-07-11, 15:05
Medlem
Det är det jag har så svårt att förstå, är det så svårt att säga attan vi gjorde fel? Hade man sagt att avsikten var såhär nu blev det inte bra, vi provar nånting annat!! Då hade allt varit lugnt, jag tror absolut att avsikten från början är att det ska bli.bra, men när man sen ser att det här skadar barnet mer och mer så.måste.man kunna backa ock erkänna att det inte blev rätt, och prova nånting annat, det tycker jag hade varit det självklara 👍
Citat:

Senast redigerad av beatrix1 2025-07-11 kl. 15:37.
Citera
2025-07-11, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Menar du på fullt allvar att det inte finns förövare som kan dyka upp och lura iväg barn ?

Än farligare är det om det är som föräldern säger att barnet har särskilda behov och behöver mycket stöd , ett sådant barn kanske har svårt att avgöra att det inte är sannolikt att en förälder plötsligt får komma och träffa barnet .
Varför tror du att adressregister inte har med barn .

Javisst, det kan absolut finnas förövare som försöker lura iväg barn precis som det kan ramla ner en meteorit från himlen. Frågan är om du på fullt allvar tycker att alla föräldrar som kritiserar socialtjänsten offentligt ska misstänkliggöras utifrån extremhypotetiska scenarier som nästan aldrig händer i verkligheten.

Men vad du konstant glömmer eller kanske medvetet blundar för är RISKEN för att barnet tar skada under själva placeringen.

Du talar som om själva bortförandet är en neutral handling, som om staten placerar barn i något slags fluffigt mellanland där inget kan gå fel. Men verkligheten ser inte ut så. Många barn mår psykiskt dåligt, tappar tilliten till vuxenvärlden, splittras från sina syskon, byter skola, byter miljö ofta flera gånger. Många berättar om övergrepp, hot, våld, isolering eller fullständig ignorans i placeringsmiljön.

Att ständigt utgå från hypotetiska risker i hemmet, men totalt ignorera de dokumenterade och verkliga riskerna i placering, är inte bara oärligt det är farligt och skadligt för barnet.

Om du verkligen brydde dig om barns säkerhet, skulle du vara lika kritisk mot det system som omhändertar som du är mot föräldrarna. Men det är du inte. Och det säger egentligen allt om dig.
Citera
2025-07-11, 15:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Javisst, det kan absolut finnas förövare som försöker lura iväg barn precis som det kan ramla ner en meteorit från himlen. Frågan är om du på fullt allvar tycker att alla föräldrar som kritiserar socialtjänsten offentligt ska misstänkliggöras utifrån extremhypotetiska scenarier som nästan aldrig händer i verkligheten.

Men vad du konstant glömmer eller kanske medvetet blundar för är RISKEN för att barnet tar skada under själva placeringen.

Du talar som om själva bortförandet är en neutral handling, som om staten placerar barn i något slags fluffigt mellanland där inget kan gå fel. Men verkligheten ser inte ut så. Många barn mår psykiskt dåligt, tappar tilliten till vuxenvärlden, splittras från sina syskon, byter skola, byter miljö ofta flera gånger. Många berättar om övergrepp, hot, våld, isolering eller fullständig ignorans i placeringsmiljön.

Att ständigt utgå från hypotetiska risker i hemmet, men totalt ignorera de dokumenterade och verkliga riskerna i placering, är inte bara oärligt det är farligt och skadligt för barnet.

Om du verkligen brydde dig om barns säkerhet, skulle du vara lika kritisk mot det system som omhändertar som du är mot föräldrarna. Men det är du inte. Och det säger egentligen allt om dig.

Kurt kan du inte bara säga att föräldern var efterbliven som inte täckte över adressen tack?
Citera
2025-07-11, 15:16
Medlem
Citat:

Hur är det med föräldrar som flyttar runt mellan olika kommuner när det börjat komma in anmälningar är det inte skadligt för dem att byta skola , miljö och vänner ? Flytt mellan ett antal undermåliga bostäder eftersom man inte stannar på en ort tillräckligt länge för att fixa någon typ av egen inkomst
Citera
2025-07-11, 15:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Javisst, det kan absolut finnas förövare som försöker lura iväg barn precis som det kan ramla ner en meteorit från himlen.

Fast det är ju exakt det här p1stolmalin gjorde, som Fia stödjer och stöttar. Hon har suttit i fängelse flera gånger, försökte frita sitt barn med hjälp av bekanta som dök upp med pistolatrapper (därav smeknamnet) Du ser inte det problematiska med att driva en barnrättsorganisation och samtidigt associera sig med en sådan typ. Det är väl självklart att det sänker ens trovärdighet om man omger sig med samhällets bottenskrap på detta vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in