Citat:
Ursprungligen postat av
beatrix1
Du har helt rätt, det är upp till oss föräldrar att motbevisa socialtjänstens utredning, som består nästan alltid av vi tror, vi misstänker och tänk om, vilket i sig är rättsvidrigt, förvaltningsrätten tar socialtjänstens utredning som 💯 fakta oftast, jag har faktiskt träffat ett par riktigt bra domare som ifrågasätter socialtjänsten, man tog tex upp att jag åt massa mediciner, som om det skulle vara en grund,.då ville domaren veta om det var recept eller menade dom olagligt? För var det på recept så va det inte deras ensak helt enkelt, samma sak nu sist, jag har en allvarlig ryggskada och äter starka mediciner i väldigt låg dos, däremot 7 olika mediciner för mitt blodtryck, det försöker man också då till.en fara för barnet, när jag då blev gravid 2008 så sökte jag hjälp för att trappa ner så mycket jag kunde för jag var rädd om mitt barn, det tog man upp 2025 och försökte vända det till att jag hade missbrukat, vilket jag aldrig gjort, och jag skojar inte, domaren total idiotförklara soc tillslut, det gjorde då att den gången slapp han LVU, tyvärr är dom domarna få.
Tack för att du delar det här. Det du beskriver är så viktigt, och det visar exakt hur snett systemet kan slå. Jag blir både berörd och förbannad av att läsa hur socialtjänsten försökte vända något så mänskligt och ansvarsfullt som att du sökte hjälp under graviditeten till något negativt. Det säger allt om hur misstänksamhet ofta är utgångspunkten i stället för förståelse.
Det är verkligen inte rimligt att du ska behöva försvara din medicinering, särskilt när den är under läkaruppsikt. Och att man försöker använda det som en riskfaktor, utan att ens förstå sammanhanget det är inte bara okunnigt, det är totalt livsfarligt.
Jag är glad att du träffat domare som faktiskt ifrågasatt socialtjänsten. Tyvärr är det, precis som du säger, alldeles för ovanligt. Men att du vågar stå på dig och berättar öppet om hur det går till betyder massor både för andra föräldrar och för kampen för rättssäkerhet.
Du är inte ensam. Det här är inte ditt fel. Och det du gått igenom säger mer om bristerna i systemet än något om dig som mamma. ❤️
Citat:
Ursprungligen postat av
beatrix1
Min man har ett tidigare missbruk, han har varit ren i 20.år, det tar man också upp ii domstol, är ju helt orelevant idag... Han är undersköterska och jobbar på lasarettet liksom, men dom gör bokstavligen allt för att få rätt, oavsett hur fel dom har, jag undrar varför. 90%av domstolar köper det här rakt av.om du inte kan motbevisa socialtjänsten svart.på vitt,
LVU handlar om framtiden, inte dåtid så där är de helt fel ute om de grävt upp så gamla grejer för att motivera fortsatt LVU. Barn ska absolut inte växa upp i missbruk, men någon gång måste stämpeln kunna tvättas bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
beatrix1
Det är en blandning av sanning, halvsanningar och lögner helt enkelt, i utredningen, och inte en enda sak av det som har anklagat oss för har dom haft bevis för, däremot har jag istället typ 💯, olka bevis på försök till samarbete, föreslagna insatser och dokumentation som bevisar att dom har fel, så nu hoppas jag peppar peppar att det räcker, nio år av min sons liv förstört, dom har faktiskt sagt att dom inte kommer försöka igen
Begär ut allt och analysera rubbet. Jag kan hjälpa dig med råd och stöd på PM hur du gör om du har allt material. Det är viktigt att du gör denna koll, för andra familjers skull nu när media vaknat.
Citat:
Ursprungligen postat av
beatrix1
Handläggaren slutade när vi vann, så kom det fram väldigt tydligt att dom andra som varit med i ärendet alls hållt med henne egentligen, men man har inte vågar säga emot av rädsla för att bli utstött, det säger en hel del av vilken typ av arbetsplats det är😔😔
Det är vanligt att de gör så när deras case inte håller längre och de gjort fel. Då byter de ut hela teamet och till slut kommer barnet hem. Tyvärr kan denna process dra ut på tiden och det är vanligt att soc hellre gräver ner sig i sina lögner än gör det rätta och släpper hem barnet. Det är alldeles familjer för många som råkat ut för precis samma sak.